یک فوق تخصص آسم و آلرژی با بیان اینکه والدین باید در خصوص مضرات سیگار با فرزندان صحبت کنند، گفت: خودمراقبتی اولین گام در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی و سرطان ریه است.

خودمراقبتی اولین گام در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی

سلامت نیوز: یک فوق تخصص آسم و آلرژی با بیان اینکه والدین باید در خصوص مضرات سیگار با فرزندان صحبت کنند، گفت: خودمراقبتی اولین گام در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی و سرطان ریه است.

دکتر نادر حیدرزاده در گفت وگو با ایسنا، گفت: بر اساس آمارهای موجود در کشور، 5 میلیون و 300 هزار نفر سیگاری وجود دارد و استنشاق دود سیگار موجب 11000 مرگ در سال است.

وی گفت: کسب مهارت‌های زندگی، شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و انجام فعالیت‌های جایگزین مثل ورزش مهمترین راه‌های پیشگیری از استعمال دخانیات در جوانان و نوجوانان است.

حیدرزاده با تاکید براینکه خودمراقبتی باید از دوران نوجوانی آغاز شود، گفت: حفظ سلامت ریه‌ها با اجتناب از مصرف دخانیات میسر می‌شود.

این فوق تخصص آسم و آلرژی با ابراز تاسف از اینکه مصرف دخانیات به ویژه سیگار در میان نوجوانان بیش از پیش رواج یافته است، گفت: والدین و مربیان باید به عنوان الگوی مناسب، مضرات استعمال دخانیات را برای آنان تشریح کنند.

وی با اشاره به اینکه تاثیر استعمال دخانیات در افزایش ابتلا به سرطان ریه به اثبات رسیده است، خاطرنشان کرد: خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های تنفسی در خانواده‌های افراد سیگاری نیز به علت قرار گرفتن در معرض دود سیگار وجود دارد.

حیدرزاده تصریح کرد: والدین باید فرزندان را پیش از رسیدن به سنین بحرانی نسبت به مضرات و عواقب ویرانگر مصرف سیگار آگاه کنند.

این فوق تخصص آسم و آلرژی با اشاره به اینکه بر اساس شواهد موجود 10 درصد افراد به طور متوسط روزانه 10 نخ سیگار در طی مدت 14 سال مصرف می‌کنند، گفت: برای پیشگیری از گسترش روزافزون استعمال دخانیات، افراد در اماکن عمومی باید به محض مواجه شدن با فرد سیگاری به وی تذکر دهند که استفاده از هوای عاری از دود سیگار حقوق طبیعی هر شهروند است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha