مراسم هفتمین دوره جایزه زیست محیطی دكتر محمد تقی ابتكار توسط مركز بین‌الملی صلح و محیط زیست برگزار و از برگزیدگان عرصه محیط زیست كشور تجلیل و قدردانی شد.

سلامت نیوز : مراسم هفتمین دوره جایزه زیست محیطی دكتر محمد تقی ابتكار توسط مركز بین‌الملی صلح و محیط زیست برگزار و از برگزیدگان عرصه محیط زیست كشور تجلیل و قدردانی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، دراین مراسم كه جمعی از مسئولان و فعالان محیط زیست از نقاط مختلف كشور، حضور داشتند، معصومه ابتكار رئیس هیئت مدیره مركز صلح و محیط زیست اظهار داشت: «مرحوم تقی ابتكار همواره از زمان خود جلوتر بود.»

او ادامه داد: «وی در زمانی اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را پیشنهاد داد و بر تصویب آن پافشاری كرد كه كشور هنوز در التهاب انقلاب قرار داشت.»

ابتكار افزود: «این نشان از نیاز سنجی و آینده‌نگری ایشان در آن دوران حساس داشت.»

وی با بیان اینكه می توان یك لیست بلند بالا از نگرانی های زیست محیطی فعلی ایران تهیه كرد اظهار داشت:‌ «خشك شدن دریاچه ارومیه، وضع آشفته آلودگی هوای تهران، خبر فروش پارك پردیسان و سقوط 36 پله ای محیط زیست ایران در عرصه جهانی تنها بخشی از محیط زیست آشفته كشور را به نمایش می گذارد.»

ابتكار تاكید كرد: «با این وجود تلاش گروه های مردم نهاد و رسانه‌ها چه در عرصه علمی و چه در عرصه های اجتماعی بسیار امیدوار كننده و نشانی از آینده روشن برای محیط زیست كشور دارد.»

اسماعیل كهرم : تقی ابتكار همواره زنده است
"اسماعیل كهرم" متخصص محیط زیست و استاد دانشگاه نیز در ادامه این مراسم با بیان اینكه نباید برای دكتر تقی ابتكار صفت مرحوم به كار برد اظهار داشت:‌ «گرچه واژه " مرحوم " به حق برازنده تقی ابتكار است اما به اعتقاد من ایشان نمرده اند و اثرات اقدامات ایشان در جهت اعتلای محیط زیست ایران همواره جاودان است.»

او ادامه داد:‌ «سازمان های مختلفی مانند میراث فرهنگی تلاش كردند كه همانند اصل 50 قانون اساسی كه حفاظت از محیط زیست را به عنوان یك اصل تببین می كند، حفاظت از میراث فرهنگی را نیز به عنوان قانون درآوردند اما این امر تنها در مورد محیط زیست اتفاق افتاد.»

كهرم اضافه كرد: «بی شك قانون شدن حفاظت از محیط زیست تنها به خاطر نقش تاثیر گذار شخصیت محمد تقی ابتكار است كه موجب شد تنها در مورد محیط زیست این قانون وضع شود.»

او خاطرنشان كرد: «دكتر تقی ابتكار همواره محیط زیست در ایران را مانند یك نوزاد توصیف می كرد و توصیه داشت كه باید در زمینه ارتقاء ‌فرهنگ زیست محیطی تلاش شود.»

كهرم همچنین متذكر شد: «به اعتقاد من ما در كشور به متخصص و متعهد بیشتری در زمینه محیط زیست نیاز داریم تا بتوانیم نقش واقعی فرهنگ حفظ محیط زیست را اشاعه دهیم.»

در این مراسم به چند تن از تلاشگران عرصه محیط زیست كشور كه فعالیت هایشان به نوعی ارتقاء فرهنگ حفظ محیط زیست كشور را به دنبال داشته است تقدیر شد.

لوح تقدیر هیات داوران به جمعیت حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست (پیام سبز) به خاطر 17 سال خدمت داوطلبانه در عرصه های آموزش و ارتقاء آگاهی های عمومی در زمینه محیط زیست اهدا شد.

همچنین هیات داوران برای فعالیت های ویژه مدیریت پسماند در یکی از دور افتاده ترین و دشوارترین نقاط جغرافیایی کشور – جزیره خارک – به کامبیز مرادی لوح تقدیراهدا كرد.

مه لقا کاشفی نیز برای سال ها خدمات داوطلبانه در انجمن زنان مبارز با آلودگی محیط زیست لوح تقدیر دریافت كرد.

انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد نیز لوح تقدیر را به خاطر توجه ویژه به موضوع محیط زیست به خود اختصاص داد.

در بخش اهدای جوایز نیز دکتر فرهاد دبیری به خاطر سالیان سال تلاش برای احقاق حقوق محیط زیست در عرصه مدیریتی و اجرایی و نیز در عرصه آموزش و نجمه ثمین صاحب 38 مقاله آی اس آی در زمینه حشره شناسی معرفی شدند.

حسن کریمی الیزی به خاطر تلاش برای آگاهی رسانی و جلب مشارکت عمومی در جهت حفظ محیط زیست از طریق فعالیت در رسانه های مکتوب و تصویری به خبرنگار شایسته دریافت جایزه شناخته شد.

همچنین لوح تقدیر هیات داوران به مرحوم یاسر انصاری کجوری به خاطر تلاش بی وقفه در عرصه محیط زیست و ایجاد نهادهای غیردولتی و رسانه ای به عنوان نهادهای ناظر بر حفاظت از طبیعت به ویژه تاسیس خبرگزاری سبز پرس به همسرش "مژگان جمشیدی" اهدا شد.

همچنین در این مراسم پیام سید محمد خاتمی رئیس جمهورپیشین ایران به هفتمین دوره جایزه محمد تقی ابتكاربه شرح زیرقرائت شد؛

به نام خدا- زندگی موهبت بزرگ و بی همتایی است که نصیب انسان - که آفریده ممتاز خداوند و سرآمد آفرینش است - شده است. پروردگار با خطاب خویش انسان را از مرتبه فردیت به صدارت شخصیت و کرامت فرا آورده است و این خطاب، خطاب «زندگی» است.

«یا ایها الذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم»، ای آنان که ایمان آورده اید، چون خدا و رسول شما را به زندگی فرا خوانند خطاب و دعوتشان را اجابت کنید.

روشن است که «زندگی» با چنین دیدی بسی فراخ تر، بزرگ تر و والاتر از زندگی محدود این جهانی است. هر چند که زندگی در این جهان نیز ارزش فراوان دارد و زندگی هر فرد به اندازه زندگی همه بشریت ارجمند است؛ «من قتل نفسا بغیر نفس او فساد فی الارض فکانما قتل الناس جمیعا».

این نعمت والا و بی همتا یعنی زندگی همواره در معرض تهدید بوده است و پاسداری از آن به حکم آیین و خرد، وظیفه ای حتمی و همگانی است.

اصطلاح «زیست بوم» و «محیط زیست» در روزگار ما جایگاه ویژه ای یافته است؛ هم به لحاظ توجه بشر به زندگی خود و ارزش یافتن آن و هم به لحاظ تهدیدهایی که مختص زمان ما است.

گرسنگی، بیماری، جنگ، تبعیض و محرومیت بخش عظیم جامعه بشری و دلهره‌های ناشی از آنها همواره بوده است؛ که بخشی از آن ناشی از جهل بشر است - که در طول تاریخ از دامنه آن کاسته شده و طبعا دست کم برای عده‌ای آفت‌هایی ناشی از آن نیز کمتر شده است - و بخش دیگر برآمده از ستم حاکم بر جوامع بشری بوده است و انسان در طول تاریخ با آن ستم، ستیز داشته است و علیرغم ناکامی‌های فراوان، دست از تلاش برای رسیدن به آزادی و عدالت برای همه برنداشته است.

امروز نیز گرسنگی و بیماری و ناکامی در برآوردن نیازهای اولیه، گریبان انبوهی از مردمان روزگار ما را گرفته است و بیداد و تبعیض و محروم کردن انسان ها از حقوق خود در عرصه داخلی کشورها و نیز صحنه بین المللی از بزرگ ترین دشمنان بشریت است. اما در جهان مدرن به سبب مصرف زدگی بیمارگونه انسان و نیز طمع فزاینده قدرت های صاحب تکنیک و قدرت و غرور و مسابقه برای دستیابی به فناوری به عنوان پایه توسعه مادی میان همه ملت ها، نوعی دیگر از آلودگی و خرابی محیط زیست را پدید آورده است و انسان و کره زمین را در معرض نابودی قرار داده است.

از میان رفتن بی رویه منابع طبیعی، تنگ تر شدن فضای زندگی و حتی نابودی و آلودگی هوایی که به ظاهر رایگان ترین ارمغان طبیعت به انسان است، بشر امروز را در موقعیتی خطیر قرار داده است.

خوشبختانه اجماع بی نظیری در عالم، نظر به اهمیت محیط زیست و لزوم حفظ و پایداری از سلامت آن پدید آمده است. هر چند که این اجماع نظری، در مقام عمل نتوانسته است موجب بازدارندگی نیروهایی شود که بیشترین آسیب ها را به محیط زیست وارد آورده و می آورند.

نکته ای که باید بر آنچه گفته شد افزوده شود این که اگر انسان از طبیعت بزرگ تر است و دامنه زندگی آدمی فراتر از دایره تنگ زندگی این جهانی است، افزون بر نگرانی نسبت به زندگی طبیعی و مادی باید دلواپس زندگی معنوی انسان نیز بود. بنابراین پیروان آیین های الهی به خصوص اسلام، علاوه بر اهتمام به امر محیط زیست به معنی رایج و غالب آن، باید حفظ و سلامت محیط زیست معنوی نیز در کانون توجه و اهتمام قرار گیرد. بدون تردید رواج دروغ و تهمت و نا امنی و فاصله میان دولت ها و مردم و بی اعتمادی مردم نسبت به حکومت ها و ناکارآمدی در اداره جامعه و نظایر آن که خود منشا بروز و رواج آسیب های اجتماعی فراوان می شود از آلاینده های محیط زیست به معنی وسیع کلمه هستند.

امروز یاد عزیزی گرامی داشته می شود که شاخصه مهم شخصیت ممتاز او نه تنها دلواپسی نسبت به زندگی انسان، که همت والایش نیز همواره مصروف بهبود بخشیدن به این زندگی و نگاهبانی از محیط زیست و درمان آسیب های آن بود و اصلاح محیط زیست به هر دو معنی مادی و معنوی آن در کانون توجه او قرار داشت. جای حضرت دکتر تقی ابتکار - که رحمت خدا بر او باد - همواره در میان خالی است. در اینجا باید از شایستگی و تلاش ارجمند تنها فرزند برومند او سرکار خانم دکتر معصومه ابتکار که چه در دوران تصدی پربارش در سازمان محیط زیست و چه پس از آن عالمانه و دردمندانه در جستجوی راههای زندگی بهتر برای مردمان بوده - و به حق عنوان «قهرمان زمین» را از جامعه بین المللی دریافت کرد - تقدیر به عمل آورد.

سید محمد خاتمی
17/12/1390

مركز غیردولتی صلح و محیط زیست هرسال از بین تلاشگران عرصه محیط زیست در زمینه‌های علمی، تحقیقاتی، فرهنگی و فناوری بر اساس رای هیئت داوران جوایزی اهدا می‌كند.
این جایزه از سال 1379 كه استاد محمدتقی ابتكار دارفانی را وداع گفت توسط همسرایشان پایه گذاری شد.
جایزه محمدتقی ابتكار درسال‌های نخست از سوی فرهنگستان علوم كه مرحوم استاد محمدتقی ابتكارعضو پیوسته آن بود به كسانی كه درزمینه محیط زیست فعالیت‌های شاخص داشتند اهدا می‌شد و ازسال 1384 با تاسیس مركز صلح و محیط زیست این كارتوسط این مركز انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha