قلب را می‌توان یکی از اعضای مهم بدن دانست، اندامی‌که هرگز فرصتی برای استراحت ندارد و در طول عمر انسان به طور میانگین 2.5 میلیارد بار می‌تپد تا میلیون ها لیتر خون را در سراسر بدن جا به جا کند. از این طریق اکسیژن و مواد غذایی و سایر ترکیبات لازم را به سلول ها رسانده و مواد زاید را جمع آوری کند. توقف قلب منجر به از کار افتادن فوری بدن می شود. بنابراین چکاپ قلبی و توجه به سلامت قلب یکی از مهمترین اقداماتی است که افراد در طول زندگی خود باید به آن توجه داشته باشند.

چکاپ قلبی در دوره های مختلف سنی

 قلب را می‌توان یکی از اعضای مهم بدن دانست، اندامی‌که هرگز فرصتی برای استراحت ندارد و در طول عمر انسان به طور میانگین 2.5 میلیارد بار می‌تپد تا میلیون ها لیتر خون را در سراسر بدن جا به جا کند. از این طریق اکسیژن و مواد غذایی و سایر ترکیبات لازم را به سلول ها رسانده و مواد زاید را جمع آوری کند. توقف قلب منجر به از کار افتادن فوری بدن می شود. بنابراین چکاپ قلبی و توجه به سلامت قلب یکی از مهمترین اقداماتی است که افراد در طول زندگی خود باید به آن توجه داشته باشند.

شاخص های سلامت قلب

سلامت قلب را می‌توان بر اساس شاخص هایی مانند ضربان قلب، میزان خون رسانی و اکسیژن رسانی مناسب به سایر اندام ها بررسی کرد. عوامل مختلفی می‌تواند بر سلامت قلب مؤثر است که از آن جمله می‌توان به افزایش سن، جنسیت، سابقه خانوادگی و همچنین بیماری های زمینه ای مانند فشار خون، کلسترول، دیابت و رفتارهای پرخطر مانند استعمال دخانیات و نوشیدنی های الکلی اشاره کرد.

با این وجود حتی اگر وضعیت سلامت شما مناسب و عوامل خطر بیماری قلبی در شما اندک باشد، خوب است که به طور دوره ای برخی آزمایشات مربوط به سلامت قلب را انجام دهید. بسیاری از بیماری های قلبی عروقی و عوامل خطر ممکن است تا سال ها پنهان بمانند و تنها در یک چکاپ قلبی تشخیص داده شوند. تشخیص زودهنگام و اقدامات پیشگیرانه می‌تواند به شما و پزشک در کنترل بهتر اوضاع پیش از بروز اتفاقات بدتر کمک کند.

در چکاپ قلبی، پزشک ابتدا مجموعه ای از آزمایشات مربوط به بیماری های زمینه ای مانند فشارخون و دیابت را تجویز می‌کند و در صورت مشاهده احتمال هر بیماری زمینه ای توصیه هایی نظیر تغییر سبک زندگی یا استفاده از دارو به بیمار ارائه می‌دهد.

انواع آزمایش برای چکاپ قلبی

آزمایش خون در بیماری های قلبی

  • آزمایش خون کامل (CBC)

سطح ترکیبات مختلفی را در خون اندازه می‌گیرد و می‌تواند مشکلاتی مانند کم خونی را نشان دهد.

  • آزمایش تیروئید

این آزمایش کارکرد تیروئید شما در تولید هورمون تروکسین را نشان می‌دهد. اگر میزان این هورمون نرمال نباشد، دلیل آن ممکن است مشکل در سلامت قلب یا ضربان  غیرعادی باشد.

  • چربی خون

میزان کلسترول و چربی خوب و بد را در خون اندازه گیری می‌کند.

  • آزمایش انعقاد خون

در این چکاپ قلبی اگر سرعت انعقاد خون شما بیشتر از حد طبیعی باشد باید از داروهای رقیق کننده مانند وارفارین استفاده کنید.

  • آزمایش BNP (پپتید ناتریورتیک نوعB)

میزان بیش از حد این هورمون در خون می‌تواند نشانه ای از سکته قلبی باشد.

  • آزمایش اوره و الکترولیت

آزمایش اوره سطح سدیم، پتاسیم و سایر مواد شیمیایی مهم مانند منیزیم و کلسیم را در خون اندازه گیری می‌کند. این مواد شیمیایی برای کارکرد مناسب قلب و کلیه اهمیت زیادی دارند.

تستهایی برای ارزیابی عملکرد قلب

  • نوار قلب

در نوار قلب، پالس های ضعیف قلب به شکل امواج الکتریکی در یک طرح زیگ زاگ روی نوار کاغذی ثبت می‌شود. در واقع سرعت و منظم بودن ضربان قلب و احتمال بزرگ شدن یا گشاد شدن ماهیچه های قلب را نشان می دهد.

  • انواع اکوکاردیوگرافی یا اکوی قلب

در این چکاپ قلبی با استفاده از امواج صوتی تصاویری روی مونیتور دیده می شود که پزشک می تواند سلامت قلب همانند نامنظم بودن ضربان قلب، عملکرد ماهیچه های قلب و ساختار دریچه های قلبی را تشخیص دهد. اکوی قلب انواع مختلفی دارد که می توان به اکوی قلب ترانس توراسیک یا اکوی قلب از روی سینه، اکو از طریق مری یا ترانس ازوفاژیال، اکو داپلر و اکو استرس اشاره کرد.

بیشتر بدانید: انواع اکوکاردیوگرافی و همه نکاتی که باید بدانید

  • آنژیوگرافی

در این آزمایش تهاجمی، ماده حاجب به یکی از شریان های اصلی تزریق شده و سپس توسط اشعه ایکس یک فیلم ضبط می‌شود که اطلاعاتی از عروق خونی و نحوه جریان خون در رگ های قلبی فراهم می‌کند. از آنژیوگرافی برای تشخیص گرفتگی و تنگی عروق و سایر مشکلات قلبی عروقی استفاده می شود.

  • ام آر آی

تصویربرداری MRI روشی دیگر برای دریافت تصویری واضح از قلب و بررسی کارکرد قلب است که از امواج مغناطیسی بدون درد برای ارزیابی قلب و عروق خونی متصل به قلب و ریه استفاده می‌کند.

  • سی تی اسکن قلب

سی تی اسکن از چندین تصویر اشعه ایکس همزمان برای ایجاد یک فیلم اشعه ایکس از قلب و ریه ها استفاده می‌کند. در این چکاپ قلبی نیازی به تزریق ماده مخصوص نیست و نتیجه اغلب از آنژیوگرافی بهتر است.

چکاپ قلبی مربوط به بررسی ضربان قلب

  • هولتر ریتم

روشی برای ثبت ضربان قلب به مدت یک شبانه روز است که اغلب به منظور بررسی منظم بودن ضربان قلب پیشنهاد می‌شود. در این چکاپ قلبی دستگاه کوچکی به بدن شما متصل می‌شود که ضربان قلب شما را در طول 24 ساعت ثبت می‌کند.

  • تست ورزش

ضربان قلب شما را در زمان انجام حرکات ورزشی اندازه گیری می‌کند. در این روش، شما باید روی تردمیل بدوید یا روی دوچرخه ثابت پا بزنید و همزمان ضربان قلب، فشار خون و قند خون شما اندازه گیری می شود. در برخی از بیماران تست ورزش با دریافت داروهایی که ضربان قلب را بالا می برند، انجام می شود.

با توجه به نقش حیاتی کارکرد مناسب قلب در عملکرد صحیح بدن، توجه به سلامت آن برای انسان اهمیت حیاتی دارد. انجام معاینات و چکاپ قلبی به صورت دوره ای و تغییر سبک زندگی می تواند در سلامت قلب، پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی و عروقی نقش بسزایی داشته باشد. همچنین با درمان های به موقع می توان کیفیت زندگی افراد را تا حد مطلوبی بالا برد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha