قائم مقام مرکز تحقیقات غدد درون ریز دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ایران به عنوان یازدهمین مرکز تحقیقات دیابت در دنیا شناخته شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دکتر علی پژوهی روز گذشته در همایش بین المللی طرح ارتقاء درمان دیابت، از دیابت به عنوان بیماری خاموش یاد کرد و افزود: امروزه در کشور غذاهای آماده مهمترین عامل افزایش این بیماری محسوب می شود.

وی برگزاری همایش طرح ارتقاء درمان دیابت را یکی از تلاش های جدید برای بهبود بیماران مبتلا به دیابت برشمرد و گفت: تغذیه صحیح می تواند در برابر عوارض دیابت ایستاد زیرا هم اکنون بیماری هایی مانند نارسایی کلیه، بیماری های قلبی و عروقی و سکته مغزی به دلیل وجود دیابت در افراد بروز بیشتری می یابد.

همچنین دکتر مسعود امینی - رئیس مرکز تحقیقات غدد درون ریز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با اشاره به هزینه بیش از 7 هزار و 500 میلیارد تومان برای درمان مستقیم و غیر مستقیم بیماران مبتلا به دیابت در کشور گفت: در حال حاضر حداقل 3 میلیون بیمار مبتلا به دیابت در کشور ثبت شده اند که پیش بینی می شود این تعداد 7 میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل دهند.

وی با اشاره به کوتاه شدن عمر مبتلایان به بیماری دیابت گفت: عمر افراد مبتلا به دیابت 10 سال کوتاه تر از افراد سالم است و متاسفانه در جنوب کشور با شیوع دیابت به دلیل عوامل ژنتیکی و سبک زندگی مردم آن منطقه مواجه هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات غدد درون ریز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: دیابت درمان قطعی ندارد اما آموزش مهمترین رکن در پیشگیری از عوارض جبران ناپذیر این بیماری مانند قطع کردن پا و کوری چشم ها است.

در همین زمینه دکتر قباد شهبازی - متخصص غدد درون ریز با اشاره به این نکته که بیماری دیابت مهمترین عامل معلولیت ها است، گفت: متاسفانه 60 درصد از بیماران مبتلا به دیابت انسولین تزریق نمی کنند و به مصرف قرص های خوراکی می پردازند.

نخستین همایش بین المللی طرح ارتقاء درمان دیابت با هدف آشنایی جامعه پزشکی با شیوه های نوین درمانی و آموزش به بیماران مبتلا به دیابت روز گذشته در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha