بیش از دو هفته است که ایران عنوان آلوده ترین نقطه جهان به کرونا را از آن خود کرده است. افزایش بی سابقه تعداد مبتلایان به بیماری و رکوردزنی های پیاپی و غم انگیز در تعداد مرگ و میرها ما را در صدر کشورهای آلوده به ویروس کرونا قرار داده است. موضوعی که به اعتقاد کارشناسان حوزه بهداشت و درمان کشور در سایه بی توجهی به پروتکل های بهداشتی و سرعت کم واکسیناسیون همچنان ادامه خواهد داشت.

سلامت نیوز: بیش از دو هفته است که ایران عنوان آلوده ترین نقطه جهان به کرونا را از آن خود کرده است. افزایش بی سابقه تعداد مبتلایان به بیماری و رکوردزنی های پیاپی و غم انگیز در تعداد مرگ و میرها ما را در صدر کشورهای آلوده به ویروس کرونا قرار داده است. موضوعی که به اعتقاد کارشناسان حوزه بهداشت و درمان کشور در سایه بی توجهی به پروتکل های بهداشتی و سرعت کم واکسیناسیون همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، از این رو با وجود تعطیلی چندروزه کشور، هشدارها برای رعایت مو به مو و نکته به نکته پروتکل های بهداشتی همچنان ادامه دارد و اخبار خرید و واردات واکسن همچنان یکی از پرمخاطب ترین خبرهای این حوزه است. در این میان اما نکته مهم و البته تاسف بار امتناع گروهی از اقشار جامعه است که با وجود دعوت به واکسیناسیون از تزریق آن امتناع می کنند. سالمند و جوان هم ندارد. آمارها نشان می دهد ۲۰ تا ۳۰ درصد سالمندان و تعداد زیادی از جوانان واجد شرایط واکسیناسیون برای تزریق مراجعه نکرده اند.

جامعه شناسان و متخصصان علم رفتارشناسی براین باورند که کمتر بودن ارتباطات اجتماعی و بی اطلاعی و همچنین سخت بودن حضور در مراکز تزریق واکسن به دلیل محدودیت های دوران کهولت و البته شلوغ بودن این مراکز باعث شده برخی از سالمندان عطای تزریق واکسن را به لقایش ببخشند. اما متاسفانه این موضوع در میان جوان ترهایی که به واسطه شغل و فعالیت اجتماعی خود در اولویت تزریق واکسن قرار گرفتند نیز دیده می شود. موضوعی که به اعتقاد صاحبنظران بخشی از آن به شایعات موجود در شبکه های مجازی باز می گردد. عوارض خطرناک واکسن های موجود یا تلاش برای تهیه برندی خاص که موثرتر عنوان شده و مصونیت بیشتر ایجاد می کند از جمله دلایلی هستند که موجب تعلل این افراد در مراجعه به مراکز واکسیناسیون شده است. از سوی دیگر گروهی هم در بحبوحه این بحران دست به دامن تقدیر گرایی شده اند و بی نیاز از تزریق واکسن دلخوش به این ضرب المثل قدیمی اند که تا خدا نخواهد برگی از درخت نمی افتد. گروهی دیگر هم ازدحام مراکز واکسیناسیون را دلیل موجهی برای عدم تزریق واکسن عنوان می کنند و معتقدند که در این مراکز نه تنها به سلامتی نزدیک نمی شوند، بلکه با ابتلا به ویروس کرونا به خانه بازمی گردیم و اطرافیانمان را هم آلوده می کنیم.


واکسن بزنیم تا  افراد کمتری بمیرند

آقای ایمانی ۶۹ ساله که تاکنون از تزریق واکسن ممانعت کرده درباره دلیل تمایل نداشتن خود به تزریق واکسن به «ایران» می گوید: یکی از آشنایان ما که سن بالایی هم داشت، دو هفته پیش با تزریق واکسن بسیار بدحال شد، به نحوی که مجبور شدند او را در بیمارستان بستری کنند، من بیماری زمینه ای دارم، مبتلا به دیابت و فشار خون هستم، به همین دلیل فکر می کنم بهتر است واکسن نزنم، با تزریق واکسن احتمال می دهم، مشکلاتم بیشتر از قبل شود یا حتی مرگ تهدیدم کند.

خانم رستمی ۶۰ ساله هم درباره علت عدم مراجعه به مراکز تزریق واکسن به ما می گوید: از طریق رسانه های مجازی هر روز اخبار مختلفی می بینم که نشان می دهد با تزریق واکسن هم امکان ابتلا به بیماری وجود دارد، حتی پزشکان هم این قضیه را اطلاع رسانی کرده اند، از آنجایی که وارد اجتماعات نمی شوم و همیشه هم از دو ماسک روی هم استفاده می کنم و همه پروتکل هایی را که ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرده، رعایت می کنم، ترجیح می دهم که واکسن نزنم و به جای آن بیشتر مراقب خودم باشم. اما در مقابل محسن کاملی کارمند ۵۸ ساله معتقد است هر لحظه ای که در ترزیق واکسن تاخیر می کنیم یک قدم کرونا به ما نزدیکتر می شود پس باید روی همه شایعات و تبلیغات منفی در خصوص واکسن خط قرمزی بکشیم و به سلامتی خودمان فکر کنیم. ناصر حسین زاده بازنشسته فرهنگی نیز در این باره می گوید: برای خلاص شدن از بیماری کرونا راهی جز تزریق واکسن نیست. نباید این ویروس خطرناک را ساده بگیریم تا الان ۱۰۰ هزار نفر از هموطنان مان را قربانی کرده و این طور که مشخص است به این زودی ها دست بردار نیست پس واکسن بزنیم تا افراد کمتری بمیرند.


واکسن هراسی مانع از تزریق واکسن نشود

دکتر مسعود مردانی عضو کمیته علمی کرونا اما معتقد است بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن است. او در گفت و گو با «ایران» می گوید: طبق شعار سازمان جهانی بهداشت باید در اسرع وقت واکسن در دسترس، تزریق شود و نباید به بهانه تهیه واکسن موثرتر یا واکسن هراسی و ترس از عوارض واکسن، واکسیناسیون علیه بیماری را به تعویق انداخت.

او ادامه می دهد: در حال حاضر تعداد واکسن هایی که مصونیت کامل و صد درصدی ایجاد می کنند زیاد نیست این درحالی است که در روزهای اخیر ما با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس دلتا و موارد مرگ و میر هموطنان مواجه شده ایم. شواهد حاکی از آن است که واکسن های موجود در برابر گونه دلتا ایمنی ایجاد نمی کند اما از شدت بیماری می کاهند و آمار بستری و مرگ و میر را کاهش می دهند. از این رو برای دستیابی به ایمنی نسبی نباید تعلل کرد و باید به سرعت واکسیناسیون انجام گیرد. متاسفانه در حال حاضر ظرفیت آی سی یو بیمارستان های کشور کامل شده است و کادر درمان روزهای سختی را پشت سر می گذارد بنابراین نباید به هیچ وجه تزریق واکسن را تاخیر انداخت.

دکتر مردانی با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون در سطح گسترده می گوید: بسیاری از کشورهایی که واکسیناسیون علیه بیماری را به سرعت انجام داده اند و توانسته اند تعداد زیادی از شهروندان خود را واکسینه کنند، زنجیره انتقال بیماری را قطع کرده و با کاهش تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از بیماری به زندگی طبیعی خویش بازگشته اند. درکشور ما نیز برای عبور از بحران فعلی باید علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی، واکسیناسیون در سطح گسترده ای افزایش یابد.رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با تاکید بر ضروت تسریع در واکسیناسیون همه شهروندان ایرانی می گوید: واکسیناسیون سریع همه شهروندان ایرانی با واکسن معتبر، تامین دارو و تزریق دوز سوم به کادر درمان و افراد پرخطر، اولویت امروز کشور است. همه قوای کشور باید بسیج شوند.


تلاش برای واردات ۲ برابری واکسن در شهریورماه

محمدحسن قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور با بیان اینکه روز پنجشنبه آخرین محموله واکسن وارد کشور شده است، به «ایران» می گوید: به میزان یک میلیون و ۱۱۰ هزار دوز واکسن در روز پنجشنبه وارد کشور شد و تاکنون چیزی در حدود ۱۷میلیون و ۶۰ هزار دوز وارد کرده ایم. در بحث ایجاد ایمنی واکسن ها، همه متخصصان متفق القول معتقد هستند که بهترین واکسن، در دسترس ترین واکسن است، زیرا چنانچه ابتلا اتفاق بیفتد، بدن ایمنی دارد و می تواند از عوارض ناشی از بیماری جلوگیری کند و از شدت بیماری خواهد کاست. با توجه به اینکه واکسن از ابتلا به بیماری جلوگیری نمی کند اما آمار مرگ و میر را کاهش می دهد و می تواند از اتفاقات سخت جلوگیری کند، توصیه من به همه افراد جامعه این است که هنگامی که نوبت آنها فرا رسید، حتما مراجعه کنند و پشت گوش نیندازند، البته مراعات کنند که در فاصله های زمانی مناسب مراجعه داشته باشند تا از میزان ازدحام جمعیت نیز کاسته شود، زیرا همین امر سبب پایین آمدن آمار تلفات و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ خواهد شد. به گفته او، با تاکید رئیس جمهوری، کار واردات واکسن بشدت دنبال شد، این در حالی است که در سه ماه گذشته حدود ۹ میلیون دوز وارد کرده ایم، اما تنها در مرداد ماه با مسیری که در پیش گرفته ایم بیش از ۷ میلیون دوز را وارد کردیم، این مسیر با شدت و تلاش بیشتری ادامه خواهد داشت، جمعیت هلال احمر هر یکشنبه و پنجشنبه واردات واکسن دارد و طبق برنامه ریزی های انجام شده، حجم ورود واکسن در مدت زمان کوتاهی به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد، یعنی امیدوار هستیم که در شهریور ماه میزان واردات به دو برابر برسد، البته برای اینکه بدقول نشویم، ترجیح این است که کشورهای وارد کننده و نوع واکسن ها را از پیش اعلام نکنیم، واکسن سینوفارم که تا پیش از این از کشور چین وارد می شد، همچنان واردات آن ادامه خواهد داشت و سورس های دیگر را هم مدنظر قرار داده ایم، البته بشدت باید مراقب واکسن های تقلبی هم باشیم، ما تنها واکسن هایی را وارد می کنیم که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha