دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 266481

پیش از این درباره گونه‌هایی که در کشور تولید می‌شد در دستورالعمل آورده بودیم که اجازه واردات ندارند مگر اینکه 15 تا 20 درصد آن هم برای مولدگیری و اصلاح نژاد، این مساله در دستورالعمل ذکر شده است و افرادی که مجوز می‌گیرند، باید قانون را رعایت کنند.

محدودیت زندگی ماهی در آب کم

سلامت نیوز:پیش از این درباره گونه‌هایی که در کشور تولید می‌شد در دستورالعمل آورده بودیم که اجازه واردات ندارند مگر اینکه 15 تا 20 درصد آن هم برای مولدگیری و اصلاح نژاد، این مساله در دستورالعمل ذکر شده است و افرادی که مجوز می‌گیرند، باید قانون را رعایت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،رئیس پیشین سازمان شیلات با این بحث موافق نبود و ماهی‌ها را بدون نظر بخش تخصصی وارد می‌کرد. هرکسی می‌توانست هر گونه و با هر ضوابطی که می‌خواست ماهیان زینتی را وارد کند. بخش تخصصی در نظر داشته باشد گونه‌هایی که در کشور تولید می‌شود اجازه واردات ندارند. اما هیچگونه نظارتی بر این مساله وجود نداشت.

در ایران تولید انبوه گونه زبرا و تولید گونه فایتر داریم. برخی افراد بنا به دلایل مختلف گلایه می‌کنند، مخصوصا روزهای نزدیک سال نو تقاضا برای این ماهیان بیشتر می‌شود. تولید کننده به میزان مشخصی تولید می‌کند چون شرایط بازار قابل پیش‌بینی نیست ممکن است مقداری ماهی روی دست تولید کننده بماند که این صورت متضرر خواهد شد.

الان هم افرادی که در شرق آسیا در بازار تولید این گونه‌ها هستند چون می‌دانند که ما این گونه‌ها را تولید می‌کنیم با قیمت خیلی پایین آنها را به ایران می‌فروشند. اگر متوجه شوند که ما ماهی مولد نداریم و تکثیرنمی‌کنیم آنها را با قیمت بالا به ایران می‌فروشند. تولید کننده‌های ما همیشه گله داشتند که واردات بر کار آنها ضربه وارد می‌کند و می‌خواستند که به این مساله رسیدگی شود، ما جلوی واردات بی‌رویه بازار را گرفتیم و از طریق سازمان دانپزشکی این روند را صورت جلسه کردیم.

اصول نگهداری درباره ماهی زبرا رعایت نمی‌شود، چون ماهی کوچکی است و رنگ قرمز دارد و مدتی می‌تواند در ظروف کوچک دوام آورد. گونه زبرا را با مقداری گیاه در ظرف کوچک می‌فروشند. زمانی که این گونه در دمای اتاق نگهداری می‌شود، گرما میزان حلالیت اکسیژن در آب را پایین آورده و موجب مرگ ماهی می‌شود. باید اصول نگهداری ماهی را رعایت کرد.

برای یک ماهی سه سانتی‌متری یک لیتر آب لازم است. ماهی‌هایی ها را مغازه داران باید با مجوز خریداری کنند تا مشکلی پیش نیاید. ماهی‌هایی که در مترو و ظروف کوچک به فروش می‌رسد عمدتا تولید داخل است چون این ماهی خیلی سریع با شرایط آکواریوم به راحتی تولید می‌شود.

فایترهایی که زیبا هستند و با قیمت بالای 15 هزار تومان به فروش می‌رسند، ممکن است وارداتی باشند. ماهی کلا باید با هواپیما وارد کشور شود چون مسافت زیادی را طی می‌کند و مدت کمی می‌تواند در آب‌های محدود زنده بماند، واردات زمینی نداریم و باید از طریق گمرک هم مجوز بگیرند البته این سال‌ها مجوز شیلات دچار مشکل شده بود و ما صحبت داشتیم که باید گونه‌هایی که در کشور تولید می‌شود واردات نداشته باشیم.

با تغییر مدیریت بحث دستورالعمل 15 تا 20 درصد آن هم برای مولدگیری و اصلاح نژاد و تولید انبوه در کشور رعایت خواهد شد چون نسبت به این مسائل آگاه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha