افراد بسیاری زیادی در حین نوشتن رزومه حرفه‌ای (https://karboom.io/cv-builder) خود اشتباهاتی را بدون اطلاع از نادرست بودن آن‌ها انجام می‌دهند که در میان متقاضیان کار بسیار رایج است. در ادامه برخی از رایج‌ترین اشتباهات رزومه نویسی را بیان می‌کنیم و نحوه اجتناب از چنین اشتباهاتی را بررسی می‌کنیم تا ببینیم چگونه می‌توان با استفاده از این روش‌ها رزومه خود را از سایر رزومه‌های متقاضیان متمایز کرد.

۷ اشتباه رایج در رزومه و چگونگی اجتناب از آن‌ها

سلامت نیوز:افراد بسیاری زیادی در حین نوشتن رزومه حرفه‌ای (https://karboom.io/cv-builder) خود اشتباهاتی را بدون اطلاع از نادرست بودن آن‌ها انجام می‌دهند که در میان متقاضیان کار بسیار رایج است. در ادامه برخی از رایج‌ترین اشتباهات رزومه نویسی را بیان می‌کنیم و نحوه اجتناب از چنین اشتباهاتی را بررسی می‌کنیم تا ببینیم چگونه می‌توان با استفاده از این روش‌ها رزومه خود را از سایر رزومه‌های متقاضیان متمایز کرد.


۱. وجود اشتباهات تایپی و گرامری
برخی متقاضیان کار ممکن است دستور زبان ضعیفی داشته باشند یا در نوشتار خود اشتباهات تایپی زیادی داشته باشند. چنین اشتباهاتی به طور خودکار سیگنالی منفی برای سازمان موردنظر محسوب می‌شود و تأثیر منفی زیادی روی احتمال استخدام (https://karboom.io/jobs) فرد می‌گذارد.


باید بدانید که امروزه دیگر جایی برای مرتکب شدن خطاهای دستوری و نوشتاری وجود ندارد. به عبارت دیگر، می‌توان گفت فردی که توانایی نوشتن ندارد یا به اشتباهات دستوری و تایپی خود اهمیت نمی‌دهد، نمی‌تواند از عهده مسئولیت شغل خود نیز بربیاید. با این تفاسیر، اگر گرامرتان ضعیف است، برای نوشتن رزومه می‌توانید از نرم‌افزارهای موجود برای رفع اشتباهات دستوری رزومه‌تان استفاده کنید. در واقع، نرم‌افزارهای بسیاری وجود دارند که اشتباهات گرامری متن را به صورت خودکار تصحیح می‌کنند. برای رفع اشتباهات تایپی نیز بهتر است چندین بار رزومه‌تان را مرور کنید و آن را اصلاح کنید.


۲. استفاده از عکس

هرگز توصیه نمی‌شود که عکس خود را در رزومه‌تان استفاده کنید. برخی افراد تصویر خودشان را در رزومه درج می‌کنند تا مدیر استخدام را تحت تأثیر قرار دهند؛ اما انجام چنین کاری اشتباه است و ممکن تأثیر بدی در امر استخدام فرد داشته باشد. از سوی دیگر، ممکن است مسئول استخدام به این کار متقاضی بخندد یا از آن عصبانی شود. بر این اساس بهتر است تصویر خود را در رزومه‌تان درج نکنید. به جای این کار می‌توانید لینک پروفایل لینکداین خودتان را در رزومه بیاورید.


•    استخدام برنامه نویس در https://karboom.io/jobs/programming-and-software
۳. درج اطلاعات تماس نادرست
برخی از متقاضیان کار شماره موبایل یا شماره ثابت اشتباهی را در رزومه‌شان درج می‌کنند. درواقع، پاسخ دادن فرد دیگری به تماس مسئول استخدام، روی روند استخدام کارجو تأثیری منفی می‌گذارد. بنابراین از ارائه اطلاعات تماس نادرست خودداری کنید و همواره شماره‌ای را در رزومه‌تان بیاورید که همیشه در دسترس دارید.


۴. دروغ‌گویی در رزومه
برخی افراد برای به دست آوردن شغل موردنظر اطلاعاتی نادرست را در رزومه‌شان می‌نویسند. ارائه اطلاعات دروغین برای کارجو، شرکت مربوطه و آینده هر دوی این‌ها خوب نیست. چنین افرادی معمولا با درج اطلاعات نادرست و ارجاع به جایگاه‌های شغلی غلط سعی می‌کنند سوابق کاری نادرستی درباره خودشان ارائه دهند. بنابراین دقت کنید که دستاوردهای کاذبی را در رزومه خود درج نکنید؛ زیرا انجام چنین کاری برای سابقه فعالیت حرفه‌ای‌تان خوب نیست. به عبارت دیگر، انجام چنین اشتباهاتی در رزومه موجب می‌شود تا به عنوان کارجو نتوانید تصویر خوبی از خودتان به سازمان موردنظر ارائه دهید.


۵. استفاده از کلیشه‌ها
برخی کارجویان نیز سعی می‌کنند با استفاده از عبارات کلیشه در رزومه‌شان، خود را فردی باهوش،‌ حرفه‌ای و دارای مهارت‌های بالا جلوه دهند و به این طریق شانس استخدام خود را بالاتر ببرند. به طور قطع می‌توان گفت که این روش نتیجه مثبتی به همراه ندارد؛ زیرا مسئولان استخدام به استفاده از واژه‌های کلیشه‌ای، مبهم و پراستفاده توجهی نمی‌کنند.


برخی عبارات کلیشه‌ای پراستفاده در رزومه‌ها عبارت‌اند از خلاق، متخصص، تأثیرگذار، مسئولیت‌پذیر، نوآور، سازمان‌یافته و غیره. از آوردن چنین کلماتی در رزومه‌تان بپرهیزید و تلاش کنید تا رزومه خود را با ارائه مهارت‌های حرفه‌ای، دستاوردها و توانایی‌هایتان متمایز سازید. همچنین می‌توانید کلمات مناسب مرتبط با دستاوردهای خود را پیدا کنید و در رزومه‌تان درج کنید.


۶. تنظیم رزومه‌ای طولانی

وقتی فرصت شغلی بازی برای جایگاهی شغلی اعلام می‌شود، کارجویان رزومه‌های خود را برای شرکت موردنظر ارسال می‌کنند. در این شرایط، مدیر استخدام سازمان چندین رزومه مختلف را بررسی می‌کند. بنابراین او وقت زیادی برای خواندن رزومه متقاضی صرف نمی‌کند. بر همین اساس می‌توان گفت که تنظیم رزومه‌ای در حدود ۵ صفحه به هیچ وجه اقدام هوشمندانه‌ای محسوب نمی‌شود. در واقع، مسئول استخدام با دیدن رزومه‌ طولانی کارجو خسته می‌شوند و بررسی آن را کسل‌کننده می‌انگارد. با این تفاسیر، بهتر است رزومه خودتان را کوتاه و در حدود یک تا دو صفحه تنظیم کنید و از مرتکب شدن اشتباهی مانند ارائه رزومه‌هایی طولانی بپرهیزید.


۷. استفاده از جملات طولانی
بسیاری از کارجویان سعی می‌کنند مطالب زیادی را در رزومه‌شان بیاورند و از جملاتی طولانی برای تأثیرگذاری روی مسئولان استخدام شرکت موردنظر استفاده می‌کنند؛ اما انجام این کار تنها باعث سردرد آن‌ها می‌شود! بنابراین سعی کنید از جملاتی کوتاه و دقیق استفاده کنید و فونت قلم، فاصله بین سطرها و هدرهای مناسبی را برای متن رزومه‌تان انتخاب کنید. رعایت کردن چنین نکاتی موجب می‌شود تا رزومه‌تان برای خوانندگان از نظر بصری جذاب به نظر بیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha