پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 277008

معاون سازمان نظام پزشکی کشور به تازگی اعلام کرده سال گذشته درآمد ایران از گردشگری سلامت ۲/۱ میلیارد دلار بوده است؛ محمد جهانگیری درآمد کشور از ورود هر گردشگر سلامت را معادل ۵۰ بشکه نفت توصیف کرده است که نمی‌توان از کنار ارزش مالی و اقتصادی آن به راحتی عبور کرد.

سلامت نیوز: معاون سازمان نظام پزشکی کشور به تازگی اعلام کرده سال گذشته درآمد ایران از گردشگری سلامت ۲/۱ میلیارد دلار بوده است؛ محمد جهانگیری درآمد کشور از ورود هر گردشگر سلامت را معادل ۵۰ بشکه نفت توصیف کرده است که نمی‌توان از کنار ارزش مالی و اقتصادی آن به راحتی عبور کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،در همین حال، نایب‌ رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران گفته این رقم تنها در چهارماهه نخست سال جاری از کل درآمد سال گذشته عبور کرده و به ۵/۱ میلیارد دلار رسیده است. آمارهایی که مهدی علیپور ارائه داده نشان می‌دهد گردشگری درمانی در ایران می‌تواند به یکی از ارکان مهم و اثرگذار در حوزه ارزآوری تبدیل شود به شرط آنکه جدا از برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌ها، توجهی عملی به آن صورت گیرد و نهادهای اقتصادی نیز در این زمینه به کمک وزارت بهداشت و سازمان میراث‌ فرهنگی و گردشگری بیایند.

گردشگری سلامت یا به عبارت بهتر، گردشگری درمانی برای تشخیص، درمان و یا انجام عمل‌های جراحی صورت می‌گیرد. این نوع از توریسم که اکنون به طور خاص شامل گردشگران خارجی می‌شود، معمولا بر پایه مداخلات پزشکی صورت گرفته و می‌تواند در دو تقسیم‌بندی بگنجد؛ یکی فرآیندهای تشخیص بیماری و درمان‌های سبک بدون نیاز به جراحی و دیگر درمان‌های سنگین‌تر که نیاز به بستری‌شدن در بیمارستان یا بخش‌ مراقبت‌های ویژه و انجام اعمال جراحی در آن احساس می‌شود.

در سال‌های گذشته این نوع از توریسم در کشورهای صاحب علم و فناوری‌های نوین پزشکی توانسته است دریچه‌ای جدید را در اقتصاد بگشاید. دریچه‌ای که اکنون به نظر می‌رسد در کشور ما نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ شاهد مثال آن نیز طراحی و افتتاح برخی دهکده‌های سلامت در شهرهای مختلف است. اما از منظر ارزآوری، این بخش از صنعت توریسم هنوز در محاق به سر می‌برد.

گردشگری درمانی می‌تواند در کنار گردشگری به معنای عام یا حتی بیش از آن موجب ورود ارز به کشور شده و در زمینه اشتغال نیز مورد اتکا قرار گیرد. در صورتی که تبلیغات جامعی در این حوزه به صورت کامل و شامل در داخل کشور صورت گرفته و با دعوت از فعالان اقتصادی، بررسی‌های بیشتری برای روش‌ها و زمینه‌های سرمایه‌گذاری اقتصادی در آن انجام شود، می‌توان امید داشت که در آینده‌ای نزدیک،

این نوع از توریسم به صنعتی پولساز برای کشور بدل شده و بخش بزرگی از نیاز ارزی را مرتفع سازد؛ به‌ویژه آنکه خدمات پزشکی و درمانی در کنار کیفیت بالا از قیمت ارزان‌تری نسبت به بسیاری از کشورهای صاحب‌نام در حوزه درمان، برخوردار است. در عین حال توجه اتاق بازرگانی ایران به این مقوله و ارائه آمار در حوزه گردشگری سلامت نیز می‌تواند روزنه امیدی برای رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در گردشگری درمانی کشور باشد.

توسعه اقتصادی؛ نتیجه توجه به توریسم درمانی

رونق گردشگری درمانی و تثبیت آن به‌عنوان شاخه‌ای از توریسم در سال‌های اخیر، نشان‌دهنده ظهور یک صنعت رو به رشد با شتابی روزافزون است که اگر مورد غفلت واقع شود، کشور را از مزایای بسیار بزرگی در حوزه رشد علوم پزشکی، اشتغال پزشکان و درآمدهای فراوان ارزی محروم خواهد کرد. اکنون کشورهای در حال توسعه در حال جبران عقب‌ماندگی خود در این زمینه هستند و برنامه‌های خود را از توریسم‌درمانی در داخل کشور آغاز کرده‌اند.

همچنین گردشگری درمانی به‌عنوان یک صنعت فعال در کشورهای مختلفی همچون سنگاپور، مجارستان، آرژانتین، مالزی، کوبا، برزیل، اردن، ترکیه، هند و غیره در جریان است که به توسعه پایدار و پویایی اقتصادی آنها کمک کرده است.

ایران نیز از سال‌های گذشته اقدامات قابل توجهی را در زمینه پذیرش بیماران خارجی آغاز کرده و به نتیجه رسانده است. اما با توجه به تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف علوم پزشکی و سطح کیفی بالای آموزش این رشته‌ها در کشور، می‌توان پتانسیل مناسبی را برای توسعه گردشگری درمانی برآورد کرد.

بر اساس اعلام نایب‌ رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران، درآمد ارزی حدود یک و نیم میلیارد دلاری کشور در چهارماهه نخست امسال از گردشگری درمانی، معمولا از مبادی کشورهای عراق، آذربایجان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، لبنان، سوریه، آلمان و ایرانیان مقیم کانادا صورت گرفته است.

این مراجعات پزشکی نیز عموما در حوزه‌های جراحی پلاستیک و زیبایی، کاشت مو، عمل قلب باز، ارتوپدی، درمان نازایی در زنان، انواع جراحی چشم، کاشت حلزون و غیره انجام شده است که به‌عنوان نقاط قوت علوم پزشکی ایران شناخته شده و معمولا در بیمارستان‌های درجه یک عالی صورت می‌گیرند.

ایجاد اشتغال برای پزشکان بیکار

در سال گذشته تنها در استان قم، مراجعه 20 هزار تبعه غیرایرانی به مراکز درمانی، ثبت شده است. از این تعداد بیش از 15 هزار نفر از کشور افغانستان، 1500 نفر از کشور عراق و بیش از 1100 نفر از پاکستان برای درمان به قم سفر کرده‌اند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قم با بیان اینکه علاوه بر این سه کشور، بیمارانی نیز از کشورهای هند، آذربایجان، عربستان، ترکیه، مالزی، اندونزی و تاجیکستان در مراکز درمانی استان قم پذیرش شده‌اند به مهر گفته است: اشتغال، توسعه اقتصادی، رونق تولید و ارزآوری از مهم‌ترین دستاوردهایی است که در صورت تحقق گردشگری سلامت با وجود تحریم‌ها می‌تواند عاید استان شود. البته این نسخه درست تنها برای استان قم تجویز نمی‌شود.

تمامی استان‌های کشور به‌ویژه استان‌هایی که مقاصد اصلی گردشگران خارجی محسوب می‌شوند و در جهان شناخته‌شده‌تر هستند می‌توانند این نسخه را برای رونق اقتصادی استان و کشور اجرایی کنند. در همین راستا می‌توان با جذب سرمایه‌های بخش خصوصی، ساخت و تجهیز درمانگاه‌هایی با اهداف تشخیصی در مرز را آغاز کرد تا بیماران خارجی پس از طی مراحل اولیه، در صورت نیاز به درمان‌های وسیع‌تر به بیمارستان‌های مجهز داخل کشور اعزام شوند.

همچنین در راستای رشد توریسم درمانی، ساخت بیمارستان‌های مجهز در شهرهای مرزی و مناطق آزاد و نیز فعال‌کردن و تجهیز آنچه موجود است با مشارکت بخش خصوصی می تواند راهگشا باشد. در این صورت در عین ارزآوری می‌توان به ایجاد اشتغال برای پزشکان بیکار نیز امید داشت تا فضای بهتری برای کسب و کار رشته‌های علوم پزشکی فراهم آید.

اراده و جدیت برای توسعه گردشگری سلامت

در نهایت آنچه مهم است اراده جدی مسئولان برای توسعه حوزه مهم گردشگری درمانی است. در صورت همکاری دولت و بخش خصوصی و انجام مطالعات برای شناخت زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توان این حوزه را به شکلی هدفمندتر اداره کرد و درآمدهای ارزی و مزایای اقتصادی از این طریق را به شدت افزایش داد.

زیرا گردشگری سلامت می‌تواند در کنار خود رشد گردشگری عمومی را به همراه داشته باشد. اما در این زمینه نیز همکاری وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف لازم به نظر می‌رسد. عدم درج مهر ورود به ایران برای مصون‌ماندن گردشگران درمانی از تحریم‌های آمریکا می‌تواند یکی از مواردی باشد که همکاری تمام دستگاه‌ها را برای کمک به گردشگری سلامت می‌طلبد.

در عین حال در کنار تمامی این عوامل نباید از قدرت رسانه و اثرگذاری تبلیغات و آگهی‌ها در جوامع کشورهای دیگر غافل بود. در همین راستا می‌توان از انواع رسانه‌های خارجی یا تریبون‌های برون‌مرزی صدا و سیما برای هرچه بهتر شناساندن توانایی‌ها و خدمات درمانی کشور به خوبی بهره برد. به‌ویژه با توجه به نفوذ فرهنگی کشور در بخش بزرگی از مردم منطقه، این پتانسیل به خوبی احساس می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha