سلامت نیوز : سوپروایزر آموزشی بیمارستان پوست رازی گفت: اگزماهای تحریکی در روزهای پایانی سال بر اثر تماس با دترژنت ها در زنان خانه دار افزایش می یابد زیرا مواد شوینده و دترژنت ها چربی پوست را از بین می برند.

به گزارش سلامت نیوز ، رقیه عابدی گیلاوندانی در گفت وگو با نظام پرستاری اظهار کرد: با از بین رفتن چربی، پوست آب خود را از دست می دهد و کم آبی سبب خشکی و بروز اگزما در پوست می شود که با علائمی چون قرمزی، خارش، پوسته ریزی و در نهایت پوست ضخیم، خشک و ترک دار تظاهر می کند.

وی ادامه داد: اگزمای دست یا آلرژیک هستند یا تحریکی. بر اثر تماس با مواد شوینده و دترژنت یا فرآورده های نفتی، مواد پاک کننده و مواد آرایشی اگزماهای تماسی از نوع تحریکی ایجاد می شود که در روزهای پایانی سال به علت خانه تکانی بیشتر شاهد بروز آن در دست زنان هستیم.

سوپروایزر آموزشی بیمارستان پوست رازی افزود: برخلاف باور عموم که پوست کم چرب به ضایعات اگزمایی دچار می شوند این کم آبی پوست است که باعث خشکی و پوسته ریزی در سطح پوست می شود.

عابدی گفت: خارجی ترین بخش پوست سلولهای شاخی هستند که 10 تا 30 درصد از وزنشان را آب تشکیل می دهد و با جذب آب حجمشان 3 برابر می شود با جذب آب پوست طراوات و شادابی خود را حفظ می کند از این رو در فصول سرد سال با کاهش میزان رطوبت موجود در هوا عارضه خشکی پوست شایع می شود.

وی ادامه داد: زنان خانه دار در همه ایام سال به ویژه در روزهای پایانی سال باید بکوشند تا از محلول ها و مواد شوینده چرب کننده استفاده کنند تا چربی پوست و متعاقب آن آب موجود در آن حفظ شود همچنین آب سرد و گرم به پوست دست آسیب می رساند (سرما سلولها را از بین می برد و گرما پوست را می سوزاند) بنابراین باید از آب ولرم استفاده شود.

سوپروایزر آموزشی بیمارستان پوست رازی افزود: توصیه می شود دستها بیش از 3 تا 4 بار در روز با مواد شوینده شسته نشود و در این ایام به علت تکرر در استفاده از مواد شوینده بهتر است از دستکش های پلاستیکی استفاده شود و در صورت حساسیت دستکش نخی در زیر آن پوشیده شود.

عابدی با تاکید بر اینکه دستها نباید به مدت طولانی در آب نگه داشته شود، گفت: باید برای جلوگیری از خشکی پوست از کرم مرطوب کننده (حاوی چربی و رطوبت) استفاده شود تا پوست هیدراته شود در غیر این صورت دستها باید در ابتدا خیس شود سپس کرم چرب کننده برای نگهداری رطوبت پوست استفاده شود.

وی ادامه داد: آرامش و کاهش استرس سبب شادابی و طراوت پوست می شود که البته چنین تصور می شود که استرس سبب کم آبی پوست می شود.

سوپروایزر آموزشی بیمارستان پوست رازی به زنان خانه دار در ایام خانه تکانی توصیه کرد تا از تماس مداوم دست بدون محافظ با آب و شوینده ها بپرهیزند و در صورت لزوم از مواد شوینده خنثی یا ملایم استفاده کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha