ممکن است حمل کیف‌های چرخ‌دار راحت‌تر به نظر برسد، اما باید دقت کرد که عبور آن‌ها از روی موانع، جوی آب و بالا بردن آن‌ها از پله در مقایسه با کوله‌های بدون چرخ بسیار دشوارتر است.

کوله‌پشتی بهتر است یا کیف‌دستی چرخ‌دار؟

سلامت نیوز: ممکن است حمل کیف‌های چرخ‌دار راحت‌تر به نظر برسد، اما باید دقت کرد که عبور آن‌ها از روی موانع، جوی آب و بالا بردن آن‌ها از پله در مقایسه با کوله‌های بدون چرخ بسیار دشوارتر است.

به گزارش سلامت نیوز، یکی از کاربران تبیان نوشته است: فرزندم امسال به کلاس اول می‌رود می‌خواهم در مورد خرید کیف خوب برای دانش‌آموزان راهنمایی بفرمایید. کوله‌پشتی بهتر است یا کیف‌دستی؟


کیف‌های دستی به دلیل اینکه باعث آسیب رسیدن به اعضای بدن می‌شوند مناسب نیستند. حمل طولانی‌مدت کیف با یک دست، به اعصاب دست آسیب وارد می‌کند.

همچنین کیف‌های بند بلندی هم که به‌صورت مورب از کتف آویخته می‌شوند باعث فشار آوردن به ماهیچه‌ها و عضلات می‌شوند و به همین دلیل این نوع کیف‌ها هم اصلاً مناسب نیستند.

کوله‌پشتی دوبند بهترین انتخاب برای دانش‌آموزان است مخصوصاً کوله‌هایی که پس از قرار گرفتن هر بند آن روی شانه با یک‌بند از کمر به هم وصل می‌شوند ولی کوله‌های یک‌بندی مناسب نیستند چون باعث وارد شدن فشار به یک‌ طرف بدن می‌شوند و انحنای ستون فقرات را در پی‌دارند.

ممکن است حمل کیف‌های چرخ‌دار راحت‌تر به نظر برسد، اما باید دقت کرد که عبور آن‌ها از روی موانع، جوی آب و بالا بردن آن‌ها از پله در مقایسه با کوله‌های بدون چرخ بسیار دشوارتر است.

وزن کوله‌پشتی‌ها باید حداکثر معادل 15 درصد از وزن دانش‌آموزان باشد که این میزان در دانش‌آموزان ابتدائی به 10 درصد می‌رسد

نکاتی برای انتخاب کوله‌پشتی برای دانش آموزان
- کوله‌پشتی باید چرمی یا برزنتی باشد تا به‌ راحتی تغییر شکل ندهد.

- اندازه کوله‌پشتی باید متناسب با جثه دانش‌آموز باشد.

- لایه پشتی کوله‌پشتی استاندارد نیز باید از تهویه مناسبی برخوردار باشد تا از تعرق کم جلوگیری کند.

- بند کوله‌پشتی که روی شانه‌ها قرار می‌گیرد، باید پهنایی معادل 5 سانتیمتر داشته باشد. بندها نباید دور بازو جمع شوند و یا در عضلات شانه و بازو فرورفته و روی اعصاب منطقه فشار آورند. طول بندهای کوله‌پشتی باید یکسان و دارای پد باشند.

- عرض کوله نباید بیش تر از عرض دو شانه باشد.

- در حالت طبیعی، کوله‌پشتی پس از آویزان کردن باید حدود سه سانتی‌متر بالاتر از خط گودی کمر قرار بگیرد.

- وزن کوله‌پشتی‌ها باید حداکثر معادل 15 درصد از وزن دانش‌آموزان باشد که این میزان در دانش‌آموزان ابتدائی به 10 درصد می‌رسد. برای نمونه وزن کوله‌پشتی به همراه وسایل موجود در آن برای دانش‌آموزان ابتدایی 2.5 تا 3 کیلوگرم و برای دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان 7 تا 10 کیلوگرم است.

- کوله‌های جیب‌دار، امکان توزیع وسایل و در نتیجه پخش وزن بار را بیشتر می‌کند.

- تقسیم‌بندی داخل کیف باید به‌گونه‌ای باشد که وسایل ثابت بمانند و به‌راحتی هنگام دویدن و راه رفتن جابه‌جا نشوند.

- کوله‌پشتی‌هایی که بند در ناحیه کمر دارند فشار ناشی از سنگینی کوله‌ها را کاهش می‌دهند.

- حتی استانداردترین کوله‌پشتی‌ها هم نباید بیش از 30 دقیقه مورد استفاده قرار گیرند؛ چرا که بیش از این زمان باعث آسیب به کمر دانش‌آموز می‌شوند.

عوارض استفاده از کوله‌پشتی غیراستاندارد
- خطر ابتلا به کمردردهای مزمن را افزایش می‌دهد.

- گودی کمر، شانه‌های نامتقارن و تمایل شانه‌ها به‌ طرف جلو از جمله عوارض شایعی است که بر اثر حمل کوله‌های غیراستاندارد، در بین دانش‌آموزان مشاهده می‌شود که کمردرد، انحنای ستون مهره‌ها و خم شدن شانه‌ها به طرف جلو در میان دانش آموزان دختر بیش از پسران دیده می شود.

- اکثر دانش‌آموزانی که کوله‌پشتی‌هایی با وزن بیش از 15 درصد از وزن خود حمل کرده‌اند دچار دردهای مزمن در ناحیه کمر، انحنای ستون مهره‌ها، دردهای گردنی و ناهنجاری‌های قامتی شده‌اند.

- خمیدگی، درد در ناحیه کمر و انحنای ستون فقرات در دانش‌آموزان را باید جدی گرفت و به تغییر وضعیت بدنی که براثر حمل سنگین کوله‌پشتی رخ می‌دهد توجه کرد.

- به والدین توصیه می‌شود در صورتی‌ که فرزندانشان دچار اشکالاتی این‌ چنینی هستند هر چه زودتر با یک متخصص مشورت کنند.

ناهنجاری‌های قامتی با تغذیه مناسب، ورزش، یادگیری اصول صحیح نشستن و راه رفتن در مراحل اولیه قابل‌درمان است.منبع: مرکز مشاوره تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha