سلامت نیوز : آمارهای جهانی نشان می دهد که به طور میانگین از هر 100 تولد یک کودک مبتلا به اتیسم بوده که این آمار در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است.

به گزارش سلامت نیوز ، دكتر محمدعلی معظمی، متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: اتیسم یک نوع اختلال در مغز است که در طی آن پردازش اطلاعات مغزی دچار مشکل و اختلال می شود.

وی با بیان اینکه ناتوانی یا بروز مشکل در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران مهمترین نشانه اتیسم است، تصریح کرد: در واقع کودک مبتلا به اتیسم رفتارهایی از خود بروز می دهد که این علت انجام این رفتارها برای دیگران چندان واضح و قابل درک نیست به همین دلیل هر دو طرف از این موضوع ناراحت هستند.

معظمی گفت: شیوع اتیسم در سال های اخیر در جوامع مختلف افزایش یافته است که البته در برخی از جوامع پیشرفته آمار مبتلایان به این بیماری با سرعت بیشتری در حال افزایش است.

وی تأکید کرد: آمارهای جهانی نشان می دهند که به طور میانگین از هر 100 تولد، یک کودک مبتلا به اتیسم بوده که آمار در کشورهای بسیار متفاوت است.

معظمی گفت: البته آمار فوق در کشورمان بسیار متفاوت است به طوریکه بر طبق برخی از بررسی ها شیوع اتیسم در ایران در مقایسه با میانگین جهانی بسیار پائین تر است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه روند ابتلا به اتیسم در سال های اخیر در اغلب کشورهای جهان افزایش یافته است، به همین دلیل باید اقدامات جدی تری برای کنترل این بیماری به ویژه در جوامع با شیوغ بالا صورت داد.

**اتیسم در پسران، 2 تا 5 برابر شایع تر از دختران است
این متخصص مغز و اعصاب در ادامه گفت: نسبت شیوع اتیسم در پسران در مقایسه با دختران بیشتر است که این نسبت در جوامع مختلف متفاوت است.

معظمی افزود: در مجموع با توجه به آمارها و نتایج تحقیقاتی مختلف می توان گفت که اتیسم در پسران، 2 تا 5 برابر شایعتر از دختران است.

وی با اشاره به اینکه علت قطعی ابتلا به اتیسم تاکنون مشخص نشده است یادآور شد: به دلیل مشخص نبودن علت قطعی بیماری اتیسم به همین دلیل پیشگیری و درمان مناسب و کامل این بیماری نیز امکانپذیر نیست.

معظمی با بیان اینکه براساس تحقیقات مختلف ارتباط برخی از عوامل با بروز بیماری اتیسم مشخص شده است تصریح کرد: براساس بسیاری از مطالعات، برخی از مواد سمی و خطرناک مانند فلزات سنگین می توانند، برروی ژن های مغز تأثیرگذاشته و از این طریق با انجام برخی از فعل و انفعالات موجب آسیب مغز شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر اتیسم درمان قطعی ندارد اما برخی از درمان ها و داروها وجود دارند که با استفاده از آنها می توان به کاهش علائم بیماری اتیسم و جلوگیری از پیشرفت و تشدید بیماری کمک کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha