یک کنسرسیوم تحقیقات بین المللی در حال کار روی بیماری های التهابی حفره شکمی، یک فاکتور خطرناک ژنتیکی را برای بیماری اختلال گوارشی کشف کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دانشمندان دانشگاه کوئین مری لندن با بررسی ویژگی ژنتیکی این بیماری روی گروهی از بیماران و مقایسه آنها با افراد سالم کشف کردند که افرادی که از این بیماری رنج می برند در تفاوت با افراد سالم یک بخش DNA روی کروموزوم 4 را ندارند. در حقیقت این منطقه کوچک میزبان 4 ژنی است که فرد را از گونه های مختلف اختلالات گوارشی حفظ می کنند.  

اختلال گوارشی نوعی بیماری خود ایمنی درحفره شکمی است که در اثر ناتوانی گلوتین بوجود می آید.

گلوتین، پروتئینی است که در حبوبات، گندم سیاه و جو یافت می شود و بنابراین به افرادی که از این بیماری رنج می برند خوردن غذاهای بدون گلوتین توصیه می شود. در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده نشود باعت کاهش زیاد وزن و لاغری مفرط می شود.

این دانشمندان که نتایج تحقیقات خود را در مجله علمی "نیچر ژنتیک" منتشر کرده اند، با نقشه برداری از ژنوم انسان و ژن های چند ریختی کشف کردند که افراد سالم دو پروتئین محافظت کننده به نام های " بین لوکئین 1 و 2 " دارند که ازترکیبات  گلبولهای سفید برای کنترل التهابات هستند. این دو پروتئین در افراد مبتلا به این بیماری وجود ندارند.

این دو پروتئین در منطقه کروموزم 4 قرار دارند. کروموزم 4 با 4 ژن شناسایی می شود. دو ژن IL2 و IL21 مسئول رمزگذاری پروتئین های بین لوکئین هستند و عملکرد دو ژن TENR و KIAA1109 هنوز شناخته نشده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha