مشاور امور بانوان و خانواده سازمان انتقال خون، گفت: بررسی رضایتمندی بانوان اهداکننده خون از خدمات سازمان انتقال خون، طرحی است که برای نخستین بار به اجرا در خواهد آمد.

جای خالی اهدای خون در سند شاخص های عدالت جنسیتی

سلامت نیوز: مشاور امور بانوان و خانواده سازمان انتقال خون، گفت: بررسی رضایتمندی بانوان اهداکننده خون از خدمات سازمان انتقال خون، طرحی است که برای نخستین بار به اجرا در خواهد آمد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، الهام خلف عادلی، رشد مقطعی اهدای خون را امید بخش برشمرد و افزود: افزایش آمار اهدای خون بانوان در پی برپایی این پویش اگرچه بارقه های از امید را در پی داشت اما کافی نبود و ما به استمرار حضور بانوان در مراکز اهدای بودیم.


وی ادامه داد: مذاکرات بسیاری با هدف توسعه و ترویج فرهنگ اهدای خون بانوان با بسیاری از نهادهای ذی ربط انجام گرفت و انعقاد تفاهم نامه های مشترک راهی برای استمرار رشد شاخص اهدای خون بانوان بود.


خلف عادلی، انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک با سازمان بسیج را گامی موثر در دستیابی به چشم اندازی های سازمان در این زمینه عنوان کرد و گفت: این تفاهم نامه بر مبنای استفاده از ظرفیت سازمان یافته بسیج در فعالیت های داوطلبانه، دعوت بانوان به اهدای خون، استفاده از ظرفیت فضای رسانه ای جهت آموزش و اطلاع رسانی به عموم زنان و فراخوان بانوان اهداکننده بار اولی با هدف تبدیل به اهداکننده مستمر شدن منعقد شد.


وی از انعقاد تفاهم نامه امور بانوان و خانواده انتقال خون با سازمان بسیج جامعه زنان کشور به عنوان خشت اولی یاد می کند که به درستی در مکان و زمان مناسب خود قرار گرفت و افزود: پس از برپایی اولین پویش در فروردین ماه، دومین پویش مقارن با هفته سلامت بانوان در مهرماه و سومین پویش همزمان با هفته گرامیداشت بسیج در آذرماه امسال برگزار شد.


مشاور زنان و خانواده سازمان انتقال خون، گفت: بانوانی که در فروردین ماه خون اهدا کردند طی این دو پویش فراخوانده شدند و تبدیل به اهداکننده مستمر شدند و از طرفی بسیاری از بانوان بسیجی دیگر نیز به جمع اهداکنندگان خون افزوده شدند.


خلف عادلی در خصوص چگونگی پیشبرد مراحل اجرایی و عملیاتی شدن تفاهم نامه ادامه داد: یک نشست سراسری به صورت مجازی با حضور رئیس سازمان بسیج جامعه زنان و روسای بسیج جامعه زنان استان ها و همچنین روسای بسیج اقشار زنان مانند طلاب، ورزشکاران، مداحان، مهندسان و اساتید برگزار شد.
وی این نشست را سرآغازی برای ادامه یافتن جلسات مشابه در استان ها عنوان کرد و گفت: مفاد تفاهم نامه ملی در استان ها اجرا شد و حتی بسیاری از استان ها تفاهم نامه هایی را با هدف تسریع در پیشبرد امور و افزایش هم افزایی ها منعقد کردند.


مشاور زنان و خانواده سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه پژوهش های کاربردی در حوزه اهدای خون زنان تاکنون کم شمار بوده است اظهار کرد: چند موضوع به موسسه عالی آموزش و پژوهشی طب انتقال خون ارائه شد و پس از بررسی در شورای پژوهشی سه موضوع با عنوان های بررسی رضایتمندی بانوان اهداکننده خون از سازمان انتقال خون، راهکار های افزایش آمار اهدای خون بانوان به تفکیک اقشار دانشجو، شاغل و خانه دار و راهکار های جذب مجدد بانوان پس از اولین اهدا در زمره اولویت های پژوهشی موسسه قرار گرفت.


وی ادامه داد: بررسی رضایتمندی بانوان اهداکننده خون از خدمات سازمان طرحی است که برای نخستین بار به اجرا در خواهد آمد.
خلف عادلی، عملیاتی شدن سایر عنوان های پژوهشی را نیز منوط به دریافت پروپوزال و تصویب آنها در شورا برشمرد و گفت: علاقه مندان و به ویژه دانشجویان می توانند از این فرصت استفاده کنند.


مشاور زنان و خانواده سازمان انتقال خون، از برگزاری چندین جلسه و دیدار با معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده خبر داد و گفت: خوشبختانه خانم ابتکار از اهداکنندگان مستمر خون هستند و طی مذاکراتی که انجام شد نگاه مثبتی به مقوله فرهنگ سازی داشتند و اجرای برنامه هایی با هدف فرهنگ سازی اهدای خون در جامعه زنان مورد استقبال او قرار گرفت.


وی به جای خالی اهدای خون در سند شاخص های عدالت جنسیتی اشاره و تصریح کرد: میزان مشارکت بانوان در فعالیت داوطلبانه اهدای خون شاخصی ارزشمند در برآورد مشارکت زنان در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی است.


خلف عادلی، افزوده شدن شاخص اهدای خون بانوان به این سند را از پیشنهادات خود به معاون ریاست جمهوری خواند و گفت: افزوده شدن این شاخص و قرار گیری نام سازمان انتقال خون ایران در کنار دیگر نهادها مانند جمعیت هلال احمر و بسیج به عنوان متولی امر حرکتی بنیادین در جهت ساماندهی فعالیت ها و برنامه های مرتبط با استقرار و استمرار فرهنگ اهدای خون بانوان در کشور است.


مشاور زنان و خانواده سازمان انتقال خون در پایان خاطر نشان ساخت: هموار سازی مسیر اعتلای شاخص اهدای خون زنان نیازمند توسعه زیرساخت های فنی در مراکز اهدای خون و تلاش مستمر برای نهادینه سازی فرهنگ کمک به همنوعان به ویژه در نسل جوان امروزی است که با تلاشی همه جانبه قابل تحقق است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha