شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 25488

تاثیر داروهای حیاتی که در برخی موارد جان بیماران به آن‌ها وابسته است در هوای آفتابی کم‌تر است.

 سلامت نیوز : تاثیر داروهای حیاتی که در برخی موارد جان بیماران به آن‌ها وابسته است در هوای آفتابی کم‌تر است.
دانشمندان سوئدی متوجه شدند که ویتامین D اضافه‌ای که در اثر قرار گرفتن بدن در برابر نور خورشید ساخته می‌شود توانایی بدن را برای تجریه کردند داروها افزایش می‌دهد .
این یافته‌ که با انجام مطالعه روی بیش از 6 هزار نفر انجام شده است نشان می‌دهد پزشکان باید دوز برخی از داروها را طی ماه‌های فصل زمستان کم کرده و در عوض مقدار آن‌ها را در روزهای آفتابی بهار و تابستان افزایش دهند.
پزشکان معتقدند این اثر تقریبا برای نیمی از داروهای تجویز شده برقرار است، اما در عین حال به بیماران هشدار دادند بدون مشورت با پزشک خود میزان توصیه شده برای مصرف داروها را تغییر ندهند.
در این مطالعات نزدیک به 70 هزار نمونه خون از بیمارانی که تحت پیوند عضو قرار گرفته بودند به دقت ظرف مدت 10 سال بررسی شد.
سپس نمونه‌های خونی این بیماران در فصل زمستان که زمان تابش نور خورشید کاهش زیادی پیدا می‌کند با فصل تابستان که بیش‌ترین میزان تابش نور خورشید وجود دارد مقایسه شد.
این تحقیقات نشان داد میزان غلظت داروهای در نمونه خون این بیماران به واسطه ایجاد تغییر در ویتامین D ساخته شده در بدن متفاوت است. دانشمندان معتقدند ویتامین D موجود در بدن باعث افزایش تولید یک ماده شیمایی در کبد بیماران می‌شود که نقش مهمی در تجزیه داروها در بدن دارد.
دکتر اریک الیاسون که این مطالعات را در موسسه کارولینسکا انجام داده است در این باره گفت: این آنزیم که با نام CYP3A4 شناخته می‌شود تقریبا روی نیمی از داروها تاثیرگذار است. اگر داروها با سرعت بیش‌تری در بدن تجریه شوند، نیاز به دوز بالاتری از آن‌ها وجود دارد تا بتواند به بهترین شکل به درمان بیماری کمک کند.
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha