سلامت نیوز :اگر از علاقه‌مندان به محیط زیست و درگیر پدیده ریزگردها باشید، حتماً به خاطر خواهید آورد یك میلیارد دلار مشهور را كه قرار بود صرف مقابله با پدیده گرد و غبار، كنترل آب‌های مرزی و احیای تالاب‌های كشور شود. این مبلغ در بودجه سال 90 پیش‌بینی شده بود و 650 میلیارد آن به وزارت نیرو برای كنترل آب‌های مرزی و 100 میلیارد تومان آن نیز به سازمان محیط زیست اختصاص یافت تا مشكل ریزگردها از این بدتر نشود. اما ماند 250 میلیارد تومان دیگر كه تاكنون نیز تأمین اعتبار نشده است. اینها را در كنار این موضوع كه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری طبق قانون موظف به اجرای عملیات بیابان‌زدایی و مقابله با ریزگردهاست به خاطر بسپارید تا مشخص شود كه آیا از این مبلغ، هزینه‌ای نیز به این سازمان برای اجرای پروژه‌هایش پرداخت شده است یا نه.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ معاون مناطق خشك و نیمه‌خشك سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در این‌باره می‌گوید: «اعتبار هزار میلیارد تومان كه در كارگروه ملی گرد و غبار تصویب شد، همه طرح‌ها و پروژه‌های دستگاه‌های مختلف را دربر گرفت و سقفی نیز برای آن تعیین شد. بر این اساس مقرر شد تا 800 میلیارد تومان آن به اجرای سه پروژه بزرگ احیای مراتع، جنگل‌ها و بیابان‌زدایی اختصاص یابد كه متأسفانه هیچ وقت اختصاص نیافت و 650 میلیارد آن برای كنترل آب‌های مرزی به وزارت نیرو و 100 میلیارد تومان آن نیز برای مدیریت آب‌ها به سازمان محیط زیست اختصاص یافت، در حالی كه ما برای اجرای پروژه‌های مقابله با بیابانزایی و ریزگردها به اعتباری در حدود 840 میلیارد تومان نیازمندیم.» وی ادامه می‌دهد: «در حال حاضر برای اجرای پروژه‌های تحت‌نظارت سازمان از بودجه‌های درون‌سازمانی استفاده می‌كنیم كه كفاف اجرای همه پروژه‌ها را نمی‌دهد.» گرشاسبی با اشاره به این‌كه برنامه بیابان‌زدایی در 10 سال اخیر به صورت استانی اجرا شده است، می‌گوید: «البته امسال یك تحول اساسی در بحث اعتبارات بیابان‌زدایی انجام شد، به‌طوری كه در حدود 35 میلیارد تومان اعتبار در قانون بودجه برای انجام عملیات بیابان‌زدایی به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اختصاص یافت.»

از سوی دیگر حقانی، عضو كارگروه ملی گردوغبار در این زمینه می‌گوید: «وظیفه اصلی سازمان جنگل‌ها، بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌های روان است كه هر دو این اقدامات در كاهش گردوغبار تأثیر بسزایی دارد، اما متأسفانه تاكنون هیچ اعتباری به ما تعلق نگرفته است، در حالی كه باید برای تهیه طرح ملی گرد و غبار اعتبار خاصی به ما تعلق می‌گرفت كه نگرفت، البته ما اقدامات روتین سازمانی خود را انجام می‌دهیم، اما گرد و غبار، طرح و اعتبار جداگانه‌ای دارد كه هنوز به ما ریالی پرداخت نشده است.»
وی با بیان این‌كه ما معتقدیم كه باید بیش از 93 درصد اعتبارات طرح ملی گرد و غبار به سازمان جنگل‌ها اختصاص یابد، می‌افزاید: «البته مشكل گرد و غبار در كشور خارجی است و ما حتی اگر همه ایران را جنگلكاری كنیم، فقط از تشدید آن جلوگیری خواهیم كرد و نمی‌توانیم این ریزگردها را مهار كنیم، چون این غبار سبك است و حتی می‌تواند از ارتفاعات زاگرس هم رد شود، پس باید اقداماتمان را در عراق و سوریه متمركز كنیم وگرنه غبارهای محلی و ریزگردهای داخلی طی یكی، دو سال كاملاً مهار
خواهد شد.»

چین و امریكا بزرگترین تولیدكنندگان گازهای گلخانه‌ای دنیا


معاون طرح ملی تغییر آب و هوای سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر كشورهای چین و امریكا بزرگترین تولیدكنندگان گازهای گلخانه‌ای در دنیا هستند. این در حالی است كه كشورهای توسعه یافته امروزه هیچ اقدامی برای كاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام نمی‌دهند. « محمدصادق احدی » افزود: پروتكل كیوتو برای یك دوره پنج ساله دیگر تمدید شده است. این پروتكل در حال حاضر برای برخی از كشورها به منظور كاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تعهداتی را ایجاد كرده است و به نظر می‌رسد كه احتمال ایجاد تعهد كاهش انتشار گاز برای كشورهای در حال توسعه و پیشرفته مانند چین، هند، كره جنوبی و كشورهای نفتی مانند عربستان و ایران نیز در دوره‌های بعدی ایجاد شود. معاون طرح ملی تغییر آب و هوا در سازمان محیط زیست یادآور شد:كاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به یكباره در توان هیچ كشوری نیست، زیرا هر فعالیت صنعتی كه صورت بگیرد انتشار گازهای گلخانه‌ای را به همراه خواهد داشت.

وی توضیح داد: در حال حاضر چین در انتشار گازهای گلخانه‌ای در دنیا نفر اول است، اما میزان گازی كه از فعالیت‌های این كشور منتشر می‌شود به همان میزان هم درآمد و صرفه اقتصادی دارد. در كشورهایی كه میزان انتشار دی‌اكسیدكربن آنها به ازای تولید ناخالص ملی پائین‌تر است به این معناست كه در این كشورها از منابع انرژی به درستی استفاده نمی‌شود. احدی افزود: حدود سه تا چهار سال پیش امریكا بزرگترین تولیدكننده گازهای گلخانه ای در جهان بود و حدود 30 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای دنیا را به خود اختصاص داده بود اما در سال‌های اخیر با وجود آن كه كشورهای توسعه یافته متعهد شده‌اند میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را كاهش دهند ولی اقدامی ‌در این زمینه انجام نمی‌دهند.

احدی افزود: در حال حاضر چین، امریكا، روسیه، هند و ژاپن به ترتیب بزرگترین تولیدكننده‌های گازهای گلخانه‌ای در دنیا هستند. وی درباره علت نامگذاری گازهای گلخانه‌ای گفت: وقتی به یك گلخانه نگاه كنیم می‌بینیم كه یك محفظه شیشه‌ای دارد و دمای آن نسبت به بیرون گرم‌تر است چون پرتوهای خورشید داخل گلخانه، محیط گلخانه را گرم می‌كند و داخل گلخانه در بازتابش از خودش اشعه مادون قرمز ساطع می‌كنند این اشعه از شیشه بیرون نمی‌رود و در داخل به دام می‌افتد بنابراین دمای داخل از بیرون گرم‌تر می‌شود.
احدی افزود: در حالی كه برای كره زمین به جای شیشه، اتمسفر قرار دارد، پرتوهای خورشیدی به سمت زمین می‌آیند با اتمسفر برخورد می‌كنند، سطح زمین یا اتمسفر فقط به پرتوهای موج كوتاه یا امواج مرئی اجازه ورود به زمین می‌دهند و به انواع اشعه مادون‌قرمز یا بنفش كه مضر هستند اجازه ورود نمی‌دهد.

احدی گفت: حال اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای زیاد شود و اتمسفر قادر به جلوگیری از آن نباشد، پدیده گرمایش جهانی پیش می‌آید. به عبارت دیگر افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر زمین بر اثر فعالیت‌های انسان بعد از صنعتی شدن دنیا رخ داده است و این مسئله باعث می‌شود دمای كره زمین بالا و بالاتر رود كه عوارض آن گرم شدن كره زمین، ذوب شدن یخ‌های قطبی، بالا آمدن سطح دریاهای آزاد، زیر آب رفتن نواحی ساحلی، اختلال در صنعت توریسم و ایجاد مشكلاتی برای بنادر و كشتی‌سازی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha