اساس قرص‌های ضدبارداری برای جلوگیری از بارداری، فراهم کردن شرایطی شبیه بارداری در بدن است، یعنی رساندن سطح استروژن و پروژسترون یا همان هورمون‌های مترشحه از تخمدان، به میزانی که به‌طور طبیعی در بارداری در بدن وجود دارند.

دلایلی که به‌خاطر آن ممکن است قرص‌های ضدبارداری را کنار بگذارید

هورمون‌های موجود در قرص‌های ضد بارداری که به‌OCP معروفند، به روش کنترل معکوس، روی هیپوتالاموس مغز تاثیر می‌گذارند و مانع از تخمک‌گذاری می‌شوند. قرص‌های ضدبارداری یکی از موثرترین روش‌های جلوگیری از بارداری هستند اما مانند همه داروهای دیگری که فرد به‌طور مصنوعی به بدن وارد می‌کند بدون عارضه نیستند و گاهی این عوارض آنقدر برای فرد آزاردهنده می‌شود که فرد مصرف دارو را به‌خاطر آن‌ها قطع می‌کند. شدت و ضعف این عوارض در افراد مختلف فرق می‌کند و ممکن است از یک سردرد ساده تا خونریزی‌های شدید متفاوت باشد. دانستن این عارضه‌ها شاید به فرد در تحمل راحت‌تر این داروها کمک کند. بعضی از این عوارض را هم می‌توان با روش‌های ساده‌تری کنترل کرد و به مصرف قرص ادامه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی، عوارض جانبی قرص ضدبارداری در بین افراد بسیار متفاوت است و قرص های مختلف عوارض جانبی متفاوتی ایجاد می کنند. برخی از عوارض جانبی رایج عبارتند از: لکه بینی، حالت تهوع، حساس شدن سینه ها و سردرد.

دو نوع اصلی قرص کنترل بارداری وجود دارد. قرص های ترکیبی حاوی استروژن و پروژسترون هستند که شکلی مصنوعی از هورمون طبیعی پروژسترون است ، در حالی که قرص های کوچک فقط حاوی پروژسترون هستند.

این مقاله به عوارض جانبی رایج قرص و همچنین خطرات، اثرات طولانی مدت آن می پردازد.

عوارض قرص های ضد بارداری

قرص های ضد بارداری بر سطوح هورمونی فرد تأثیر می گذارد و منجر به عوارض جانبی مختلفی می شود. این عوارض معمولاً در عرض۲ تا ۳ ماه برطرف می شوند ، اما می توانند باقی بمانند.

در ایالات متحده، در اطراف ۱۲.۶٪ زنان 15 تا 49 ساله از قرص های ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند. استفاده از آنها برای اکثر زنان بی خطر است.

اگر عوارض جانبی برای مدت طولانی طول بکشد یا بسیار ناراحت کننده باشد، بهتر است با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد امتحان یک برند متفاوت یا روش دیگری برای جلوگیری از بارداری صحبت کنید.

لکه بینی بین پریودها

خونریزی ناگهانی یا لکه بینی به زمانی اطلاق می شود که خونریزی واژینال بین چرخه های قاعدگی اتفاق می افتد. ممکن است خونریزی خفیف بوده و یا به شکل ترشحات قهوه ای به نظر برسد.

لکه بینی عوارض جانبی قرص های ضد بارداری است، زیرا بدن در حال تطبیق با سطوح متغیر هورمون‌ها است و رحم نیز با داشتن پوشش نازک‌تری سازگار می‌شود.

مصرف قرص طبق دستور، معمولاً هر روز و در ساعت معینی هر روز، می تواند به جلوگیری از خونریزی بین دوره های قاعدگی کمک کند.

حالت تهوع

برخی از افراد در اولین مصرف قرص، حالت تهوع خفیفی را تجربه می کنند، اما این حالت معمولاً فروکش می کند. مصرف قرص همراه با غذا یا قبل از خواب ممکن است کمک کننده باشد.

کنترل بارداری نباید باعث شود افراد همیشه احساس بیماری کنند. اگر حالت تهوع شدید است یا چند ماه طول می کشد، بهتر است با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

حساس شدن سینه ها

مصرف قرص‌های ضدبارداری اغلب باعث حساس شدن سینه‌ها می‌شود، مخصوصاً بلافاصله پس از شروع مصرف آن‌ها. پوشیدن سوتین های مناسب می تواند به کاهش حساسیت سینه کمک کند.

همراه با افزایش حساسیت سینه، هورمون های موجود در قرص می توانند سینه ها را نیز بزرگتر کنند.

یک فرد باید در مورد درد شدید سینه یا سایر تغییرات پستان، به خصوص توده جدید یا در حال تغییر پستان ، با پزشک خود صحبت کند.

سردرد و میگرن

هورمون‌های موجود در قرص‌های ضدبارداری می‌توانند باعث بروز یا افزایش دفعات سردرد و میگرن شود.

تغییرات در هورمون های جنسی زنانه (استروژن و پروژسترون) می تواند شروع کننده ی میگرن باشد و حتی می تواند به دوز و نوع قرص بستگی داشته باشد. قرص های با دوز پایین کمتر باعث ایجاد این علامت می شوند.

از سوی دیگر، اگر میگرن فردی با PMS همراه باشد، مصرف قرص ممکن است علائم او را کاهش دهد.

افزایش وزن

قرص های ضد بارداری اغلب افزایش وزن را به عنوان یک عارضه جانبی احتمالی ذکر می کنند، اگرچه تحقیقات هنوز این موضوع را تایید نکرده است.

در تئوری، قرص های ضد بارداری می توانند منجر به افزایش احتباس مایعات یا وزن آب شوند. آنها همچنین می توانند منجر به افزایش چربی یا توده عضلانی شوند. با این حال، برخی از افراد ممکن است در عوض کاهش وزن را هنگام مصرف قرص گزارش کنند.

با توجه به مقاله 2017، تحقیقات کافی برای تأیید اینکه آیا هورمون های موجود در قرص های ضد بارداری منجر به افزایش وزن یا کاهش وزن می شوند، انجام نشده است.

تغییر خلق و خو

هورمون ها نقش مهمی در خلق و خو و احساسات فرد دارند. تغییرات در سطح هورمون، که مصرف قرص ممکن است باعث ایجاد آن شود، می تواند بر خلق و خوی فرد تأثیر بگذارد.

برخی تحقیقات از جمله مطالعه 2016 نتیجه گیری کرد که در بین 1 میلیون زن در دانمارک، ارتباطی بین پیشگیری از بارداری هورمونی وافسردگی وجود داشته است.

اگر فردی نگران تغییرات خلقی است، می تواند با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کند. اگر علائم با مصرف قرص مرتبط باشد، تغییر قرص ممکن است کمک کند.

پریودهای از دست رفته

مصرف قرص های ضدبارداری می تواند باعث پریودهای بسیار خفیف یا عقب افتادگی قاعدگی شود. این به دلیل هورمون هایی است که در آنها وجود دارد.

بسته به نوع پیشگیری از بارداری، افراد می توانند از این قرص برای پریود شدن ایمن استفاده کنند.

اگر فردی مشکوک به بارداری است، بهتر است آزمایش بارداری انجام دهد.

عوامل زیادی می توانند باعث تاخیر یا عقب افتادن قاعدگی شوند، از جمله:

  • فشار و استرس
  • بیماری
  • مسافرت رفتن
  • مشکلات هورمونی
  • مشکلات تیروئید

کاهش میل جنسی

این قرص می تواند بر میل جنسی در برخی افراد تأثیر بگذارد. این امر به دلیل تغییرات هورمونی است.

افراد دیگر ممکن است با از بین بردن هرگونه نگرانی در مورد بارداری و کاهش علائم PMS، افزایش میل جنسی را تجربه کنند.

ترشحات واژن

هنگام مصرف قرص ممکن است تغییراتی در ترشحات واژن ایجاد شود؛ این ممکن است افزایش یا کاهش ترشحال واژن یا تغییر در ماهیت و غلظت آنها باشد.

اگر قرص باعث خشکی واژن می شود و فرد می خواهد فعالیت جنسی داشته باشد، استفاده از روغن ها و روان کننده ها می تواند به راحتی مشکل او را حل کرده و به او کمک کند.

این تغییرات معمولاً مضر نیستند، اما تغییر در رنگ یا بو می‌تواند نشانه عفونت باشد.

احساس خشکی چشم

پژوهش انجام گرفته تغییرات هورمونی ناشی از مصرف قرص را با ضخیم شدن قرنیه چشم مرتبط کرده است. این نشان دهنده خطر بالاتر بیماری چشمی نیست، اما ممکن است به این معنی باشد که لنزهای تماسی دیگر به راحتی مناسب چشم شما نیستند.

افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند ، در صورت مشاهده هرگونه تغییر در بینایی یا عدم تحمل لنز، می توانند با چشم پزشک خود صحبت کنند.

قدیمی‌ها چاق‌تان می‌کنند

اضافه وزن و چاقی یکی از شایع‌ترین عوارض این قرص‌هاست اما قرص‌های جدید ضدبارداری اغلب این عارضه را ندارند و بیشتر مصرف قرص‌های قدیمی باعث چاقی می‌شوند. هنوز دقیقا معلوم نیست که این اضافه‌وزن به‌خاطر مصرف پروژسترون است یا به دلیل افزایش اشتها اما معمولا چند ماه بعد از مصرف دارو به‌وجود می‌آید و با قطع‌کردن دارو از بین می‌رود.



این سردرد یعنی قطع دارو

کمی صبور باشید. معمولا این عارضه استفاده از قرص‌های ضدبارداری بعد از مدتی از بین می‌رود. بدن بعد از مدتی به این سطح از هورمون عادت می‌کند اما حساسیت در بالاتنه ممکن است کمی بیشتر ادامه داشته باشد. متخصصان توصیه می‌کنند، تنها در صورتی که سردرد میگرنی شدید دارید مصرف قرص را قطع کنید در غیراین‌صورت می‌توانید تنها با تغییر نوع دارو یا تغییر مارک داروی مصرفی ( کارخانه تولیدکننده دارو) این عارضه را برطرف کنید.



لکه‌های قهوه‌ای پوست شما

ملاسماها لکه‌های قهوه‌ای رنگی هستند که در بارداری یا در زمان مصرف قرص‌های هورمونی در فرد به‌وجود می‌آیند. این لکه‌ها ممکن است با قطع شدن قرص هم تا مدتی باقی بمانند اما می‌توان آن‌ها را با پمادهای موضعی مانند آزلاییک اسید از بین برد یا این‌که قرص‌های هورمونی را از استروژن یا ترکیبی به قرص‌هایی که تنها حاوی پروژسترون هستند تغییر داد. در صورتی که دچار این لکه‌ها شده‌اید تا مدتی از تابش مستقیم نور خورشید دوری کرده و همیشه ضدآفتاب مصرف کنید.



اگر دائما حالت تهوع دارید

حالت تهوع ابتدای مصرف این قرص‌ها دقیقا حالتی شبیه ماه‌های اول بارداری دارد و کمی طول می‌کشد از بین برود. برای این‌که هنگام مصرف قرص‌های ضدبارداری کمتر دچار حالت تهوع شوید بهتر است این داروها را همراه با غذا مصرف کنید.

گاهی هم هورمون‌های استروژن و پروژسترون به‌صورت پچ یا همان چسب‌هایی که روی پوست قرار می‌گیرند و به‌تدریج هورمون را در بدن آزاد می‌کنند، استفاده می‌شوند.در این حالت احتمال به‌وجود آمدن حالت تهوع بیشتر است و بهتر است که روش استفاده از این هورمون‌ها تغییر کند.

حالت تهوع ممکن است چند ماه طول بکشد و چون احتمال دارد که با تهوع قرص هم از بدن دفع شود و روش جلوگیری از بارداری شکست بخورد توصیه می‌شود، در این حالت از روش پیشگیری دیگری استفاده کنید.

خطرات قرص ضد بارداری

استفاده از این قرص برای اکثر زنان بی خطر است. با این حال، تحقیقات استفاده از آن را با خطرات خاصی مرتبط کرده است. بنابراین، قبل از مصرف قرص های ضد بارداری، مهم است که عوامل خطر فردی را با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در میان بگذارید.

بر اساس دفتر سلامت زنان شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف قرص های ضد بارداری ممکن است خطر لخته شدن و فشار خون بالا را در فرد افزایش دهد . این می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود.

اگر لخته خون وارد ریه ها شود، می تواند باعث آسیب جدی یا مرگ شود. این عوارض جدی اما نادر هستند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که کنترل بارداری خطر برخی از انواع سرطان را افزایش می دهد و خطر برخی دیگر را کاهش می دهد.

قرص ضد بارداری ممکن است برای افراد زیر مناسب نباشد:

  • فشار خون درمان نشده دارند
  • سیگار می کشند و بالای 35 سال سن دارند
  • سابقه بیماری های قلبی دارند
  • میگرن همراه با اورا دارند
  • سابقه سرطان سینه یا سرطان آندومتر دارند

در صورت بروز علائم زیر، فرد باید به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کند، زیرا ممکن است نشان دهنده یک نگرانی جدی برای سلامتی باشد:

  • درد شدید شکم
  • درد قفسه سینه، تنگی نفس یا هر دو
  • سردردهای شدید
  • مشکلات چشمی، مانند تاری دید یا از دست دادن بینایی
  • تورم یا درد در پاها و ران ها

اثرات مصرف بلند مدت قرص های ضدبارداری

قرص های ضد بارداری برای اکثر خانم ها برای استفاده طولانی مدت بی خطر است.

با این حال، استفاده از آن می تواند خطر طولانی مدت برخی از مشکلات سلامتی را افزایش دهد.

مشکلات قلبی عروقی

قرص های ترکیبی می توانند خطر مشکلات جدی قلبی عروقی مانند حمله قلبی، سکته مغزی و لخته شدن خون را کمی افزایش دهند. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند در مورد گزینه های مناسب راهنمایی کند.

هرکسی که فشار خون بالای کنترل نشده یا سابقه شخصی یا خانوادگی مشکلات قلبی عروقی دارد، باید از پزشک خود در مورد روش های جایگزین پیشگیری از بارداری سوال کند.

سرطان

هورمون‌های جنسی زنانه طبیعی (استروژن و پروژسترون) بر خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان تأثیر می‌گذارند. به همین ترتیب، روش های کنترل بارداری مبتنی بر هورمون می تواند خطر ابتلا به سرطان های مختلف را افزایش یا کاهش دهد.

بر اساس موسسه ملی سرطان مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند به روش‌های زیر بر خطر ابتلا به سرطان‌های خاص تأثیر بگذارد:

  • سرطان سینه: خطر ابتلا به سرطان سینه در افرادی که از قرص های ضد بارداری هورمونی استفاده می کنند کمی بیشتر از افرادی است که هرگز از آنها استفاده نکرده اند.
  • سرطان تخمدان و آندومتر: به نظر می رسد این سرطان ها در افرادی که قرص مصرف می کنند کمتر رخ دهد.
  • سرطان دهانه رحم: مصرف بیش از 5 سال قرص با افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم مرتبط است. با این حال، بیشتر انواع سرطان دهانه رحم به دلیل ویروس پاپیلومای انسانی است.
  • سرطان کولورکتال: مصرف قرص با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha