رؤسای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و برنامه جهانی غذا از جامعه بین‌المللی دعوت کردند تا فورا وارد عمل شده و از مرگ‌ومیر بیشتر ناشی از گرسنگی در چهار کشور قحطی‌زده شمال شرقی نیجریه، سومالی، سودان جنوبی و یمن جلوگیری کنند.

نگرانی فائو و برنامه جهانی غذا از نادیده گرفتن هشدار قحطی در آفریقا و یمن

سلامت نیوز: رؤسای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و برنامه جهانی غذا از جامعه بین‌المللی دعوت کردند تا فورا وارد عمل شده و از مرگ‌ومیر بیشتر ناشی از گرسنگی در چهار کشور قحطی‌زده شمال شرقی نیجریه، سومالی، سودان جنوبی و یمن جلوگیری کنند.

به گزارش سلامت نیوز، خوزه گرازیانو داسیلوا، مدیر کل فائو، در سخنانی در حاشیه نشست شورای اجرایی هیأت رئیسه این کارگزاری تخصصی سازمان ملل  گفت: «تعداد قابل ملاحظه ای تاکنون جان باخته اند. این درست است که صلح کلید پایان دادن به این بحران‌هاست، اما حتی در زمان بحران نیز می‌توانیم کارهای بسیاری برای مبارزه با گرسنگی و جلوگیری از قحطی انجام دهیم... من از مایدوگوری در شمال شرقی نیجریه بازدید کرده و شخصا مشاهده کردم که حمایت کشاورزی در بحران انسانی چقدر می‌تواند قوی  باشد.»

 هم اکنون در بخش‌هایی از سودان جنوبی به طور رسمی اعلام قحطی شده است. و مناطق شمال شرقی نیجریه، سومالی و یمن نیز در آستانه بروز قحطی قرار دارند. به طوری که در مجموع 30 میلیون نفر از دسترسی روزانه به غذای کافی محروم هستند.

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی جدید برنامه جهانی غذا، گفت: «ما باید برای جلوگیری از مرگ افراد گرسنه به آنها یاری رسانیم. توان، ظرفیت لجستیک و تکنولوژی ما برای انجام چنین ماموریتی لازم است. آنچه نیاز داریم این است که هم‌اکنون و نه دیرتر، به منابع و مردمی که در آستانه قحطی قرار دارند، دسترسی یابیم. بدون این حمایت مجبوریم تصمیمات خطیری درباره اینکه چه کسی غذا دریافت کند و چه کسی دریافت نکند، اتخاذ کنیم.»

بنا بر گزارش دفتر نمایندگی فائو در ایران، رؤسای فائو و برنامه جهانی غذا تأکید کردند که عملیات‌های واکنش به قحطی در هر دو سازمان به شدت دچار کمبود بودجه شده و باید منابع لازم برای نجات جان و معیشت انسان‌ها فورا و به میزان زیادی افزایش یابد.

از سوی دیگر به دلیل مشاهده درگیری‌ها و جنگ به عنوان پدیده‌ای مشترک چهار کشور قحطی‌زده یادشده، فائو و برنامه جهانی غذا به سرعت و در همکاری نزدیک با یکدیگر در این مناطق بحرانی فعالیت می‌کنند تا از گسترش بیشتر قحطی جلوگیری کنند.

به عنوان مثال، فائو و برنامه جهانی غذا در سودان جنوبی بخشی از یک برنامه واکنش سریع بین-سازمانی هستند که غذای نجات بخش، جعبه‌ابزار ماهیگیری و سبزی‌کاری، و دیگر خدمات اضطراری را به جوامع قحطی زده دور از دسترس ارائه می‌کنند.

در شمال شرقی نیجریه، این دو آژانس با یکدیگر همکاری می‌کنند تا از تامین کمک های غذایی برای افرادی که با گرسنگی مواجه هستند اطمینان حاصل شود. این کمک ها در نهایت باعث برطرف شدن نیازهای ضروری تامین غذا و تولید آن توسط خود نیازمندان می شود. جعبه‌ابزار تولید غذا کمتر از 90 دلار هزینه دارد اما می‌تواند غذای کافی یک خانواده هشت نفره را برای شش ماه فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha