سلامت نیوز :  یکی از راه های دستیابی به خودآگاهی یا ارتقای آن، افزایش «عزت نفس» است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ آسیه امیدوار کارشناس ارشد روان شناسی بالینی در این باره می نویسد: منظور از عزت نفس، ارزشی است که شخص برای خودش قائل است. انسان ها در نتیجه نظراتی که از دیگران به ویژه از افراد نزدیک و مهم درباره خودشان دریافت می کنند، نگرش هایی درباره ارزشمند بودن خویش پیدا می کنند.

کسی که عزت نفس بالایی دارد به آسانی تحت تاثیر موانع و دیدگاه های منفی دیگران قرار نمی گیرد، با وجود ضعف هایی که دارد برای خود ارزش قائل می شود، با تدبیر بیشتر تصمیم گیری می کند و در هنگام بروز اختلاف با دیگران رفتار مناسبی دارد.

راه  های افزایش عزت نفس

۱ - رابطه خود را با خانواده بهبود دهید و آن را ارتقا بخشید.

۲ - برای هر کار نیکی که انجام می دهید به خود پاداش دهید.

۳ - مسئولیت پذیر باشید.

۴ - به اندیشه و نظرات دیگران احترام بگذارید.

۵ - خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

۶ - به تقویت ابعاد معنوی خود بپردازید.

۷ - نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و برای تقویت یا رفع آن ها تلاش کنید.

گام دوم: وقایع زندگی خود را ثبت کنید

از دیگر راه های ارتقای خودآگاهی از دیدگاه دکتر مدرس (روانشناس بالینی) این است که هرکس برای خود دفتری درست و زندگی خود را تا زمان حاضر در دوره های مختلف تقسیم بندی کند، مثلا دوره قبل از دبستان، دبستان، راهنمایی، دبیرستان، دانشگاه، ازدواج و... سپس اتفاقات مهمی را که در هر دوره برایش افتاده است ثبت کند.احساسات مختلفی که در هر یک از اتفاقات داشته را ثبت کند. سپس مرور کند که در هر یک از این مقاطع چه حسی نسبت به خودش داشته است. چه درکی از توانمندی ها، نقاط ضعف و قوت خود داشته است؟ چه رابطه ای با دیگران داشته است؟ و...

این می تواند یک تصویر یکپارچه و کلی از خود به فرد بدهد اگرچه ناقص است اما تلاش خوبی برای ارتقای خودشناسی است به ویژه این که فرد ببیند رفتارش و نوع رابطه اش با دیگران چگونه بوده است؟ دیگران با او چه رفتاری داشته اند؟ الان رابطه فرد با دیگران چطور است؟در واقع چیزهایی که در موقعیت های مشابه، تکراری است، بسیار در خودشناسی مهم است.

به این سوالات پاسخ دهید

مهارت خودآگاهی، توانایی شناخت خصوصیات، نقاط قوت و ضعف، نیازها، خواسته ها و... است. متاسفانه بیشتر ما به هنگام توصیف ویژگی های شخصیتی و اخلاقی خود برای دیگران احساس ناتوانی و درماندگی می کنیم و این می تواند نشانی از این باشد که از خودمان شناخت نداریم. نمی دانیم انگیزه درونی ما از مهربان بودن چیست؟ آرزوهای حقیقی ما کدام اند؟ اولویت های زندگی ما چیست؟ و...

برای پیدا کردن شناخت بیشتر از ویژگی های خود می توانید به پرسش های زیر پاسخ دهید:

۱ - چه چیزهایی می تواند مرا خوشحال یا غمگین کند؟

۲ - رویارویی با چه احساسی برای من دشوارتر است؟

۳ - اهداف، تفریحات و سرگرمی های من کدام است؟

۴ - چه توانایی هایی دارم؟

۵ - با ارزش ترین چیز در زندگی من چیست؟

۶ - بعد از انجام درست کارهایم چه احساسی دارم؟

۷ - دوستانم از چه ویژگی من بیشتر خوششان می آید؟

۸ - چه چیزهایی مرا عصبانی می کند؟

۹ - چه مواقعی احساس رضایت می کنم؟

۱۰ - دوست دارم دیگران چه برداشتی از من داشته باشند؟

۱۱ - آیا می توانم نارضایتی خودم از دوستانم را ابراز کنم؟

۱۲ - وقتی به دیگران «نه» می گویم چه احساسی پیدا می کنم؟

فراموش نکنید شناخت ویژگی های خود و آگاهی از آن ها پیش شرط لازم و ضروری برای برقراری روابط اجتماعی و همدلانه با دیگران است. هفته آینده به تفصیل درباره دومین مهارت زندگی یعنی مهارت همدلی سخن خواهیم گفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha