سلامت نیوز:‌یک متخصص طب اورژانس با اشاره به اینکه در فصل سرما با استفاده بیشتر از وسایل گرمایی گازسوز، خانواده‌ها باید از علایم شایع گازگرفتگی مطلع باشند، توصیه کرد: اطرافیان بدن حادثه دیده را تا رسیدن آمبولانس به سمت چپ قرار دهند تا ترشحات دهان وارد ریه نشود. همچنین اگر فرد روی تخت خوابیده بود سریعا از تخت پایین آورده و روی زمین قرار دهید چرا که احتمال تجمع گاز سمی در بالا بیشتر است.

دکتر امیر نجاتی در گفت‌وگو با ایسنا، گیجی و سردرد ناگهانی، تهوع و استفراغ و شلی عضلات بدن را از علایم شایع گازگرفتگی عنوان کرد و افزود: افراد سالم باید کاملا هوشیار باشند چرا که علایم گازگرفتگی در آنها دیرتر بروز می‌کند و لازم است با مشاهده این علایم در افرادی که حساس‌تر هستند، اقدامات اولیه را انجام دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه گاز CO2، دویست برابر بیشتر از اکسیژن جذب هموگلوبین خون می‌شود، اظهار داشت: در مراحل بعدی گاز گرفتگی که فرد به خواب می رود با جذب بیشتر این گاز بدون بو و رنگ، فرد دچار بیهوشی و اغما می‌شود چرا که درصد اشباع اکسیژن در خون کم و مغز کم کار می‌شود و سیستم کنترل بدن که در مغز قرار دارد از کار افتاده و فرد دچار مرگ می‌شود.

این متخصص طب اورژانس با بیان این مطلب که بیشتر افراد در موقع خواب به علت کاهش فعالیت بدنی دچار گاز گرفتگی می‌شوند، گفت: بهترین اقدام در مواجهه با فرد گازگرفته آن است که فرد را از شرایط مسمومیت‌زا خارج کرده و درها و پنجره‌ها باز شود تا اکسیژن کافی به فرد برسد و اگر دسترسی به اکسیژن دارند با فشار قوی به فردی که دچار گاز گرفتگی شده است اکسیژن بدهند تا گاز سمی از بدن خارج شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha