معاونت پرستاری وزارت بهداشت می تواند امور زیادی مثل مدیریت زمان درمان، آموزش بیماران و همراهان، اخذ رضایت از بیمار، مراقبت­های قبل از عمل، حین عمل و بعد از عمل، مراقبت و پرستاری از بیماران و خانواده آنها در بیمارستان یا منازل، انجام برنامه ترخیص و موارد زیاد دیگری که اکنون در وزارت بهداشت متولی ندارد را به عهده بگیرد.

معاونت پرستاری نظام سلامت کشور را کارآمدتر می کند
سلامت نیوز : معاونت پرستاری وزارت بهداشت می تواند امور زیادی مثل مدیریت زمان درمان، آموزش بیماران و همراهان، اخذ رضایت از بیمار، مراقبت­های قبل از عمل، حین عمل و بعد از عمل، مراقبت و پرستاری از بیماران و خانواده آنها در بیمارستان یا منازل، انجام برنامه ترخیص و موارد زیاد دیگری که اکنون در وزارت بهداشت متولی ندارد را به عهده بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری ؛ قبل از شروع بحث در این زمینه روشن شدن یک نکته مهم لازم است و آن تاکید بر این مطلب که معاونت پرستاری معاونت پرستاران نیست این معاونت نهادی صنفی برای انجام مطالبات شخصی و رفاهی پرستاران نیست. این هدف شاید به نوعی در انجمن­های صنفی قابل حصول باشد و هیچ وزارتخانه­ای برای رفاه عده­ای از کارکنانش به تاسیس معاونت اقدام نمی­کند.

برای بررسی تأثیر و جایگاه معاونت پرستاری بایستی به ماموریت و رسالت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توجه کرد. طبیعی است که هر وزارتخانه­ای برای رسیدن به اهدافش، معاونت­هایی دارد. با این بیان باید دید که معاونت پرستاری کدام هدف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را برآورده می­سازد.

ضرورت وجود معاونت­های آموزشی، تحقیقات و فن­آوری و معاونت دانشجویی و فرهنگی، در انجام بخش آموزش و پژوهش بدیهی است. معاونت توسعه مدیریت و منابع، نیز برای هماهنگی و استفاده از سرمایه­های مادی و انسانی ضرورت می­یابد.

سایر معاونت­ها به وظیفه مستقیم حفظ و ارتقاء سلامت مربوط می­شود. سلامت به دو بخش حفظ و ارتقا و بازگشت سلامت مربوط می شود. معاونت بهداشتی بیشتر به حفظ و ارتقاء سلامت فردی و جمعی مربوط می­شود بنابراین رسالت این معاونت به این حوزه سلامت مربوط می­شود.

بسیاری از موضوعات سلامت به دسترسی و تامین و تضمین غذای سالم و داروی لازم مربوط می­شود بنابراین وظایف این حوزه به معاونت وزیر و سازمان غذا و دارو مربوط می­شود. وظیفه بازگرداندن سلامت و ارتقای آن که عموماً به نام درمان مربوط می­شود تا کنون تحت حوزه­ معاونتی به همین نام (معاونت درمان) ارائه می­شد. در این معاونت بیشتر تمرکز بر موضوع مهم تشخیص و درمان بیماری­ها و امور تخصصی و فوق تخصصی و تأمین تجهیزات مربوطه است.

موضوع مهمی که جزو وظایف اصلی وزارت بهداشت و درمان است، و از قضا تأثیر بسیار زیادی در رضایت یا عدم رضایت مراجعان به نظام سلامت کشور دارد، موضوع مراقبت از سلامت (Health Care) است. در این حوزه اموری مثل مدیریت زمان درمان، آموزش و توضیحات لازم، اخذ رضایت از بیمار، مراقبت­های قبل از عمل، حین عمل و بعد از عمل، تأمین امکانات و تجهیزات لازم مراقبت و سکونت بیماران در بیمارستان، مراقبت و پرستاری از بیماران و خانواده آنها در بیمارستان یا منازل، انجام برنامه ترخیص و فهرستی طولانی از موضوعات مشابه قرار می­گیرد. از قضا بسیاری از این موضوعات امروزه عامل ضعف سیستم سلامت و ناکارآمدی آن در ارائه خدمات شایسته جامعه ماست.

تشکیل معاونت پرستاری می­تواند این بخش از وظایف وزارت بهداشت و درمان را ساماندهی کرده و چرخه خدمات سلامت به مردم عزیز را تکمیل کند. از آنجا که بسیاری از این خدمات  توسط پرستاران ارائه می­شود این معاونت، پرستاری نام گرفته است.

بنابراین معاونت پرستاری معاونت پرستاران نیست بلکه بخشی از مدیریت نظام سلامت است که بر ارتقاء کیفیت مراقبت از سلامت و مراقبت ارائه شده به مردم تأکید می­کند و تمام برنامه­های آن در جهت بهبود خدمات مراقبت و پرستاری به مردم از قبل از بیماری و بستری شدن در بیمارستان، تا زمان درخواست کمک برای انتقال به بیمارستان در حین حضور بیمار و همراهان در بیمارستان و بعد از ترخیص و بازتوانی طراحی می­ شود. بدیهی است پرستاران هنگامی احساس توانمندی و غرور می­کنند که بتوانند خدمات موثر و مفید، به موقع و علمی را به مردم ارائه کنند و معاونت پرستاری برای این هدف شکل گرفته است.

امید است این اتفاق مبارک موجب افزایش کارآمدی نظام بهداشت و درمان در تضمین سلامت در تمام ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی برای مردم عزیز کشور باشد.  

دکتر عباس عباس زاده

نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری

و رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha