دومینوی گرانی‌ها به لبنیات رسید. دیگر روند گرانی‌ها برای جامعه به‌ویژه اقشار ضعیف یک عادت شده است و روزبه‌روز فشار بیشتری را متحمل می‌شوند.

درباره پشت‌پرده گرانی لبنیات

سلامت نیوز:دومینوی گرانی‌ها به لبنیات رسید. دیگر روند گرانی‌ها برای جامعه به‌ویژه اقشار ضعیف یک عادت شده است و روزبه‌روز فشار بیشتری را متحمل می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این در حالی است که برخورد مسوولان دولت تدبیر و امید با سختی‌ها و مشکلات تامین مایحتاج سفره مردم همواره با نیش و کنایه و اهمال‌کاری بوده که برای مردم آزاردهنده است. در حالی لبنیات ۷۰درصد گران می‌شود که از رییس‌جمهور تا وزیر و معاونانش قول داده بودند قیمت‌ها افزایش پیدا نکند ولی تقریبا تمام اجناس در بازار افزایش بیش از صددرصد داشته‌اند. همچنین گمانه‌زنی‌هایی درباره وجود مافیا و عوامل گرانی در داخل دولت به گوش می‌رسد.

نمونه بارز میزان اهمیت مشکلات معیشتی مردم برای دولت دوازدهم را می‌توان در صحبت‌های مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران با وزیر جهاد کشاورزی دید. به گفته این مقام مسوول، او به وزیر گفته که به فکر سفره مردم باشند و آقای وزیر هم در پاسخ گفته «من بهزیستی نیستم.» به‌هرحال قیمت مرغ، حبوبات و لبنیات و همه اقلام موردنیاز زندگی روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و باید قبل از مرگ سهراب برایش نوشدارویی یافت.«علی احسان ظفری»، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران درباره ماجرای گرانی شیر گفت: هشت نفر شخصیت حقیقی و حقوقی با کمک وزارت جهاد کشاورزی با گران کردن شیر به‌دنبال خروج سه تا چهارهزار میلیارد تومان سرمایه کشور بدون پرداخت عوارض هستند.

نزدیک یک‌ماه است مافیای لبنیات با کمک وزارت جهاد کشاورزی بسترسازی گران کردن نرخ شیر را انجام دادند تا به بهانه آزادسازی نرخ شیر، صادرات کره و شیرخشک را انجام دهند. اکنون ۵۰هزار تن شیرخشک و ۴۸هزار تن کره در کشور داریم که با شیر ارزان‌قیمت دولتی چهارهزار تومان و نهاده دامی ۴۲۰۰تومانی تولید شده است ولی مافیا به بهانه کمک به دامداران ابتدا شیر را گران کردند و کنار آن صادرات کره و شیرخشک را هم آزاد کردند. 

در مرحله اول به‌عنوان یک شهروند و در مرحله بعد به‌عنوان مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران و در مرحله سوم به‌عنوان یک تولیدکننده با ۳۵سال سابقه در استان همدان می‌گویم ازسوی هشت شخصیت حقیقی و حقوقی با مصوبه وزیر جهاد کشاورزی، سفره لبنی مردم کوچک شد و همین کار باعث می‌شود سه تا چهارهزار میلیارد تومان سرمایه ملی این کشور بدون پرداخت یک ریال حق گمرکی و به بهانه صادرات از کشور خارج شود.مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران خاطرنشان کرد:

این هشت شخصیت حقیقی و حقوقی و دوستان‌شان در دولت و وزارتخانه جهاد کشاورزی، خوب می‌دانند که شرح وظایف‌شان چیست و چه وضعیتی به وجود می‌آید و چقدر مردم را بیچاره کرده‌اند. با کاری که آن‌ها کردند اقشار ضعیف دیگر نمی‌توانند چند کیلو شیر و یک سطل ماست هم بخرند. از دستگاه‌های نظارتی تقاضای عاجزانه دارم به‌خاطر مردم و قطع دست مافیا به مساله گرانی شیر و صادرات کره و شیرخشک ورود کنند تا این سرمایه چندهزار میلیارد تومانی از کشور خارج نشود.

 این هشت‌ شخصیت حقیقی و حقوقی بدون اینکه از نظر کارشناسان و تولیدکنندگان اصلی و دستگاه‌های نظارتی و حتی دامداران روستایی استفاده کنند، مصوبه‌ای غیرقانونی را تصویب و در راستای اهداف خود و به ضرر مردم اجرایی کردند. از هفته‌ها قبل برای تحت‌تاثیر قرار دادن جامعه درمورد ارزانی شیر ابتدا یک گاو شیرده و مولد را داخل یک ماشین جلوی چشم زن و بچه مردم در خیابان سلاخی می‌کنند و سر می‌برند که یک دامدار دلسوز و باغیرت هیچ‌وقت با گاو شیرده این کار را نمی‌کند؛ زیرا شخصیت آن‌ها ارزنده‌تر است.

ظفری با ابراز این نکته که ۳۵سال سابقه کار تولید لبنیات را دارد و از صفر شروع کرده است، مطرح کرد: چگونه ممکن است وزیر سه نفر از نمایندگان این هشت نفر را پای میز مذاکره بنشاند و به‌جای دفاع از تهیه نهاده‌های دامی و تعادل برقرار کردن بین عرضه و تقاضا و ازبین‌بردن مشکلات دامداری‌های کوچک در روستاها با یک مصوبه که جایگاه قانونی هم ندارد باعث نابودی دام‌های مولد و تولیدکنندگان شیر شود.

فقط می‌دانم سفره و سبد کالای لبنیات مردم کوچک‌تر شده است اما سوال اینجاست؛ چرا وزیر بحث شیر خام را کنار شیرخشک و کره قرار داده است؟ و چرا دولت در آخرین روزهای حیاتش برای انجام این مصوبه از نظر همه دستگاه‌های نظارتی استفاده نکرد؟ تولیدکننده باسابقه شهرستان نهاوند و استان همدان گفت: من در جلسه‌ای که با حضور بیش از ۱۵نفر از مسوولان دولتی در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، خطاب به آن‌ها و وزیر گفتم: «به فکر سفره مردم باشید.» ولی ایشان گفتند: «من بهزیستی نیستم.» و در ادامه دیدیم که ایشان گویا مسوول فروش سفره مردم هستند.

 افزایش ۷۰درصدی قیمت لبنیات از هفته آینده

براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار ،قیمت مصوب خرید هر کیلوگرم شیرخام از دامداران به ۶هزار و ۴۰۰تومان افزایش یافته است. «محمدرضا بنی‌طبا» سخنگوی انجمن لبنی با تاکید بر اینکه اعلام خبر افزایش قیمت شیرخام ازسوی برخی چهره‌های صنفی قبل از اعلام رسمی و تصمیم نهایی مسوولان کار اشتباهی بوده است، گفت:انتشار خبر پذیرش افزایش نرخ خرید شیرخام ازسوی ستاد تنظیم بازار هم‌اکنون نیز تاثیر خود را گذاشته و دامداران پیشاپیش قیمت شیرخام را بالا برده‌اند و عملا مصوبه قیمتی آذرماه سازمان حمایت و ستاد تنظیم که کماکان معتبر است، نقض شده است.بنی‌طباء تصریح کرد: همواره نظارت ارگان‌های نظارتی سختگیرانه بر کارخانه‌های لبنی اعمال می‌شود اما سایر قیمت‌های مصوب در زنجیره مانند قیمت شیرخام تحت هیچ نظارتی قرار ندارد و هم‌اکنون که قیمت مصوب آن ۴۵۰۰تومان است، به قیمتی بیش از پنج‌هزار تومان مبادله می‌شود. با ابلاغ نرخ مصوب جدید شیرخام، قیمت محصولات لبنی ۷۰درصد افزایش خواهد داشت و تعیین قیمتی کمتر از این مقدار به معنی ضررده شدن محصولات ضروری مشمول قیمت‌گذاری و پرداخت یارانه از جیب تولیدکنندگان است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha