یکشنبه ۷ تیر ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۶

همان طور که دوست و همسایه بد می تواند دردسرساز و اعصاب خرد کن باشد ، فایده دوست خوب هم کم پر اهمیت نیست. دوستان خوب قدیمی و دوستی های درازمدت ، عمر انسان را افزایش می دهد. یکی از دلایل این امر این است که دوستان خوب باعث از بین رفتن عادت های بدی مثل سیگار کشیدن و ... می شوند. همچنین هم نشینی و مصاحبت با آنها مانع از بروز افسردگی می گردد و اعتماد به نفس و حس حمایت و تعلق خاطر را ارتقا می بخشد. گفته می شودکه ارتباط خیلی نزدیک با بچه ها و فامیل چنین تاثیری در افزایش طول عمر ندارد. اما در جای خود پر اهمیت و مفید است.

فایده دوست خوب
مزایای سلامتی دوستان خوب
تحقیقات نشان می دهد که شدت بیماری هایی مثل سرطان در افرادی که دارای دوستان متعدد و خوب هستند و یا به گروه اجتماعی خاصی تعلق دارند،کمتر می باشد و امکان بقا و بازگشت آنها به سلامتی بیشتر است. آنها درد کمتری هم احساس می کنند. دوستان ، توانایی مقابله با مشکلات را در انسان تقویت می کنند. آنها کمک های مادی، حمایت های عاطفی و اطلاعات مفیدی برای مقابله با مشکلات در اختیار انسان قرار می دهند. دوستان شما، مشوق شما در حفظ سلامتتان هستند. افرادی که به شبکه های اجتماعی گسترده وابسته اند دارای اعتماد به نفس بیشتر بوده و دارای این احساس می باشند که کنترل همه جانبه بر زندگی خود دارند. مطالعه ای دیگر نشان داده که افرادی که دوستان کمتری دارند بعد از مواجهه با حملات قلبی آسیب پذیرتر بوده و احتمال فوت آنها بیشتر است. داشتن دوستان متعدد و البته خوب حتی احتمال ابتلا به سرماخوردگی را نیز کاهش می دهد. افرادی که دارای حمایت های دوستانه هستند کمتر دچار مشکلات قلبی عروقی و ضعف سیستم ایمنی می باشند.سطح هورمون کورتیزول (هورمون استرس)نیز در آنها کمتر است. انسان در تعریفی حیوان اجتماعی معرفی شده است و طبیعتا در جمع و اجتماع تکامل می یابد. این خاصیت ژنتیکی بشر است که برای حفظ بقا در جمع زندگی می کند. بنابراین احساس تعلق خاطر در نتیجه ارتباط های دوستانه باعث آرامش می شود که تاثیری مثبت در ارتقا سلامتی خواهد داشت.
از طرفی این حقیقت قابل کتمان نیست که علاقه به فردی دیگر باعث می شود که وضعیت وی برای ما حائز اهمیت شده و کوچکترین مشکلی در زندگی وی ، بر ما نیز تاثیر بگذارد و به عبارتی می توان گفت که تنش زا خواهد بود. هرچه ارتباط عاطفی ما با دوستان و افرادی که دوستشان داریم بیشتر باشد به مراتب حساسیت بیشتری نسبت به آنها پیدا می کنیم و این مسئله می تواند برای سلامت مشکل ساز شود. در نهایت می توان این طور نتیجه گیری کرد که دوستان می توانند استرس زا باشند و از طرفی در هنگام مقابله با استرس به ما کمک کنند  و توان مقابله با مشکلات را در ما القا کنند و این کم پر اهمیت نیست.
و اما انتخاب تنهایی
آیا خطر فوت در شرایط تنهایی بیشتر خواهد بود؟ پاسخ چنین است که اگر فرد احساس تنهایی کند چنین نتیجه ای نیز چندان دور از واقعیت نخواهد بود. مطالعه ای نشان داده که میزان مصرف مواد مخدر و یا سوء مصرف دارویی در جوانانی که احساس تنهایی می کنند بیشتر است . همچنین فشار خون بزرگسالانی که چنین احساسی دارند نیز بالاتر بوده و کیفیت خواب آنها نیز کمتر است. آنها همچنین مضطرب تر  و حساس تر هستند. ضعف سیستم ایمنی یکی دیگر از عواقب احساس تنهایی و بی کسی است.
تفاوت دوستی های زنانه و مردانه
به طور کلی، زنان درحفظ دوستی بهتر از مردان هستند. حس یاری و تیمار کردن و پرستاری زنان قوی تر است. این الگوی حمایتی آنها و نوع رفتار دوستانه شان باعث کاهش استرس روحی و جسمی می شود. زنان در همدردی و دلسوزی بهتر از مردان عمل می کنند. نوع ابراز دوستی مردان به شکل مصاحبت و هم نشینی و ایثارگری است. مثلا کمک به دیگری در تعمیر و بازسازی و.. اما دوستی های زنانه با محتوای احساسی ، عاطفی بیشتری همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha