زنان طی دوران بارداری باید بهداشت مواد غذایی را رعایت کنند و تحت نظارت پزشک اسیدفولیک مصرف کنند اما باید دقت داشته باشند از مصرف دل، جگر و قلوه به شدت اجتناب کنند و یا آن را به حداقل برسانند.

مصرف دل، جگر و قلوه در دوران بارداری ممنوع

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بیبی سنتر، اگرچه جگر مملو از مواد مغذی است، اما حاوی سطوح بالایی از نوع خاصی از ویتامین A است که به طور بالقوه می تواند باعث سقط جنین و نقایص مادرزادی در نوزاد در حال رشد، به ویژه در ماه های اول بارداری شود.

تصور نمی شود مصرف یک وعده کوچک جگر یک یا دو بار در ماه بعد در بارداری مضر باشد. اما اگر قصد باردار شدن دارید یا در سه ماهه اول بارداری خود هستید، ازمصرف کبد و جگر خودداری کنید و در اواخر بارداری با احتیاط آن را محدود کنید.

آیا دل و جگر برای زن باردار مفید است؟

جگر سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین است و به طور کلی یک غذای سالم و غنی از مواد مغذی محسوب می شود. با این حال، کبد حاوی غلظت بسیار بالایی از ویتامین A است که می تواند در دوران بارداری خطرناک باشد.

دو نوع ویتامین A در غذاها وجود دارد

  • ویتامین A از پیش ساخته شده (رتینول) که در محصولات حیوانی مانند جگر، تخم مرغ، شیر و پنیر یافت می شود.
  • پروویتامین A کاروتنوئیدها ، از جمله بتاکاروتن، رنگدانه گیاهی موجود در میوه ها و سبزیجات که بدن به ویتامین A تبدیل می کند.

یک قسمت از جگر گاو بیش از هفت برابر مقدار توصیه شده روزانه ویتامین A از پیش ساخته شده برای مادران باردار دارد.

در دوران بارداری، مهم است که از دریافت بیش از حد ویتامین A از پیش ساخته شده خودداری کنید، اما دریافت ویتامین A کافی نیز مهم است.برای دریافت ویتامین A مورد نیاز خود، یک ویتامین دوران بارداری حاوی ویتامین A به شکل بتاکاروتن مصرف کنید و از غذاهای غنی از پروویتامین A استفاده کنید. بهترین منابع غذایی میوه ها و سبزیجات هستند، به خصوص آنهایی که نارنجی یا زرد هستند، سبزی های برگ دار نیز مفید هستند.

چقدر جگر در دوران بارداری بی خطر است؟

اگرچه جگر حاوی دوز بالایی از ویتامین A است، خوردن نصف وعده (یا 1.5 اونس) یک یا دو بار در ماه احتمالا برای شما یا کودکتان بی خطر است. با این حال، از آنجایی که بدن ویتامین A اضافی را ذخیره می کند، خوردن حتی وعده های کوچک بیشتر می تواند برای کودک شما سمی باشد.

اگر گهگاه جگر می خورید، برای از بین بردن سالمونلا، نوعی باکتری که به طور بالقوه می تواند منجر به عفونت های خطرناک در شما و نوزادتان شود، باید آن را تا آخر به طور کامل بپزید. برای اینکه مطمئن شوید کبد به خوبی پخته شده است، مطمئن شوید که رنگ صورتی داخل آن باقی نمانده است.

آیا مصرف روغن کبد ماهی در دوران بارداری بی خطر است؟

اگرچه روغن کبد ماهی سرشار از ویتامین ها و اسیدهای چرب امگا 3 است، اما بهتر است از مصرف آن در دوران بارداری خودداری کنید. روغن کبد ماهی نیز مانند جگر گاو حاوی مقادیر زیادی ویتامین A از پیش ساخته شده است.

به جای مصرف روغن کبد ماهی برای دوز روزانه ویتامین A خود، به ویتامین های دوران بارداری و غذاهای غنی از بتاکاروتن تکیه کنید و اگر علاقه مند به مصرف مکمل امگا 3 هستید، از پزشک خود بخواهید که دوز مناسبی را به شما توصیه کند.

کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری

یک متخصص تغذیه و رژیم غذایی گفت: زنان طی دوران بارداری باید بهداشت مواد غذایی را رعایت کنند و تحت نظارت پزشک اسیدفولیک مصرف کنند اما باید دقت داشته باشند از مصرف دل، جگر و قلوه به شدت اجتناب کنند و یا آن را به حداقل برسانند.

دکتر کوروش جعفریان در گفت‌وگو با آنا با بیان اینکه زنان در دوران بارداری به علت کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن باید برخی نکات را بیشتر مورد توجه قرار دهند گفت: بارداری و تحمل جنین منجر به ضعف سیستم ایمنی در زنان باردار می‌شود که اگر این افراد در معرض آلودگی‌های غذایی قرار بگیرند مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌شوند بنابراین به این افراد توصیه می‌شود بهداشت مواد غذایی را در مراحل تهیه، طبخ و مصرف به شدت رعایت کنند.


وی افزود: برای مثال به این افراد توصیه می‌شود مواد غذایی از قبیل دل، جگر، قلوه و گوشت‌های ضخیم که مغزپخت نمی‌شوند را مصرف نکنند زیرا ممکن است میکروب‌های را به همراه داشته باشند که به علت قرار نگرفتن در معرض حرارت زنده باقی بمانند و وارد بدن فرد شوند.


این متخصص تغذیه و رژیم غذایی با بیان اینکه به تمام مادران توصیه می‌شود 3 ماه قبل و 3 ماه ابتدایی دوران بارداری مکمل‌های اسیدفولیک را مصرف کنند عنوان کرد: اسیدفولیک باید به مقدار مجاز مصرف شود و برای اطمینان از اینکه جذب بدن مادر شده است توصیه می‌شود آن را به صورت مکمل(قرص اسید فولیک) و تحت نظارت پزشک مصرف کنند.
به گفته وی؛ مصرف اسیدفولیک مانع از نقص تکاملی لوله‌های عصبی در جنین می‌شود.


جعفریان در ادامه یادآور شد: اسیدفولیک به مقدار فراوان در موادی از قبیل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، لبنیات و ...یافت می‌شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: مادران باردار باید توجه داشته باشند مصرف بیش از مقدار ویتامین A برای آنها بسیار مضر است و حتما باید مواد غذایی حاوی این ویتامین و یا مکمل‌های آن را تحت نظارت پزشک مصرف کنند.


وی افزود: متاسفانه از گذشته به مادران باردار توصیه می‌شود برای دریافت ویتامین A طی دوران بارداری به خصوص در ماه‌های اول به مقدار فراوان دل و جگر مصرف کنند اما متخصصان تغذیه بر این باور هستند مصرف اینگونه مواد و دریافت این ویتامین به مقدار فراوان به هیچ عنوان برای مادران باردار مناسب نیست و می‌تواند سلامت آنها را به خطر بیندازد.
جعفریان با بیان اینکه حدود 30 درصد از مادران باردار دچار فقرآهن هستند گفت: این افراد باید توجه داشته باشند به درمان خودسرانه نپردازند و حتمت با نظارت متخصص تغذیه و یا زنان و زایمان رژیم غذایی خود را پیروی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha