نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که مدت زمان «خیلی کوتاه» خواب در شب که پنج ساعت یا کمتر تعریف می‌شود، در مقایسه با مدت زمان «توصیه شده» هفت تا هشت ساعت خواب شبانه، خطر زوال عقل را ۲ برابر افزایش می‌دهد.

خواب کمتر از ۵ ساعت و خطر ابتلا به زوال عقل

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که مدت زمان «خیلی کوتاه» خواب در شب که پنج ساعت یا کمتر تعریف می‌شود، در مقایسه با مدت زمان «توصیه شده» هفت تا هشت ساعت خواب شبانه، خطر زوال عقل را ۲ برابر افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از روزنامه دیلی میل، محققان بیمارستان «بریگهام و زنان» در بوستون در این مطالعه داده های ۲ هزار و ۸۱۲ بزرگسال ۶۵ ساله و مسن تر را بررسی کردند.

آنها دریافتند، مدت زمان «خیلی کوتاه» خواب در شب که پنج ساعت یا کمتر تعریف می شود، در مقایسه با مدت زمان «توصیه شده» هفت تا هشت ساعت خواب شبانه، خطر زوال عقل را ۲ برابر افزایش می دهد.

این مطالعه تاییدی است بر تحقیقات قبلی که نشان می دهد خواب کم «زمینه» را برای ابتلا به انواع زوال عقل مانند آلزایمر فراهم می کند. در حالی که در این مطالعه علت این ارتباط بررسی نشده است اما این احتمال وجود دارد که کمبود استراحت مناسب مانع پاکسازی سموم از مغز شود که این موضوع باعث کاهش مداوم عملکرد مغز می شود.

محققان می گویند: این مطالعه نیاز فوری به شناسایی توصیه های خاص برای بهبود خواب در افراد مسن را برجسته می کند.

سرویس سلامت همگانی انگلیس اعلام می کند که بیشتر بزرگسالان هر شب به ۶ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارند، این در حالی است که بنیاد خواب آمریکا هفت تا هشت ساعت خواب را در شب برای افراد ۶۵ سال به بالا توصیه می کند.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و هر ساله حدود ۱۰ میلیون مورد جدید ابتلا به این بیماری وجود دارد. بیماری آلزایمر رایج ترین شکل زوال عقل است و ممکن است به ۶۰ تا ۷۰ درصد موارد زوال عقل کمک کند.

این مطالعه همچنین نشان می دهد بزرگسالان بالای ۶۵ سال که علائمی از خواب خوب مانند بیدار شدن و احساس سرحال بودن را گزارش می کنند، عملکرد شناختی بهتری دارند.

محققان تا پنج سال بعد از این مطالعه، اطلاعاتی را درباره پیامدهای این بیماران مانند زوال عقل و مرگ ناشی از هر علتی را جمع آوری کردند. به طور کلی، محققان رابطه قویی میان اختلال خواب و کمبود خواب و ابتلا به زوال عقل و همچنین خطر کلی مرگ را در طول زمان پیدا کردند.

بر اساس این تحقیقات طول کشیدن ۳۰ دقیقه ای یا مدت زمان بیشتری برای به خواب رفتن با افزایش ۴۵ درصدی خطر ابتلا به زوال عقل ارتباط داشت. همچنین آنها متوجه شدند که داشتن مشکل در حفظ هوشیاری، چرت زدن، کیفیت ضعیف خواب و خواب شبانه پنج ساعت یا کمتر با افزایش خطر مرگ ارتباط دارد.

این داده ها به شواهدی مبنی بر اهمیت خواب بر سلامت مغز می افزاید و نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد اثربخشی بهبود خواب و درمان اختلالات خواب را روی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و مرگ و میر برجسته می سازد.

مشروح این مطالعه در مجله  Aging منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha