شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 31245
سلامت نیوز : همزمانی ماه مبارك رمضان امسال با فصل گرما موجب شده است روزه داران آب زیادی از بدن خود را از دست بدهند.
 
 از دست رفتن آب زیاد بدن موجب می شود روزه داران در معرض خطر هیدراسیون  قرار گیرند كه برای پیشگیری از این مساله، رعایت نكات تغذیه‌ای ضروری است.
كارشناسان تغذیه می گویند: مصرف زیاد آب در بین غذای سحر، به امید جلوگیری از تشنگی در طول روز، اشتباه است زیرا باعث رقیق شدن شیره معده و در نتیجه نفخ و اختلال در هضم می شود.
روزه داران باید در ماه مبارك رمضان سدی در بدن خود بسازند كه بتوانند آب و مواد غذایی را كه در سحر مصرف شده است، به صورت یكنواخت و دائم در طول روز به قسمت های مختلف بدن برسانند.
به گفته متخصصان تغذیه، این امر تنها با مصرف مواد غذایی پرفیبر شامل سبزیجات و میوه ها، امكان پذیر است.
روزه داران باید به اندازه كافی چای كم رنگ، دوغ، شیر، آب میوه، میوه و سبزی مصرف كنند تا در طول روز دچار كم آبی نشوند.
مصرف میوه هنگام سحر، علاوه بر مقاومت بیشتر در مقابل تشنگی، باعث رفع مشكل یبوست نیز می شود.
میوه ها سرشار از فیبر هستند و قند موجود در آنها در حالت خالص و بدون فیبر دیرتر از قندهای ساده جذب می شود تا فرد دیرتر احساس گرسنگی كند.
یكی از مكانیسم های احساس گرسنگی، خالی بودن معده است و فیبرها سرعت حركت مواد غذایی را كاهش می دهند و این مساله باعث می شود كه مكانیسم احساس گرسنگی دیرتر فعال شود.
دكتر امیر مجلسی در این زمینه به ایرنا می گوید: مصرف سالاد كاهو به دلیل داشتن آب و فیبر فراوان و نیز مصرف میوه در سحر برای كاهش احساس گرسنگی و تشنگی بسیار موثر است.
این پزشك با بیان اینكه هنگام افطار نباید از مواد غذایی پر حجم استفاده كرد، می افزاید: برنامه غذایی افطار باید حاوی مایعات و قندهای ساده و قابل جذب سریع مانند خرما باشد.
وی اضافه می كند: یكی از دلایل بروز سردرد و ضعف هنگام افطار، پایین بودن سطح قند خون است و بهترین توصیه برای جبران این كمبود، مصرف خرما با آب گرم یا شیر ولرم است.
مجلسی می افزاید: بهترین زمان برای تامین آب بدن در فاصله بین افطار و شام یا هنگام خواب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha