اگر زایمان سزارین داشتید، فعالیت‌های ورزشی خود را حداقل شش هفته پس از زایمان و بعد از معاینه پزشک از سر بگیرید. برای اطمینان یافتن از لطمه نخوردن به روند بهبودی، رعایت این دو شرط لازم است.

انجام ورزش بعد از زایمان سزارین، از چه زمانی بی خطر است؟

سلامت نیوز:اگر زایمان سزارین داشتید، فعالیت‌های ورزشی خود را حداقل شش هفته پس از زایمان و بعد از معاینه پزشک از سر بگیرید. برای اطمینان یافتن از لطمه نخوردن به روند بهبودی، رعایت این دو شرط لازم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، حتی زنانی که اندام متناسب دارند و زایمان سنگینی نداشته اند  هم  باید درباره ورزش بعد از زایمان سزارین بسیار مراقب باشند. زایمان طبیعی و سزارین به معنای واقعی برای بدن دشوار و سنگین است و بی احتیاطی در این باره می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.  اگر پیش از هفته ششم تا هشتم پس از زایمان تصمیم به انجام حرکات ورزشی داشتید، باید از فعالیت‌های سبک مانند پیاده روی شروع کنید.

هنگامی که پزشک اجازه انجام ورزش بعد از زایمان سزارین را داد، می‌توانید به تدریج طی چند هفته یا چند ماه، فعالیت‌های ورزشی خود را از سر بگیرید. ورزش بعد از زایمان سزارین ممکن است با فعالیت‌هایی که پیش از بارداری داشتید، بسیار متفاوت باشد اما این موضوع کاملا طبیعی است.  فعالیت‌های سنگین ورزشی در شش هفته نخست پس از زایمان کاملا ممنوع است.چند فعالیتی که در این دوره می‌توانید انجام دهید عبارت اند از:

  پیاده روی

به محض این‌که توانستید از جای‌تان بلند شوید و راه بروید، می‌توانید بیرون از خانه پیاده روی کنید. 

تمرینات کف لگنی

ممکن است تمرینات کف لگنی را در دوران بارداری انجام داده باشید و در این صورت از اهمیت آن‌ها مطلع هستید.به محض بیرون آوردن سوند، می‌توانید برای تقویت عضلات کف لگنی که از مثانه، روده‌ها و رحم محافظت می‌کنند، انجام  این ورزش‌ها را از سر بگیرید.  بدن را در حالت مناسب نگه داریدبارداری، سزارین و شیردهی همگی مواردی هستند که می‌توانند باعث خم شدن پشت و شانه‌ها و برآمدگی شکم شوند. سعی کنید هنگام نشستن پشت را صاف و شانه‌ها را رو به عقب نگه دارید.این کار به تقویت عضلات شکم و پشت کمک می‌کند.

 حرکات کششی سبک

گردن، شانه‌ها، بازو و پاها را با حرکات کششی سبک ورزش دهید اما به گونه‌ای که به محل برش سزارین فشار نیاید. 

تمرینات شکمی بعد از زایمان سزارین

حتی بعد از تایید پزشک برای انجام حرکات ورزشی پس از سزارین، باید تمرینات تقویت عضلات شکم را با ملایمت انجام دهید.تعدادی از تمریناتی که می توانید  برای تقویت ماهیچه‌های شکم  انجام دهید عبارت اند از: 

حرکت تیلت لگن

یکی از بی خطرترین تمرینات برای شروع تقویت عضلات دیواره شکمی پس از زایمان، این حرکت است. به پشت روی یک تشک دراز بکشید و زانوها را با زاویه 90 درجه خم کنید. کف پاها را کاملاً روی زمین قرار دهید. باسن را به سمت بالاتنه فشار دهید و هنگامی که باسن را حدود 2.5 سانتی متر از زمین بلند کردید، عضلات بالاتنه را درگیر کنید. باید فاصله بین قوس کمر و زمین را پر کنید.چند ثانیه در این حالت بمانید و سپس آزاد کنید. این حرکت را 10 بار تکرار کنید.

  ساید پلانک کامل یا تعدیل شده

ساید پلانک، عضلات درون شکم و پشت را درگیر می‌کند اما سبب برآمده شدن شکم نمی‌شود. در ابتدا با ساید پلانک تعدیل شده  شروع و زانوها را روی تشک خم کنید و بدن را روی پهلو در حالت پلانک قرار دهید.

  نشستن دیواری

این حرکت برای تقویت عضلات چهار سر، عضلات پشت ران، عضلات کف لگن و کمر مناسب است. پشت به دیوار و در فاصله 30 تا60 سانتی متری آن بایستید. خود را خم کنید و به حالت نشسته پایین بروید و زانوها را با زاویه 90 درجه خم کنید. تا حد ممکن در همین حالت بمانید و عضلات شکم و کف لگن را درگیر کنید. این کار را پنج بار تکرار کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha