سلامت نیوز : یک متخصص زنان و زایمان، گفت: استرس و چاقی دو فاکتور مهم در بروز نازایی در زوج‌ها به شمار می‌روند.

دکتر کریمی در گفت وگو با (ایسنا) ، با اشاره به اینکه هرگونه حادثه‌ای که یک شخص به عنوان تهدید دریافت می‌کند استرس نامیده می‌شود، اظهار کرد: هنگام بروز استرس در بدن هورمونی از هیپوتالاموس ترشح می‌شود که منجر به فعال شدن سیستم "هیپوتالاموس، هیپوفیزی، آدرنال" و آزاد شدن پیام شیمیایی کاته کولامین و کورتیزول در بدن می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه در هنگام استرس غده هیپوفیز مقدار زیادی پرولاکتین تولید می‌کند، تصریح کرد: با افزایش میزان این هورمون در خون، تخمک‌گذاری نامنظم و در بسیاری موارد کاهش تعداد اسپرم را بهمراه خواهد داشت.

کریمی افزود: یکی از شاخص‌های هورمونی در زنانی که باردار نمی‌شوند، میزان بالا بودن آلفا آمیلاز در خون آنهاست.

وی با بیان اینکه در 50 درصد بیماران، مهمترین علت اختلال در حاملگی، نازایی سایکولوژیک است، افزود: نازایی به عملکرد سایکولوژیک غیرطبیعی یک قسمت از بدن در یک یا هر دو زوج اطلاق می‌شود.‌

این متخصص زنان و زایمان ترس از بچه دار شدن، عدم آگاهی از احساسات جنسی، اضطراب و تناقض در جنسیت را شایع‌ترین علل بروز استرس دانست و هشدار داد: استرس و نازایی دارای یک رابطه چرخشی مستقیم هستند و منجر به تشدید همدیگر می‌شوند، لذا زمانی که استرس بیش از حد بروز کند، قطع کامل سیکل قاعدگی و عدم تخمک گذاری در زنان بروز می‌کند.

این پزشک با اشاره به اینکه استرس علاوه بر اثرات مستقیم دارای تبعات دیگری نیز است، گفت: استرس می‌تواند سبب توقف تمایلات جنسی، چاقی، اضطراب، افسردگی و در نهایت اختلال در نعوظ و کاهش ارتباط زناشویی و در نتیجه کاهش باروری شود.

کریمی بهترین روش درمان استرس را حفظ آرامش و کاهش زمینه‌های پیدایش استرس دانست و اذعان کرد: فرد مبتلا به استرس باید تلاش کند که روش‌های کنترل و مدیریت استرس را بیاموزد و با مثبت فکر کردن در حفظ آرامش خود تلاش کند.

وی در پایان یادآور شد: ریلکس کردن عضلات و نفس عمیق کشیدن، رژیم غذایی مناسب و سرشار از ویتامین‌ها، ورزش منظم و مطالعه آزاد و در نهایت ارتباط مستمر با خدا و دعا کردن می‌توانند روش‌های مؤثری در کاهش استرس باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha