سلامت نیوز : محققان بخش عمده ای از قلب این موش ها را یک روز پس از تولد برداشتند. این موش ها فقط در سه هفته توانستند قلب آسیب دیده خود را ترمیم کنند.
دانشمندان پیش از این می دانستند که ماهی ها و دوزیستان می توانند بافت آسیب دیده قلب را ترمیم کنند اما این بررسی نخستین مطالعه ای است که نشان دهنده این توانایی در پستانداران است.
متخصصان انگلیسی می گویند شناخت این فرایند می تواند به درمان نارسایی قلبی انسان منجر شود.
محققان مرکز پزشکی دانشگاه تکزاس با استفاده از شیوه های جراحی، راس بطن چپ قلب ( حدود 15 درصد از ماهیچه قلب) را یک روز پس از تولد از قلب موش خارج کردند.
پژوهشگران مشاهده کردند این قلب به سرعت خود را بازسازی کرد و پس از 21 روز به طور کامل ترمیم شد و پس از دو ماه عملکرد طبیعی داشت.
اما هنگامی که این فرایند بر روی موش هایی که یک هفته از عمرشان می گذشت ، انجام شد قلب نتوانست آسیب دیدگی را جبران کند. این یافته حاکی از آن است که این قدرت فقط در موش های نوزاد و چند روزه وجود دارد.
اعتقاد بر این است که در ساعات اولیه تولد، در سلول های قلبی موش ها فضای کوچکی وجود دارد که امکان تقسیم و ترمیم سلول ها برای آنها فراهم می کند. آزمایش های بعدی نشان داد این سلول های ترمیم گر از ماهیچه قلبی می آیند.
"اریک اولسون" مجری این تحقیقات می گوید: نتایج ما نشان می دهد که سلول های ماهیچه ای جدید قلب که منطقه آسیب دیده این عضو را ترمیم می کنند از سلول های ماهیچه ای قلبی که از قبل وجود داشتند، تکثیر شده و به منطقه آسیب دیده مهاجرت می کنند.
وی افزود:شواهدی دال بر این که این سلول های جدید از سلول های بنیادی آمده باشند، وجود ندارد.
اگرچه محققان می دانستند بسیاری از ماهی ها و دوزیستان توانایی ترمیم ماهیچه قلب را در بزرگ سالی دارند، اما تحقیقات دانشمندان تکزاس حاکی از آن است که پستانداران نیز چنین توانایی برای خود ترمیمی دارند اما فقط برای مدت زمان محدودی پس از تولد.
نتایج این تحقیقات در نشریه ساینس منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha