جمعه ۲۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 44513

اضافه وزن در میان دختران بیشتر از پسران و در سنین 5-4 سال بیشتر از سنین 3-2 سال دیده می شود. چاقی در سنین بالاتر بیشتر به چشم می خورد. به عنوان مثال حداقل یك پنجم كودكان 6 تا 12 سال اضافه وزن دارند.

سلامت نیوز: در سال های اخیر تعداد كودكان چاق در ایالات متحده آمریكا افزایش چشمگیری داشته است. براساس آمار حدود ده درصد از كودكان 5-4 ساله اضافه وزن دارند كه این رقم نسبت به 20سال پیش دو برابر شده است.

اضافه وزن در میان دختران بیشتر از پسران و در سنین 5-4 سال بیشتر از سنین 3-2 سال دیده می شود. چاقی در سنین بالاتر بیشتر به چشم می خورد. به عنوان مثال حداقل یك پنجم كودكان 6 تا 12 سال اضافه وزن دارند. در دو دهه گذشته این رقم بیشتر از 50درصد افزایش داشته و تعداد كودكان چاق حدود دو برابر شده است. برای اكثر كودكان اضافه وزن نتیجه الگوی ناسالم تغذیه (مصرف كالری زیاد) و فعالیت بدنی كم می باشد. از آنجا كه این عادات در اوایل دوران كودكی تثبیت می شود تلاش برای جلوگیری از چاقی را باید از سنین پایین آغاز كرد.

چه كودكانی چاق محسوب می شوند؟
والدین نباید صرفا به خاطر كم كردن وزن، رژیم غذایی مشخصی را به فرزند خود تحمیل كنند. هر كدام از كودكان پیش دبستانی دارای ساختار بدنی و الگوی رشد خاصی هستند. تعیین چاق بودن كودكان كار دشواری است زیرا در رشد آنها جهش های ناگهانی دیده می شود. این كار باید تنها پس از بررسی قد و وزن كودك و توسط متخصصان انجام گیرد.

كمك به كودكان چاق
كاهش وزن راه خوبی برای اكثر كودكان كم سن و سال نیست زیرا بدن آنها در حال رشد می باشد. باید برای كودكان تحت نظر متخصص یك رژیم غذایی تعیین كرد. با یك رژیم غذایی سختگیرانه، انرژی و مواد لازم به بدن كودكان نمی رسد. برای بیشتر كودكان كم سن و سال باید بر روی حفظ وزن كنونی تمركز شود.
مهم ترین استراتژی برای جلوگیری از چاقی رعایت رفتارهای سالم تغذیه، فعالیت های منظم بدنی و كاهش فعالیت های نشسته (مثل تماشای تلویزیون و ویدئو و انجام بازی های كامپیوتری) می باشد. این استراتژی پیشگیرانه بخشی از یك زندگی سالم محسوب می شود كه باید در اوایل دوران كودكی در نظر گرفت.

شیوه زندگی سالم
والدین و مراقبان می توانند با تهیه غذاها و تنقلات سالم، فعالیت های بدنی روزانه و ارائه آموزش های لازم مانع از چاقی كودكان شوند. غذاها و تنقلات سالم مواد لازم برای رشد كودكان را فراهم می كنند و فعالیت های بدنی از احتمال ابتلا به بیماری ها كاسته و به مدیریت وزن كمك می كنند.
در ضمن با ارائه آموزش های لازم، كودكان از عادات غذایی سالم آگاه می شوند و این عادات تا پایان عمر به كمك آنها می آید.
برای اینكه كودكان برای فراگیری رفتارهای درست غذایی و انجام فعالیت های بدنی تشویق شوند توصیه های لازم را در نظر بگیرید:

1-بر روی سلامتی كودك تمركز كنید، نه رسیدن او به وزن خاص. بدون تاكید بر میزان وزن، رفتارهای مثبت غذایی و فعالیت بدنی را به كودكان خو د آموزش داده و الگوی خوبی برای آنها باشید.

2- بر روی خانواده تمركز كنید. كودكان چاق را طرد نكنید. بلكه با كمك تمام اعضای خانواده برای تعیین رفتارهای غذایی و بیشتر كردن فعالیت بدنی تلاش كنید.

3- برای صرف غذا و تنقلات زمان خاصی را در نظر بگیرید و تا آنجا كه امكان دارد در كنار یكدیگر غذا بخورید. غذاهای سالم و متنوع تهیه كنید و به كودكان اجازه دهید در مورد خوردن آنها تصمیم بگیرند.

4- پس از مشورت با متخصصان، در مورد میزان غذای كودكان خود تصمیم گیری كنید.

غذاهای مناسب

غلات كامل

1- یك برش نان
2- نصف فنجان برنج پخته
3- نصف فنجان حبوبات پخته شده
سبزیجات
1- نصف فنجان از سبزیجات خام یا پخته
2- یك فنجان از سبزیجات پربرگ خام

میوه جات
1- یك برش میوه
2- 4/3 فنجان آب میوه
3 - نصف فنجان میوه كنسروی
4- 4/1 فنجان میوه خشك شده

لبنیات
1- یك فنجان شیر یا ماست كم چرب یا بدون چربی
2- حدود 60 گرم پنیر

گوشت
1- بین 60 تا 90 گرم گوشت كم چرب پخته، گوشت ماكیان و یا ماهی
2- نصف فنجان لوبیای خشك یا یك تخم مرغ كه معادل 30 گرم گوشت بدون چربی است و دو قاشق سوپ خوری كره بادام زمینی نیز جای همین مقدار گوشت را می گیرد.

چربی ها و شیرینی جات

سعی كنید برای تأمین كالری مورد نیاز بدن كودك خود كمتر به چربی ها و شیرینی ها متكی باشیدو مصرف این مواد را محدود كنید.
دستور فوق مربوط به كودكان 6-4 ساله می باشد و كودكان3-2 ساله باید مقدار كمتری از مواد ذكر شده را مصرف كنند، البته به جز شیر.
رعایت نكات زیر نیز ضروری می باشد:

الف: تا حد امكان هنگام تماشای تلویزیون غذا یا تنقلات نخورید. این كار باعث می شود توجهی به سیری خود نداشته باشید و پرخوری كنید!
ب: غذاهای كم كالری تهیه كنید. كودكان باید بدانند كه نباید هر روز شیرینی و خوراكی هایی چرب مصرف كنند.
كودكان را از مصرف هرازگاهی این خوراكی ها محروم نكنید. در غیر این صورت حریص می شوند!
پ: از زدن برچسب «خوب» و «بد» به غذاها خودداری كنید.
هر غذایی می تواند بخشی از یك رژیم غذایی سالم باشد، البته به شرطی كه در مصرف آن اعتدال را رعایت كنید.
ت: كودكان را در برنامه ریزی، خرید و تهیه غذاها دخالت دهید تا به این وسیله به علائق آنها پی ببرید. به كودكان در مورد تغذیه مطالبی بیاموزید و آنها را به مصرف غذاهای متنوع تشویق كنید.
ث: از تنقلات بیشترین بهره برداری را بكنید. مصرف زیاد تنقلات به پرخوری منجر می شود. برای صرف تنقلات سالم ساعات خاصی را در نظر بگیرید. میوه ها، سبزیجات، غلات كامل، حبوبات، فرآورده های لبنی و گوشت های كم چرب گزینه های خوبی هستند. در دادن آب میوه به كودكان زیاده روی نكنید. آب میوه ها نسبت به میوه ها كالری زیادی دارند ولی مواد مغذی آنها كمتر است.
ج: كودكان را به انجام فعالیت های بدنی تشویق كنید و آنها را در فعالیت هایی مثل پیاده روی و دوچرخه سواری شركت دهید.
چ: كودكان نباید روزی بیشتر از یكی دو ساعت به تماشای تلویزیون بنشینند و یا به بازی های ویدیویی و كامپیوتری بپردازند در حالی كه كودكان آمریكایی به طور متوسط هفته ای 24 ساعت تلویزیون تماشا می كنند. یادتان باشد كاستن از فعالیت های نشسته، افزایش فعالیت بدنی را به همراه دارد.

منبع: روزنامه کیهان
    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha