یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۳

اضطراب و افسردگی تحت تاثیر عوامل مختلف وراثتی، اجتماعی،‌محیطی و شخصی است اما برخی افراد آمادگی ابتلا به این اختلالات را بیش از سایرین دارند و عوامل محیطی باعث می‌شود عوارض روحی برجسته شده و در فرد بروز کند.

سلامت روان متولی ندارد

سلامت نیوز : محمود میرزمانی در گفت‌و‌گو با فارس افزود: اضطراب و افسردگی تحت تاثیر عوامل مختلف وراثتی، اجتماعی،‌محیطی و شخصی است اما برخی افراد آمادگی ابتلا به این اختلالات را بیش از سایرین دارند و عوامل محیطی باعث می‌شود عوارض روحی برجسته شده و در فرد بروز کند.

وی گفت: به دلیل همین عوامل محیطی، اضطراب درصد بالایی را در جامعه به خود اختصاص داده که می‌توان در این دسته از عوامل شرایط اقتصادی و سیاسی را هم موثر دانست.میرزمانی تصریح کرد: عواملی مانند ترافیک، تکرار حوادث، آلودگی هوا، تغییرات و تهدید‌های بیرونی همگی عواملی هستند که باعث فشار روانی در فرد می‌شوند.

این استاد روانشناسی گفت: تمام عوامل محیطی اضطراب را در فرد تشدید می‌کنند و در صورت طولانی شدن و تکرار آن، امراض روحی خود را بروز می‌دهند که اضطراب و افسردگی نمونه آن است.وی در پاسخ به این پرسش فارس که آیا شناسایی این عوامل باعث کاهش ابتلای مردم می‌شود گفت: آگاه سازی مردم و آموزش‌ آنها بسیار مهم است اما تاثیرگذارتر از آن آگاهی مسئولان و تصمیم‌گیران جامعه است.

وی ادامه داد: اگر مردم از این عوامل اجتناب کنند اما مسئولان بهداشت روان کاری نکنند نتیجه‌ای به دست نمی‌آید.میرزمانی ادامه داد: هم اکنون برنامه‌ و سیستم اجتماعی اداری وجود ندارد، بودجه مناسبی دیده نشده است و دستورالعمل مشخصی نیز موجود نیست، بنابراین در این شرایط فشار روانی در جامعه مضاعف می‌شود.

وی ادامه داد: مردم با آگاهی از علائم بیماری می‌توانند آن را کنترل کنند اما اگر ببینند از سوی مسئولان برنامه‌ریزی درستی نمی‌شود بیشتر از قبل دچار اضطراب می‌شوند.میرزمانی گفت: در مورد مسائل اقتصادی مانند گرانی و ارزانی رسانه‌ها بسیج می‌شوند و در مورد آن مطلب می‌نویسند اما در مورد اینکه شاخص سنجش سلامت روان موجود نیست کسی پرسشی نمی‌کند و همان طور که روی مسائل اقتصادی حساس هستیم،روی مسائل روانی حساسیتی به خرج نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: اگر فردی سؤالی یا مشکلی در زمینه سلامت روان داشته باشد نمی‌داند به چه کسی در وزارت بهداشت مراجعه کند. چرا که مسئولان به قدری سرشان شلوغ است که نمی‌توانند به راحتی و شخصاً به آن رسیدگی کنند.

این استاد روانشناسی بالینی، افسردگی و اضطراب را بیشترین بیماریهای مربوط به اختلالات روان در جامعه عنوان کرد و گفت: علاوه بر این دو بسیاری از بیماریها ترکیبی از اضطراب و افسردگی هستند که متأسفانه اختلال افسردگی در زنان شایع‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha