پژوهشگران طی تحقیقات گوناگون متوجه شده اند که با سنجش ژنهای انسان در کودکی، طول عمر وی را پیش بینی کنند.

سلامت نیوز : پژوهشگران طی تحقیقات گوناگون متوجه شده اند که با سنجش ژنهای انسان در کودکی، طول عمر وی را پیش بینی کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ متخصصان ژنتیک در دانشگاه گلاسکو می گویند طی تحقیقات گوناگون متوجه شده اند که با سنجش ژنهای انسان در کودکی، طول عمر وی را پیش بینی کنند. به گفته این دانشمندان ، طول عمر در دی ان ای انسان نوشته شده و از لحظه تولد قابل بررسی و مشاهده است.

این پژوهشگران دریافتند که اندازه تلومرها که به حفاظت از کروموزمها در برابر پارگی می پردازند، می تواند به دانش انسان از زمان مرگ خود کمک کند.

تلومرها بطور گسترده ای مورد بررسی بوده و پیش از این نیز تصور می شد که با پیری مرتبط هستند.. اکنون محققان دریافته اند که هرچه قد این تلومرها بلندتر باشد، طول عمر انسان نیز بیشتر است. البته این در حالتی است که مرگ در اثر تصادف، بیماری یا عوامل موثر در شیوه زندگی اتفاق نیفتد.

پیش از این دانشمندان دریافته بودند که شیوه زندگی مانند استعمال سیگار و تنشهای موجود می تواند باعث کوتاهتر شدن تلومرها شود. اما این پژوهش، اولین نشانه در مورد احتمال پیش بینی زمان مرگ انسان از لحظه تولد است.

در آینده ممکن است آزمایشهایی ایجاد شود که انسان بتواند با آنها از لحظه تولد، طول عمر خود را بداند، البته اگر تمایل به این کار داشته باشد.

این پژوهش که از فنچهای گورخری استرالیایی استفاده کرده، اولین پروژه ای است که به محاسبه اندازه تلومر در دوره های منظمی از زندگی پرداخته است. در میان انسانها این آزمایش تنها در میان کهنسالان اجرا شده است.

نتایج این پژوهش در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است.

دانشمندان گلاسکو در مرحله بعدی پژوهش خود به بررسی عوامل کوتاهتر شدن تلومرها مانند عواملی ارثی یا محیطی برای افزایش دقت پیش بینی میزان عمر خواهند پرداخت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha