شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 310376

امسال دومین سالی است که ماه رمضان را در کرونا می‌گذرانیم. هرچند امسال با شروع موج چهارم که سهمگین‌ترین موج کروناست شرایط سخت‌تر و نگرانی‌ها بیشتر است. سال گذشته برای روزه داری در ماه رمضان نگرانی‌های زیادی وجود داشت و هرچند با توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی و پزشکان متخصص این نگرانی‌ها کمتر شده اما همچنان باید بیشتر مراقب شرایط روزه داری در این پاندمی باشیم.

شرایط ویژه روزه داری در دوران کرونا

سلامت نیوز:امسال دومین سالی است که ماه رمضان را در کرونا می‌گذرانیم. هرچند امسال با شروع موج چهارم که سهمگین‌ترین موج کروناست شرایط سخت‌تر و نگرانی‌ها بیشتر است.

 سال گذشته برای روزه داری در ماه رمضان نگرانی‌های زیادی وجود داشت و هرچند با توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی و پزشکان متخصص این نگرانی‌ها کمتر شده اما همچنان باید بیشتر مراقب شرایط روزه داری در این پاندمی باشیم.


روزه داری برای چه کسانی ضرر دارد؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات ،سال گذشته خیلی‌ها از ضعف سیستم ایمنی در صورت روزه گرفتن می‌گفتند و اینکه این ضعف باعث می‌شود امکان ابتلا به کرونا بیشتر شود. سازمان بهداشت جهانی این مساله را رد کرد و به همین دلیل کمی خیال‌ها راحت شد. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی هیچ‌گونه سند علمی در مورد روزه داری و خطر ابتلاء به عفونت کووید ۱۹ پیدا نشده است و افراد سالم می‌توانند مانند قبل در ماه رمضان روزه بگیرند.


اما روزه داری علاوه بر اینکه نکته‌های همیشگی خودش را دارد و گروه‌های مختلف باید حواس شان به خودشان و سلامتی شان باشد، به علت شیوع بیماری کرونا باید بیشتر هم مراقب باشیم. افرادی که زیر ۶۵ سال سن داشته و به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا نیستند، می‌توانند روزه بگیرند اما افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و دیگر بیماری‌های زمینه‌ای هستند، کسانی که فشار خون بالا دارند و همچنین افراد کهنسال، نباید در زمان شیوع ویروس کرونا روزه بگیرند. چون سیستم ایمنی شان ضعیف شده و بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار می‌گیرند.


کسانی که به کرونا مبتلا شده‌اند هم در شرایط خاص می‌توانند روزه بگیرند و باید ۶ هفته از بهبودی کامل آنها گذشته باشد و پیش از آن روزه داری سلامتی شان را به خطر می‌اندازد. با همه این‌ها اگر تا امروز که چند روزی از ماه رمضان گذشته با پزشکتان مشورت نکرده‌اید حتما این کار را انجام دهید و مطمئن شوید که روزه داری در این شرایط برایتان بی خطر است و شما را در معرض ابتلا به کرونا قرار نمی‌دهد.


تغذیه خاص روزه داری و کرونا


تغذیه بخش مهمی از روزه داری است که رعایت نکات مربوط به آن باعث می‌شود سلامتی تان به خطر نیفتد. امسال هم مانند سال گذشته باید بیشتر از ماه رمضان‌های پیش از کرونا به این مساله اهمیت بدهید. خوردن انواع غذاهای تازه و غیر فرآوری شده و آب در فاصله افطار تا سحر مهمترین نکته‌ای است که متخصصان درباره روزه داری در زمان شیوع کرونا درباره آن توصیه می‌کنند.


در ساعات طولانی روزه دارى گرسنگى مى تواند در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در سحر و افطار یا حذف یکى از وعده‌ها به خصوص وعده سحرى، سیستم ایمنى بدن را ضعیف کرده و احتمال ابتلا به بیمارى کووید ۱۹ را بیشتر کند.


به گفته دکتر مهرداد صلاحی که عضو انجمن مقابله با شیوع کرونا در اصفهان است جنس آنتی بادی‌هایی که بدن می‌سازد از پروتئین است؛ بنابراین در صورتی که فرد پروتئین کمتری مصرف کند، سیستم ایمنی بدن او هم در برابر ابتلا به عفونت‌ها، مقاومت کمتری پیدا می‌کند: اگر مصرف مواد پروتئینی و گوشت در روزه داری کم شود، فرد لاغرتر خواهد شد و سیستم ایمنی ضعیف‌تر می‌شود؛ در نتیجه اگر در دوران اپیدمی کرونا گوشت و پروتئین کمتر مصرف کنیم، در ابتلا به انواع عفونت‌ها مستعد‌تر می‌شویم، اما اگر افراد در وعده‌های افطار و سحر گوشت و پروتئین مصرف کنند، معمولاً مشکلی پیش نخواهد آمد.


افرادی که دچار لاغری مفرط هستند یا تحلیل عضلانی شدید و بیماری زمینه‌ای دارند از روزه داری منع می‌شوند، زیرا از نظر علمی وقتی جنس آنتی بادی‌هایی که بدن می‌سازد از پروتئین است در صورتی که فرد پروتئین کمتری مصرف کند سیستم ایمنی نیز در برابر ابتلا به عفونت‌ها مقاومت کمتری خواهد داشت و شانس ابتلا به عفونت‌های میکروبی، عفونت ریه و عفونت روده در او بیشتر خواهد شد.»


مصرف مایعات هم در این دوران اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. صلاحی می‌گوید: «در اپیدمی کرونا اگر بیماران مایعات مصرف نکنند، خطرناک است. مبتلایان به آسم و آلرژی نیز چنانچه مایعات کمتری مصرف کنند و روزه بگیرند، با خطر بازگشت بیماری مواجه می‌شوند، زیرا حلق و حنجره برای مدتی خشک است و مایعات کمتر به بدن آن‌ها می‌رسد.

افرادی هم که مشکل ندارند و روزه می‌گیرند، باید مایعات فراوانی مصرف کنند، چرا که کرونا ویروسی است که از طریق ادرار و مدفوع نیز دفع می‌شود؛ بنابراین هر چه فرد مایعات بیشتری مصرف کند، شانس دفع ویروس کرونا از بدن او بیشتر خواهد بود. با توجه به تمام موارد گفته شده، هر فرد باید با پزشک خود در مورد روزه گرفتن مشورت کند، زیرا بحث روزه داری در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و نمی‌توان برای روزه گرفتن در دوران اپیدمی کرونا، یک نسخه کلی پیچید.» به همین دلیل توصیه می‌شود بین افطار تا سحر ۸ لیوان آب مصرف کنید.


به گفته او میوه‌ها و سبزیجات به دلیل اینکه آنتی اکسیدان دارند دشمن ویروس محسوب می‌شوند و به همین دلیل در وعده‌های سحری و افطار و در فاصله افطار تا سحر روزه داران باید به اندازه کافی از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنند. در مقابل در فاصله بین افطار تا سحر باید از مصرف بیش از اندازه چای، قهوه و شیرینی خودداری کنید. روزه گرفتن بدون سحری یکی از مسائلی است که متخصصان درباره آن هشدار می‌دهند. با توصیه پزشک تان در فاصله افطار تا سحر ویتامین‌ها و مولتی ویتامین‌های مناسب را مصرف کنید تا کمتر دچار ضعف و مشکلات سیستم ایمنی شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha