چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 84313

سلامت نیوز : یک کارشناس سلامت کودکان، گفت: شروع تغذیه با شیر مادر در یک ساعت اول تولد و تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماه اول می‌تواند جان بیش از یک میلیون نوزاد را حفظ کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ "شهین مرادی" اظهار کرد: آمار زایمان به روش سزارین در جهان رو به افزایش است و همین موضوع موجب کاهش موفقیت در شیردهی می‌شود.

تاثیر سزارین بر شیردهی

وی افزود: یافته‌های پژوهشگران حاکی است که زایمان به روش سزارین علاوه بر خطراتی که برای مادران دارد، بر الگوی شیردهی مادر پس از زایمان هم اثرات منفی گذاشته و سلامت کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کارشناس برنامه سلامت کودکان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، گفت: متخصصان توصیه می‌کنند که تغذیه با شیر مادر را باید بلافاصله بعد از زایمان و یا بلافاصله بعد از به هوش آمدن در سزارین شروع کرد. هر چه تغذیه با شیر مادر زودتر شروع شود، شانس موفقیت شیر‌دهی بیشتر است.

وی با بیان این‌که، آغوز شیری است که در چند روز اول پس از زایمان از سینه مادر تراوش شده و به عنوان اولین واکسن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها تلقی می‌شود که شیر خشک چنین مزیتی را ندارد، ادامه داد: مادرانی که به روش طبیعی زایمان می‌کنند در امر شیردهی و دادن شیر روزهای اول که "آغوز" نام دارد و همچنین در مراقبت از نوزاد موفق‌تر هستند، چون مادر بلافاصله بعد از زایمان نوزاد خود را در آغوش می‌گیرد و شیر می‌دهد و در همان لحظات حساس ابتدای تولد، رابطه عاطفی خود را با فرزندش برقرار می‌سازد.

مرادی تصریح کرد: این در حالی‌ است که سزارین یک عمل جراحی بزرگ است که نیاز به بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی دارد و می‌تواند علاوه بر خطرات جراحی، موجب تأخیر در شروع به موقع شیردهی و برقراری ارتباط با نوزاد شود.

پس از سزارین، حتما شیردهی آغاز شود

وی افزود: در مواردی که خانم باردار طبق نظر پزشک متخصص، شرایط لازم را برای زایمان طبیعی نداشته باشد و زایمان به روش سزارین انجام می‌شود، باید با تمهیداتی مادر را برای شیردهی کمک کرد تا شیرخوار از این نعمت الهی در آغاز حیات خود محروم نشود.

این کارشناس سلامت کودک، گفت: معمولا بعد از زایمان سزارین، به منظور کاهش درد، داروهای مسکن تزریقی و سپس خوراکی تجویز می‌شود. در اغلب موارد، مقدار کمی از این داروها در شیر ترشح شده و وارد بدن نوزاد می‌شود، بعضی از داروهای مسکن هم به صورت موقت شیرخواران را کمی خواب‌آلود می‌کند ولی مزایای شیر مادر بسیار بیشتر از مضرات جزیی ناشی از استفاده از این داروها است.

وی درباره مشکلات احتمالی مادر سزارین شده، توضیح داد: بیهوشی و عدم هوشیاری در مراحل اولیه بعد از زایمان یعنی زمانی که تماس مادر با نوزاد وشیردهی لازم است، نخستین مشکل خواهد بود(چنان‌چه سزارین از طریق بیهوشی عمومی نباشد، این مشکلات کمتر است).

مرادی ادامه داد: درد و تأثیر آن بر مادر که می‌تواند بر توانایی او برای مراقبت از شیرخوار اثر بگذارد و سبب کاهش تولید شیر شود و جریان یافتن شیر را دچار مشکل کند. همچنین ترس از عمل جراحی، ممنوعیت مصرف غذا قبل و بعد از عمل جراحی و کاهش انرژی برای مراقبت از شیرخوار، خطر عفونت پس از زایمان و اجبار به خوابیدن در بستر از سایر مشکلات احتمالی هستند.

وی در زمینه مراقبت‌های پس از زایمان، توصیه کرد: کمک برای تماس پوست با پوست مادر و نوزاد به محض توان مادر برای پاسخگویی و کمک برای در آغوش گرفتن شیرخوار در وضعیت راحت و بدون درد و کمک برای به پستان گذاشتن شیرخوار به محض آمادگی مادر، ضروری است.

کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، گفت: تغذیه نوزاد با آغوز ضروری و حیاتی است، مقدار آن کم ولی به تدریج زیاد می‌شود و جای نگرانی نیست.

وی افزود: مهمترین عامل در افزایش شیر مادر، مکیدن مکرر و تخلیه مرتب پستان‌ها برحسب میل و تقاضای شیرخوار در شب و روز است. شیر نه بر حسب ساعت، بلکه باید به میل و دلخواه شیرخوار به او داده شود.

مرادی تصریح کرد: از به کار بردن پستانک و شیشه شیر که موجب کاهش میل مکیدن توسط شیرخوار و در نتیجه کاهش شیر مادر، انتقال آلودگی، عفونت و بیماری، تغییر فرم دندان‌ها و اختلال مکیدن می‌شود، جدا خودداری کنید.

این کارشناس سلامت کودک، گفت: هم‌اتاقی مادر و نوزاد برای مادر سزارین شده که دارای مزایای بسیاری است، حتما اجرا شود و در صورت جدایی مادر و شیرخوار به هر علتی و عدم امکان تغذیه مستقیم از سینه مادر، حتما شیر مادر باید دوشیده شده و با کمک فنجان به شیرخوار داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha