سلامت نیوز : به گفته یک متخصص مغز و اعصاب، اگر فشارخون در افراد کنترل شود احتمال خطر ابتلا به اختلالات حافظه تا 80 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

دکتر فرزاد فاتحی در گفت‌و‌گو با (ایسنا)، عنوان کرد: مهمترین بیماری‌های اختلال حافظه آلزایمر و پس از آن دمانس عروقی است و عواملی مانند فشارخون، دیابت، تنگی عروق قلب، چاقی، کلسترول و افسردگی در بروز این نوع بیماری‌ها به ویژه دمانس عروقی موثر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با بیان این که خطر ابتلا به دمانس با افزایش سن بیشتر می شود، تصریح کرد: در سنین پس از 80 سالگی، شیوع این بیماری به شش مورد در هر یک هزار نفر می رسد برخی مطالعات نشان می دهد که ابتلا به این بیماری در مردان بیشتر از زنان است.

این متخصص مغز و اعصاب، تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از افرادی که پس از 60 سالگی به دلیل سردرد مراجعه می کنند، دمانس عروقی دارند. همچنین در 6 تا 32 درصد از افرادی که دچار سکته‌های مغزی حاد می‌شوند نیز شاهد بروز انواع دمانس هستیم که شدت سکته مغزی با شدت گرفتاری دمانس نیز رابطه مستقیم دارد.

وی با بیان اینکه دمانس موجب اختلالات عملکرد شناختی می شود، تاکید کرد: نمی توان بین بیماری آلزایمر و دمانس عروقی مرزبندی دقیقی تعیین کرد چرا که 35 تا 50 درصد مبتلایان به آلزایمر، دچار مشکلات عروقی نیز هستند.

دکتر فاتحی با اشاره به اینکه برای درمان یا ثابت نگاه داشتن وضعیت دمانس عروقی باید عوامل ایجاد کننده آن مانند فشارخون را کنترل کرد، گفت: استاتین‌ها از جمله داروهای کنترل کننده اختلالات حافظه هستند.

این عضوهیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان یادآور شد: شیوه زندگی سالم مانند دوری از سیگار و ورزش نیز می تواند از پیشرفت اختلالات حافظه جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha