یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۰

بیماری وبا معمولا در فصل پاییز و همراه با رطوبت و از طریق مصرف صیفی جات منتقل می‌شود و علت آن نیز، عدم رعایت اصول اولیه بهداشتی است.

احتمال شیوع «وبا» در تهران قوت گرفت
سلامت نیوز : وبا یكی‌ از قدیمی‌ترین‌ و شناخته‌ شده‌ترین‌ بیماری‌های‌ مسری‌ است كه در طول‌ تاریخ‌، جان انسان‌های زیادی را گرفته است. این بیماری‌ در اثر سم میكروبی به نام ویبریو كلرا‌، ایجاد می‌شود و در اكثر موارد باعث‌ تسریع در از دست‌ رفتن‌ مایعات و الكترولیت‌ها از طریق‌ روده‌ می‌گردد و در صورتی‌ كه‌ درمان‌ نشود، به‌ دلیل كمبود آب بدن و اسیدی شدن خون به مرگ‌ بیماران‌ منجر می‌گردد. حال با نزدیك شدن به آغاز فصل پاییز بار دیگر هشدارها درباره احتمال افزایش تعداد مبتلایان به وبا در كشور افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ چندی پیش رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت آخرین شمار مبتلایان به وبا در كشور را 64 نفر اعلام كرد كه همه از مهاجران غیرقانونی كشورهای همسایه شرقی بودند كه یك نفر هم به علت شدت عوارض فوت كرده است.

شیوع مجدد بیماری وبا در كشور

چندی پیش دكتر نبوی معاون مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی بیش از ۳۰ مورد وبا و یك مورد مرگ ناشی از این بیماری، تاكید می‌كند: هیچ‌گونه موردی از ابتلا به بیماری وبا در اتباع ایرانی وجود نداشته و تمام موارد ابتلا مربوط به اتباع بیگانه بوده كه به‌طور غیرقانونی از افغانستان وارد كشور شده‌اند. مشكلی كه در رابطه با درمان اتباع بیگانه مبتلا به وبا داریم این است كه آنها به‌طور غیرقانونی وارد كشور شده‌اند اما به هرحال حتی‌اگر این اتباع ناگزیر به بازگشت به كشور خود باشند از لحاظ اخلاقی و انسانی باید آنان را درمان كنیم. اكنون تمام اتباع مبتلا به وبا كه شناسایی شده‌اند، تحت درمان قرار گرفته‌اند؛ شدت بیماری آنان مختلف است به‌گونه‌ای كه برخی از آنان به صورت سرپایی و تعداد دیگری به صورت بستری تحت مراقبت‌های درمانی قرار گرفته‌اند.

برای جلوگیری از ورود وبا، بودجه نداریم

اما در عین حال دكتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت نیز درخصوص شیوع وبا می‌گوید: وبا در هر كشوری كه دیده شود نگران كننده است، متاسفانه كنترل‌های مرزی كشور در این زمینه كافی نیست و اتباع افغانی كه آنها هم برادران ما هستند در اردوگاه‌های غیراستاندارد در مناطق مرزی اسكان پیدا می‌كنند كه در همین اردوگاه‌ها هم موارد بیماری وبا كشف شده است. جالب این است كه اینجا هم مشكل اصلی وزارت بهداشت كمبود بودجه است، ما هیچ ردیف بودجه‌ای برای مراقبت‌های مرزی نداریم. وزارت كشور كه مسئول امنیت مرزهاست هم اعتباری در سر جمع بودجه خود برای این كار ندارد. به‌گفته وزیر بهداشت بیماری وبا فعلا در بین تعدادی افراد خاص كه افغانی هستند و از این كشور به ایران آمده‌اند در كشور مشاهده شده است و فعلا برای مردم جای نگرانی نیست چون مسئولان بهداشتی اوضاع را تحت كنترل دارند و هرگاه لازم شد كه هشداری به مردم داده شود. مسئولان بهداشتی وزارت بهداشت به موقع هشدارهای لازم را اعلام می‌كنند.

شیوع وبا را در فصل گرما جدی بگیرید

دكتر مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی درباره شیوع وبا در فصل گرما می‌گوید: در واقع بروز وبا، اجتناب ناپذیر است و با شروع فصول گرم سال این بیماری نیز بروز پیدا می كند. همه ساله مواردی از این بیماری در كشور ما گزارش می‌شود و می‌توان گفت پزشكان ما با این بیماری كاملا آشنا هستند. با توجه به این كه در فصل تابستان افراد بیشتر به مسافرت می‌روند و در طول سفر برای شست‌وشوی دست و دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی محدودیت دارند، احتمال ابتلا به وبا بیشتر است. وبا از جمله بیماری‌هایی است كه اگر در منطقه‌ای شیوع پیدا كند به سرعت همه‌گیر می‌شود، بنابراین باید مراقبت‌های بهداشتی جدی گرفته شود. البته باید توجه داشت كه با سرد شدن هوا، این بیماری كاهش پیدا می‌كند چرا كه باكتری وبا در دمای زیر ۲۰ درجه غیرفعال می‌شود.

بیماران وبا، قاچاقی از مرزها وارد می‌شوند

دكتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران نیز نسبت به احتمال ورود بیماران مبتلا به وبا به مركز كشور هشدار داده و می‌گوید: این افراد كه اغلب به‌طور قاچاق از كشورهای همسایه وارد ایران می‌شوند، ممكن است بیماری را تا تهران هم بیاورند. بیماری وبا معمولا در فصل پاییز و همراه با رطوبت و از طریق مصرف صیفی جات منتقل می‌شود و علت آن نیز، عدم رعایت اصول اولیه بهداشتی است. او با بیان اینكه یك مقدار از این بیماری در كشور ما بومی است می‌گوید: متاسفانه بیشترین علل ابتلا به وبا از طریق افراد بیمار است كه از كشورهای همسایه در مرزهای شرقی وارد ایران می‌شوند.

به‌گفته وی هر آنچه تاكنون در سال‌جاری از موارد ابتلا به وبا در كشورمان مشاهد شده مربوط به بیماران غیربومی بوده است. این افراد به صورت قاچاق از كشورهای پاكستان و افغانستان وارد استان‌‌های سیستان‌وبلوچستان و قسمتی از خراسان شده‌اند. البته تاكنون موردی از بیماری در پایتخت گزارش نشده اما خطر وجود دارد و احتمال دارد افراد مبتلا به سمت تهران هم بیایند و موجب شیوع این بیماری شوند. هر بیماری كه احساس كرد مدفوعش آبكی است، باید به بیماری خود شك كند و نزد پزشك برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha