دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸

بنیاد گفته است که باید مغازه‌ها را به قیمت روز بخریم در‌حالی‌که ما می‌توانیم تنها هزینه نوسازی واحدها را بپردازیم. همچنین مشخص نیست این مغازه‌ها به ما تحویل داده خواهد شد

وعده‌های خاک شده زیر آوار فراموشی

سلامت نیوز:بیشتر از یک‌سال از روزی که یکی از ناگوارترین حوادث شهری در تهران اتفاق افتاد، می‌گذرد، روزی که ساختمان پلاسکو آتش گرفت و فروریخت و خسارت‌های جانی و مالی زیادی برجای گذاشت. برخلاف تصور عمومی، بخش زیادی از سازه‌ای که به اسم پلاسکو شناخته می‌شود هنوز سالم است، با این وجود هنوز هم کسبه این ساختمان و بخش شمالی هنوز اجازه حضور در مغازه‌های خود را نیافته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، صبح نو نوشت: بعد از آن واقعه، کسبه بخش شمالی که مغازه‌هایشان از آتش بخش جنوبی در امان مانده بود، اجازه حضور در ساختمان را نیافته‌اند. آنها می‌گویند مقدار زیادی از کالاهای مغازه‌هایشان در این مدت به سرقت رفته و بنیاد مستضعفان (به‌عنوان مالک ساختمان)، شهرداری و نیروی انتظامی مسوولیتی در قبال آن نمی‌پذیرند.
تعدادی از کسبه پلاسکو در اعتراض به تخریب کامل بخش سالم مانده ساختمان پلاسکو معترض هستند و می‌خواند تا زمانی‌که برنامه‌ای برای نوسازی این بخش وجود ندارد از آن استفاده کنند. به گفته آقای ناصر نظری یکی از این کسبه، ۲۸۶ واحد سالم در بخش شمالی وجود دارد که تنها آب و برق آنها قطع است و امکان استفاده از این واحدها وجود دارد همچین شورای شهر نیز بر حقوق مکتسبه این تعداد از واحدها تاکید دارد، اما بنیاد مستضعفان تنها به منافع خودش فکر می‌کند که اگر تمام این بخش تخریب شود می‌تواند ۵۰۰ مغازه دیگر نیز اضافه بر بخش‌های دیگر بسازد و قصد دارد تمامی بخش‌های باقی‌مانده و سالم را تخریب کند.
او ادامه داد: «بنیاد گفته است که باید مغازه‌ها را به قیمت روز بخریم در‌حالی‌که ما می‌توانیم تنها هزینه نوسازی واحدها را بپردازیم. همچنین مشخص نیست این مغازه‌ها به ما تحویل داده خواهد شد.»

ورود دادستانی


چالشی که بنیاد مستضعفان برای کسبه پلاسکو بعد از تخریب این ساختمان به‌وجود آورده است در این یک‌سال ضرر و زیان زیادی را به متوجه آنها کرده است، از طرفی هم تمامی وعده‌هایی که مسوولان روی فرش قرمز پلاسکو به این کسبه و خانواده‌هایشان دادند هم شعاری بیش نبوده است. حالا این کسبه مانده‌اند ضرر و زیان و روزی‌ای که نمی‌دانند با اوضاع امروز چطور باید به‌دست بیاورند.
چند تن از کسبه پلاسکو اعلام کردند دادستانی استان تهران به زودی و طی چند روز آینده درباره بخش شمالی پلاسکو تصمیم‌گیری می‌کند. گفتنی است طبق نظر یک شرکت مهندسی و گروه تحقیقاتی دانشگاه صنعتی امیرکبیر این بخش قابلیت مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی و سپس بهره‌برداری را دارد، اما بنیاد مستضعفان، مالک پلاسکو می‌گوید این بخش باید تخریب و نوسازی شود. بخش شمالی پلاسکو پس از حادثه آتش‌سوزی سال گذشته جان سالم برد اما اکنون بدون استفاده مانده است.

مشکلات ایمنی


حوادثی نظیر پلاسکو یا اخیراً ساختمان برق حرارتی در میدان ولیعصر (عج) و حوادثی که در بازار تهران رخ می‌دهد و آتش‌سوزی‌هایی که تنها دلیل‌شان فرسودگی خود بنا و سیستم برقی است، اتفاقات خوشایندی نیستند که منتظر رخ دادنش باشیم. بعد از حادثه پلاسکو، شهرداری تهران و سازمان آتش‌نشانی دست به کار شدند و
با وجود اینکه بارها به ساختمان‌های ناایمن پایتخت درباره ایمن‌سازی هشدار و تذکر داده بودند بازهم دست به کار شدند تا این موضوع را بیشتر مورد توجه قرار دهند.
آقای افشین حبیب‌زاده عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش درباره وضعیت ساختمان پلاسکو و بخش‌های باقی‌مانده آن گفته بود: در بخش شمالی ساختمان پلاسکو حدود 360 واحد وجود دارد که در‌حال‌حاضر بلاتکلیف هستند.
این ساختمان دارای دو بخش شمالی و جنوبی بوده است که در حادثه آتش‌سوزی بخش جنوبی آن به‌طور کامل فرو ریخت، اما به بخش شمالی آسیب جدی وارد نشده است.


او اضافه کرد: باید رفتاری که با ساختمان بازار کویتی‌ها در ضلع شرقی این ساختمان شده است مانند آن با بخش شمالی ساختمان پلاسکو صورت بگیرد. بررسی‌ها در بخش شمالی ساختمان پلاسکو نشان می‌دهد که در آنجا تنها به لحاظ تاسیسات و سیستم آتش‌نشانی مشکلاتی وجود دارد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش ادامه داد: در‌حال‌حاضر ممانعت دادستانی برای ادامه فعالیت در بخش شمالی ساختمان پلاسکو به واسطه گزارشی است که توسط شهرداری تهران ارسال شده که در آن در‌باره تاسیسات و سیستم آتش‌نشانی این بخش از ساختمان پلاسکو ایراداتی عنوان شده است. در بخش شمالی ساختمان پلاسکو حدود 360 واحد وجود دارد که در‌حال‌حاضر بلاتکلیف هستند. لذا شهرداری باید وارد عمل شود و اگر مشکل تنها در تاسیسات و سیستم آتش‌نشانی است حتماً نسبت به رفع آن اقدام شود تا این بخش از ساختمان قابل استفاده شود.

بابا نان ندارد


ساختمان پلاسکو جنوبی و شمالی هر دو فرسوده و فاقد سیستم‌های ایمنی و امنتی هستند، آتش‌سوزی و تخریب این ساختمان هم مانند ساختمان اصلی می‌تواند خطرناک باشد، اما با این وجود انتظار می‌رفت در یک‌سال گذشته سازمان‌های متولی و همچنین مالک آن به‌جای ماله‌کشی قصورات و کم کاری‌هایی که در آن دخیل بودند و همین قصورات و کم‌کاری‌ها باعث شد تا فاتحه این پلاسکو خوانده شود، کار جدی‌ای برای کسبه‌ای می‌کردند که سال‌ها در این ساختمان کار می‌کردند. در این مدت نه تنها اقدامی برای ساختن ساختمان جنوبی نشده است بلکه بخش شمالی نیز به بن‌بستی برای کسبه آن تبدیل شده و این موضوع در روند معیشتی آنها و خانواده‌هایشان تأثیر بسزایی داشته است. پراکنده شدن کاسبان این ساختمان و فراموش شدن آن همه وعده و وعید در روزهایی که همه انتظار داشتند تا دولت دست حادثه‌دیدگان را بگیرد، چهره نامبارکی از همیاری دولت با مردم ساخته است. امروز پدرانی که در پلاسکو کار می‌کردند دست خالی‌تر از همیشه هستند و معلوم هم نیست که این رویه تا کی ادامه خواهد داشت. اعتماد دوباره به حرف‌های دولت مردان برای مردم به ویژه در شرایط بحرانی سخت‌تر از قبل شده و این اتفاق خوبی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha