چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 210812

عوامل ایجادکننده آلرژی در بسیاری از نقاط منزل که شاید فکرش را هم نکنید پنهان می شوند . بهتر است با شناسایی این محل ها، تمیز کردنشان و خرید تجهیزات لازم و مناسب ، جلوی فعالیت این عوامل بیماری زا و ایجاد حساسیت در خانواده را هرچه زودتر گرفت.

عوامل آلرژی زا در خانه را بشناسید

سلامت نیوز: عوامل ایجادکننده آلرژی در بسیاری از نقاط منزل که شاید فکرش را هم نکنید پنهان می شوند . بهتر است با شناسایی این محل ها، تمیز کردنشان و خرید تجهیزات لازم و مناسب ، جلوی فعالیت این عوامل بیماری زا و ایجاد حساسیت در خانواده را هرچه زودتر گرفت.

خانه کثیف و شلخته

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، یک خانه ی به هم ریخته و کثیف، محل مناسبی برای تجمع انواع عوامل حساسیت زا نظیر گرد و غبار، حشرات، قارچ ها و کپک ها و همچنین سوسک هاست. بهتر است روزنامه ها و مجلات قدیمی و زباله های دیگر همانند قوطی ها و بطری های استفاده شده را در خارج از منزل جمع آوری و یا نگهداری کنید.


فرش ها

فرش ها و موکت ها محل های تجمع گرد و خاک و مایت ها به شمار می آیند. بهترین کار، تمیز کردن هفتگی فرش ها و موکت ها به وسیله ی جاروبرقی است. اطمینان حاصل کنید که جارو برقی از مکش مناسب و فیلتر لازم برای به دام انداختن این عوامل برخوردار باشد.


رختخواب و ملافه ها

شستشوی هفتگی ملحفه ها با آب 54 درجه سانتیگراد می تواند بهترین کاری باشد که به وسیله ی آن، مایت ها و دیگر عوامل حساسیت زا از بین خواهند رفت.


حمام

حمام مرطوب و دیوارهای زیر زمین (انباری) مکان های مورد علاقه ی عوامل ایجاد کننده ی آلرژی برای تجمع و زندگی هستند، زیرا تاریک و مرطوب و گرم هستند. تمیز کردن این اماکن با محلول های تمیز کننده می تواند سبب دوری این عوامل شود. در فصل پاییز نیز این عوامل می توانند از طریق برگ ها و مواد خیس چسبیده به کفش ها و چوب های خیس وارد محیط زندگی افراد شوند.

اگر بنا بر دلایلی در محیط زندگی تان از هیزم و یا چوب استفاده می کنید، بهتر است آن ها را در محیطی خشک نظیر پارکینگ و نظایر آن نگه دارید و اگر حیاطی پر از برگ های ریخته شده دارید، آن ها را نیز جمع آوری کنید و حتی المقدور از مسیر عبور و مرور دور باشد.


خرده زباله های آشپزخانه

باقی ماندن خرده های نان و سایر ریزه های غذاها در محیط آشپزخانه سبب باقی تجمع سوسک ها در این محیط و تشدید آلرژی خواهد شد. حتما این محیط را تمیز نگه دارید. از تمیز کننده ها نیز در پاک کردن سطوح و نواحی پر کاربرد استفاده کنید.


باز کردن پنجره ها

درست است که باز گذاشتن پنجره ها و استفاده از هوای مناسب بیرون بسیار فرح بخش است، اما این کار می تواند سبب ورود گرده های مسبب آلرژی به داخل منزل گردد. بهتر است حتی المقدور در فصول گرده افشانی گیاهان و یا پاییز از باز گذاشتن پنجره ها در ساعاتی که این فعل و انفعالات در اوج هستند (10 صبح تا 3 بعدازظهر) خودداری شود. بهتر است فیلتر های تهویه ها را هم در صورت تمیز نبودن تعویض و یا تمیز کرد.

کپک های زیرزمین

استفاده از یک دستگاه کاهش دهنده ی رطوبت و تنظیم رطوبت این محیط حد واسط 35 تا 45 درصد می تواند فکر خوبی باشد.


گیاهان خانگی

برگ گیاهان خانگی می تواند بهترین محیط برای تجمع عوامل حساسیت زا و بروز عطسه ها باشند. برای کاهش این مشکل، همه ی برگ های خشک را باید جدا کرد و از تجمع آب در کاسه ی زیر گلدان جلوگیری نمود. ضمن اینکه باید برگ این گیاهان را هر چند وقت پاک و تمیز کرد. برای نگهداری بهتر از این گیاهان بهتر است با یک متخصص این کار نیز مشورت داشته باشید.


حیوان خانگی

پوسته و بزاق حیوانات خانگی عامل حساسیت 30 درصد از مبتلایان به این مشکل است. این حیوان ها را هر هفته تمیز کنید، البته این کار را در خارج از منزل انجام دهید.

حیوانات خانگی را از محیط اتاق خوابتان دور نگه دارید و با پوشاندن دریچه های هوا، از ورود کرک و سایر عوامل حساسیت زای این موجودات به اتاق خواب تان جلوگیری کنید.


پارچه وسایل خانگی

هر هفته وسایل خانه را گردگیری را بگیرید. پتوها و فرش ها را تمیز نگه دارید (با شستشو در آب گرم). سعی کنید تا از عبور و مرور حیوانات خانگی در اطراف مبلمان و وسایل پارچه ای منزل جلوگیری کنید و این اماکن را به وسیله ی جاروبرقی، تمیز و بدون پرز و کرک نگه دارید. بهتر است دمای منزل کمتر از 21 درجه سانتیگراد باشد ، زیرا قارچ ها و سوسک ها در این دما نمی توانند به راحتی زندگی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha