سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11276

مطالعاتی که اخیرا صورت گرفته نشان می‌دهد که خوردن مقدار زیاد فرآورده‌های دانه‌های سویا از جمله پنیر سویا ممکن است خطر ابتلا به اختلال مشاعر را افزایش دهد.

این تحقیقات بر روی 719 سالخورده اندونزیایی که در جزیره جاوه زندگی می کنند، صورت گرفته است.

در این تحقیقات، پژوهشگران متوجه شدند که مصرف زیاد پنیر سویا یعنی دست کم یک بار در روز به زوال حافظه به خصوص درمیان کسانی که بیش از 68 سال دارند کمک می‌کند.

در کشورهای توسعه یافته عده زیادی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن به جای گوشت از فرآورده های سویا استفاده می‌کنند.

دانه‌های سویا دارای مواد مغذی هستند که فیتواستروژن، خوانده می‌شود. این مواد همان تاثیر هورمون زنانه استروژن را دارند.


شواهدی که به دست آمده نشان می دهد که فیتواستروژن‌ها ممکن است مانع صدمه خورن مغز اشخاص جوان و میانسال شوند ولی تاثیر آن بر مغز افراد سالخورده کمتر روشن است.

مطالعات اخیرمبین این است که مصرف زیاد فیتواستروژن‌ها ممکن است خطر اختلال مشاعر را افزایش دهد.

پرفسور ایف هوگرورست که سرپرستی این مطالعات را برعهده داشته می گوید: تحقیقات قبلی نشان داده بود که استروژن درمانی، خطر ابتلا به زوال عقل را در میان افرادی که بیش از 65 سال دارند افزایش می‌دهد.

پرفسور هوگرورست، می افزاید: استروژن‌ها و فیتواستروژن‌ها به رشد سلول‌های مغز کمک می‌کنند و این تاثیر برای مغز افراد سالخورده، لزوما چیز خوبی نیست.

پژوهشگران اذعان دارند که باید مطالعات بیشتری صورت گیرد تا معلوم شود این نتیجه گیری در مورد سایر گروه های قومی نیز صدق می کند یا خیر.

لازم به ذکر است که در تحقیقات قبلی مصرف زیاد پنیر سویا علت افزایش خطر ابتلا به اختلال مشاعر در میان مردان سالخورده ژاپنی تبار آمریکایی معرفی شده بود.

پرفسور دیوید اسمیت از دانشگاه آکسفورد می گوید: پنیر سویا دارای یک فرمول پیچیده و دارای اجزاء زیادی است که ممکن است در بدن تاثیر بگذارند.

ربکا وود، از بنیاد تحقیقات درباره آلزایمر، که هزینه پروژه مورد بحث را به عهده گرفته نیز معتقد است باید تحقیقات بیشتری در باره تاثیر سویا و فرآورده های آن بر حافظه صورت گیرد.

ربکا وود، می گوید بیش از نیم میلیون نفر در بریتانیا مبتلا به بیماری آلزایمر هستند و نیاز مبرمی به یافتن راه معالجه آن و یا جلوگیری از ابتلا به آن وجود دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha