شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 309101

گل کلم فوق العاده مغذی در فهرست محبوب ترین سبزیجات قرار دارد که از آن می توان در تهیه انواع غذاها استفاده کرد.

زیاد گل کلم نخورید

سلامت نیوز: گل کلم فوق العاده مغذی در فهرست محبوب ترین سبزیجات قرار دارد که از آن می توان در تهیه انواع غذاها استفاده کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دکتر سلام، دستور العمل های زیادی با گل کلم برای امتحان موجود است، اما یک عارضه جانبی ناشی از خوردن گل کلم وجود دارد که شاید بسیاری از افراد نسبت به آن بی اطلاع باشند.

گل کلم، فرم اصلاح شده کلم از خانواده کلمیان است. کلم بروکلی، کلم و کلم بروکسل از دیگر سبزی های این خانواده است. سبزی های سبز که به طور معمول به عنوان سبزیجات چلیپایی شناخته می شوند دارای مواد مغذی بسیار خوبی مانند فولات، ویتامین K و فیبر که دارای فواید شگفت انگیزی برای سلامتی هستند. متاسفانه، مصرف بیش از حد این سبزیجات نیز منجر به بروز مشکلات گوارشی می شود زیرا هضم سبزیجات چلیپایی به ویژه هنگامی که به صورت خام مصرف می شوند سخت است، بنابراین به راحتی منجر به مشکل نفخ یا گاز معده می شوند.

انواع سبزیجات چلیپایی حاوی رافینوز نوعی کربوهیدرات است. رافینوز به طور طبیعی در برخی از گیاهان وجود دارد، اما بدن ما به آنزیم مناسبی برای کمک به تجزیه آن مجهز نیست به این معنی هنگامی که مواد غذایی حاوی این کربوهیدرات را مصرف می کنید به صورت هضم نشده از روده کوچک وارد روده بزرگ می شود که باکتری های موجود در آن شروع به تخمیر آن می کنند که باعث تولید نفخ و گاز می شود. این همه ماجرا نیست، همچنین گل کلم مواد شیمیایی حاوی گوگرد به نام گلوکوسینولات است، هنگامی که این مواد شیمیایی در معده تجزیه می شوند ترکیباتی مانند سولفید هیدروژن ایجاد می کنند که دلیل اصلی باد بدبوی شکم است که بعد از خوردن گل کلم تولید می شود.

گل کلم تازه دارای 30 درصد پروتئین بیشتر و انواع مختلفی از آنتی اکسیدان در مقایسه با سایر مواد است. علاوه بر این، گل کلم خام حاوی حداکثر مقدار آنتی اکسیدان در کل است. با پختن آن سطح ایندول در گل کلم افزایش می یابد. گل کلم را می توان به روش های مختلفی خورد، اما اگر در معرض مشکلات گوارشی قرار دارید بهتر است همیشه گل کلم پخته شده بخورید، همچنین سعی کنید برای هضم بهتر گل کلم را به میزان متوسط مصرف کنید. دقت داشته باشید با جوشاندن آن در آب بیشترین آنتی اکسیدان گل کلم از بین می رود، بنابراین روش بخارپز انتخاب بهتری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha