سلامت نیوز : یكی از وزیرانی كه بیشترین رأی اعتماد را از مجلس شورای اسلامی کسب كرد، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت دولت یازدهم است. او در آستانه ورود به ماه دوم وزارت خود، از نسخه شفابخش سلامت كشور در مدار بی‌پولی‌ها، عدم هماهنگی‌ها و اعمال سلیقه‌ها در گذشته می‌گوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ آسانسور ایستاده تا وزیر بهداشت را به طبقه دوازدهم ساختمان وزارتخانه ببرد. چند نفری كه اطرافش را احاطه كرده‌اند، ملاقات با وی را دشوار می‌كند، در آن میان داد می‌زنم «دكتر می‌خواهم با شما صحبت كنم» نمی‌دانم نخستین بار صدایم را شنید! به هر حال دستور داد بگویید به داخل آسانسور بیاید، اطرافیان یكی پس از دیگری كنار می‌روند، در انتهای بالابر ایستاده به آئینه تكیه زده و دانه‌های درشت عرق خستگی به پیشانی‌اش نشسته است. با روی گشاده استقبال می‌كند، توقف در طبقه دوازدهم، پیاده می‌شویم، فروتنی‌اش همقدم شدن را آسان می‌كند. باهمه خستگی كه از مصاحبه‌ها دارد پای سؤالاتم نشسته و صبورانه پاسخ می‌دهد.

یك ماهی است كه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی جامه خدمت به مردم را به تن كرده‌اید از واقعیت‌ها بگویید وضعیت چگونه است؟ امیدی به بهبود وجود دارد یا خیر؟
واقعیت این است كه همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در زمان فعلی شرایط مناسبی را به لحاظ اختصاص بودجه و اعتبارات ندارند. زمانی كه فروش نفت تا این حد كاهش یافته معنی آن این است كه درآمدهای دولت هم كاهش پیدا كرده. این‌كه گفته شده دولت به دلیل وضعیت اقتصادی كه كشور به آن دچار است نمی‌تواند 30 درصد بودجه تعیین شده دستگاه‌ها را بپردازد، بیان بخشی واقعیت‌هاست. بنابراین وزارت بهداشت نیز از این واقعیت مجزا نخواهد بود. اما آنچه مسلم است دولت «تدبیر و امید» در این زمینه‌ها اولویت‌بندی خواهد كرد تا كمترین فشارها بر مردم وارد شود.

بدنه اجرایی كشور مانند بدن كسی است كه دچار سانحه تصادف شده. هیچ كس نمی‌آید به دست و پای مجروح او توجه كند. بی‌تردید همه به سراغ مغز و قلب و اندام‌های حیاتی این بیمار خواهند رفت تا جان او را نجات دهند. براین اساس ما معتقدیم وزارت بهداشت قلب اجرایی كشور است و اگر قلب كار نكند همه اعضا از كار خواهد افتاد و اگر سلامت در جامعه نباشد انسان سالم و در نتیجه توسعه و پیشرفت سالم وجود نخواهد داشت. بنابراین در این اولویت بندی‌ها، باید به سلامت بیش از هر موضوع دیگری توجه شود. اگرچه تا كنون همه شاهد این توجه ویژه دولتمردان به موضوع سلامت هستند.

درباره كمك وزرا و هیأت دولت به بخش بهداشت و درمان بگویید؟
هفته گذشته جلسه هیأت دولت طبق روال برگزار شد. در این جلسه من با مهندس زنگنه وزیر نفت همنشین شدم، ایشان با چشمانی اشك‌آلود از وضعیت بهداشت در كشور دلگیر بودند. به‌طوری كه درباره تمایل خود برای اختصاص بخشی از مازاد درآمد نفت به وزارت بهداشت در صورت امكان سخن گفتند. اما این یك نمونه بود. در بحث بهداشت و درمان دركشور همه وزرای دولت نگرانند. این نگرانی كاملاً برای ما مشهود است. به این دلیل كه بودجه‌ای كه به تازگی به وزارت بهداشت اختصاص یافت و تا حدودی مشكلات دارویی را در كشور حل كرد، با عنایت ریاست جمهوری كمكی بود كه از سوی وزارت نفت و بانك مركزی برای حوزه سلامت صورت گرفت.

ما امیدواریم سهم سرانه سلامت با حمایت و كمك دولت و مجلس افزایش یابد. زیرا معتقدیم در صورت ارتقای بخش سلامت سر جمع همه اعتبارات ارتقا پیدا خواهد كرد. این موضوع هم به نفع مردم است به خاطر این‌كه بیمه‌های حمایتی عمر كافی را به دست خواهند آورد و هم كارگزاران سلامت از آن بهره خواهند برد.

شما تاكنون درباره بازگشت آرامش به بازار دارویی كشور خبرهای خوش زیادی را به مردم دادید، در مورد وضعیت پزشكان چطور؟ در خبرها از سوی برخی مسئولان وزارت بهداشت، موضوع وضعیت پزشكان به ویژه در مناطق محروم مطرح است، برای این قشر چه برنامه‌ای در نظر دارید؟
آنچه این قشر از آن رنج می‌برند، وضعیت معیشت و تسهیلاتی است كه قرار بوده به آن‌ها تعلق بگیرد و نگرفته است.

اینها دل نگرانیهایی است كه ما در وزارت بهداشت با آن مواجه هستیم. اما واقعیت این است؛ پزشكی كه در منطقه محروم خدمت می‌كند، چه چیزی از ما می‌خواهد جز این‌كه وضعیت معیشتش مناسب شود. اما همه مستحضرید، مناسب‌سازی وضعیت معیشتی پزشكان مستقر در مناطق محروم نیاز به اعتبار دارد. باید بگویم من به عنوان وزیر بهداشت هنوز نتوانسته‌ام حقوق عقب افتاده 12 ماه یك پزشك را در استان سیستان و بلوچستان بدهم. بنابراین چه وعده امیدواركننده‌ای می‌توانم به این قشر تلاشگرداشته باشم.

البته این پزشك ارتقای حرفه‌ای را به عنوان كسی كه در منطقه محروم خدمت می‌كند انتظار دارد. تا در سایه آن بتواند به امتیازات بیشتری دست یابد. هر چند در بخش ارتقای حرفه‌ای پزشكان مناطق محروم بی‌تردید تجدید نظرهایی خواهیم كرد. اما آنچه محسوس است، علاوه بر پزشكان، پرستاران نیز شرایط مناسبی به لحاظ معیشتی ندارند. بنابراین در حال حاضر هر ادعایی كنم زمانی كه اعتبارات مورد نیاز را نداشته باشم مشكلی حل نخواهد شد.

در ارتباط با وضعیت دارو در كشور به تازگی چه اقداماتی در دست اجرا دارید؟
برای جلوگیری از مشكلات احتمالی ترجیح می‌دهیم یارانه دارویی بیماران خاص از طریق بیمه‌ها به دست آنان برسد. براساس آن دكتر دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو جلساتی را با سازمان‌های بیمه گر داشته است و تصمیماتی نیز گرفته خواهد شد براین اساس رقم قابل توجهی در آینده نزدیك در اختیار بیمه‌ها قرار می‌گیرد تا از مسیر بیمه‌ها توزیع شود و وقتی همه چیز مهیا شد جزئیات آن را اعلام می‌كنیم. این رقم در صورتی قرار شد به بیمه‌ها تعلق بگیرد كه آرامش بازار دارو را تا خرداد سال آینده تضمین كند.

آیا حضور بیمه‌های خصوصی را دربرنامه خواهید داشت یا به بیمه‌های دولتی بسنده خواهد شد؟
برای پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دارویی فقط از بیمه‌های پایه مانند گذشته بهره خواهیم برد و سازمان تأمین اجتماعی، سازمان خدمات درمانی، كمیته امداد و بیمه‌های نیروی‌های مسلح در این موضوع به كار گرفته شده‌اند. اگر چه بخش عمده به دست بیمه‌های پایه یعنی سازمان تأمین اجتماعی و سازمان خدمات درمانی خواهند بود. ما از این سازمان‌های بیمه گر خرید خدمت كردیم و آن‌ها باید این قول را به ما بدهند كه رقم پرداختی بیماران صعب العلاج به سال گذشته برمی‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha