بعضی از ما هر وقت تصمیم به انجام کاری می گیریم، یک سری نگرانی ها در وجودمان سر باز می کند تا مانع شروع آن کار شود؛ به طور مثال، نکند با اجرایی کردن این تصمیم مورد انتقاد همه قرار بگیرم، نکند همه دارایی ام را از دست بدهم یا نکند موفق نشوم.

سلامت نیوز: بعضی از ما هر وقت تصمیم به انجام کاری می گیریم، یک سری نگرانی ها در وجودمان سر باز می کند تا مانع شروع آن کار شود؛ به طور مثال، نکند با اجرایی کردن این تصمیم مورد انتقاد همه قرار بگیرم، نکند همه دارایی ام را از دست بدهم یا نکند موفق نشوم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، عبدالحسین ترابیان، کارشناس ارشد روان شناسی با این مقدمه که هرچند ضرورت بررسی اصولی بودن هر تصمیمی واضح است و باید از افراد کاربلد و آگاه، مشورت هم گرفت، می گوید: «اما بعضی نگرانی ها بی دلیل، مانع موفقیت هستند که در ادامه با چند مورد از آن ها آشنا می‌شوید.»


نگرانی از شکست خوردن
این نگرانی زمانی حس می شود که افراد می پرسند «چه می شود اگر…؟» که بیشتر با روش منفی بیان می کنند، مانند: «اگر جواب ندهد؟ اگر هیچ فردی دوست نداشته باشد؟ اگر شکست بخورم؟ و ...» این ها سوالات اشتباهی هستند. به جای فکر کردن درباره راه های شکست، روی تمام روش های رسیدن به موفقیت تمرکز کنید. حتی اگر شکست بخورید یا اشتباه کنید، فرصت اصلاح و جبران در اختیار خواهید داشت. قبل از هر موفقیتی شکست هم هست. پس دست به کار شوید و تلاش کنید.


نگرانی بابت درخواست منطقی از دیگران
مراجعه ای داشتم که می گفت: «قبل از این که بخش منابع انسانی یک اداره دولتی که قرار است در آنجا استخدام شوم به من زنگ بزند من با آن ها تماس نخواهم گرفت، ممکن است این کار آن ها را برنجاند، نمی خواهم فکر کنند که خیلی به این شغل نیاز دارم. همین طور منتظر تلفن آن ها خواهم بود. اگر شغل را به من ندهند پس قسمت اینطور نبوده. اگر یک درصد من به آن ها زنگ بزنم شانسم را از دست خواهم داد و هیچ وقت این شغل را نمی گیرم!». این رویکرد، اشتباه است. اگر می خواهید به رویاهایتان دست یابید، باید در رفتارتان بی باک و جسور باشید. بیشتر انسان ها می ترسند اطرافیان را برنجانند و این ترس از تکبرشان نشات می گیرد. هرچند، هیچ فردی استعدادهای شما را درک نخواهد کرد تا این که به او ثابت کنید.


نگرانی از انتقادهای بی‌جای دیگران
بیشتر افراد به جای این که در مسیر رسیدن به رویاهای خود زندگی کنند، از اینکه دیگران درباره آن ها چه فکری می کنند و چه می گویند می ترسند. این، داستان بسیاری از انسان هاست، تصمیم گیری بر مبنای افکار دیگران -حتی خانواده یا بهترین دوستان- شما را ضعیف می کند. وقتی از مناسب بودن تصمیم تان مطمئن شدید، در عوض نگرانی از انتقادها به این فکر کنید که وقتی به موفقیت دست یابید همین افراد درباره شما چه خواهند گفت؟


نگرانی از بی پول شدن
بعضی انسان ها در حالت «بخور و نمیر» زندگی می کنند. مراجعه‌ای داشتم که در همین باره می گفت: «من ۲۶ سال دارم و به مدت 42 ساعت در هفته در اداره ای مشغول به کار می شوم. قبض ها را پرداخت می کنم و زندگی متوسطی دارم، اما می دانم می توانم شغل بهتری داشته باشم و از تمام توانایی ام استفاده کنم و هرچند از کسل بودن خسته شده ام و می خواهم از استعدادهایم بهره ببرم، اما از این که پولم تمام شود، می‌ترسم.» ترس از فقر فلج کننده است. افراد زیادی به یک زندگی متوسط قانع هستند چرا که فکر می کنند به جای «رشد» باید صرفا «زنده بمانند». ترس از فقر نباید هیچ گاه شما را از تلاش برای رسیدن به رویاهایتان بازدارد.


نگرانی از ناآگاه به نظر رسیدن
بعضی از ما به گونه ای رفتار می کنیم که گویی کاری که می خواهیم انجام دهیم اشتباه است اما باید به توانایی تصمیم گیری مان کمی ایمان داشته باشیم. باید توانایی هایمان را بسنجیم، چه بخواهیم کنفرانس بدهیم، مقاله بنویسیم، فیلم بسازیم یا هر چیز دیگر. برخی از بزرگ ترین تصمیماتی که در جهان گرفته شده، اتفاقی بوده اند. دریابید چه فردی هستید و چه سبکی را می پسندید. به خود اعتماد کنید و مطمئن باشید تصمیم درستی می گیرید و بدانید تنها درصورتی که هیچ کاری نکنید، احمق به نظر می رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha