تاکنون مطالعات زیادی در زمینه ارتباط بین چاقی و مصرف غذاهای فراوری شده انجام شده است اما نتایج مطالعات محققان دانشگاه ایالتی اوهایو نشان می دهد که مصرف این غذاها به حافظه و مغز نیز آسیب می رسانند.

مصرف غذاهای فراوری شده حافظه را ضعیف می کند

سلامت نیوز: تاکنون مطالعات زیادی در زمینه ارتباط بین چاقی و مصرف غذاهای فراوری شده انجام شده است اما نتایج مطالعات محققان دانشگاه ایالتی اوهایو نشان می دهد که مصرف این غذاها به حافظه و مغز نیز آسیب می رسانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، پژوهشگران برای بررسی تاثیر مواد غذایی فراوری بر مغز، به گروهی از موش های مسن به مدت یک ماه رژیم غذایی مشتمل بر غذاهای بسیار فرآوری شده دادند که باعث ایجاد واکنش التهابی قوی در مغز آنها شده و در ادامه علائم رفتاری مبنی بر از دست دادن حافظه نیز در این جانوران ظاهر شد. نکته مهم در مطالعات فوق، این است که در موش های جوانتر که از رژیم غذایی مشابه تغذیه می کردند، افت حافظه مشاهده نشد.
پژوهشگران همچنین دریافتند که ارائه مکمل DHA (اسید چرب امگا 3) به این موجودات از بروز مشکلات حافظه جلوگیری کرده و اثرات التهابی را تقریباً به طور کامل از بین می برد.
غذاهای مورد استفاده در رژیم موش های این آزمایش سامل چیپس سیب زمینی ، غذاهای منجمد و گوشت های حاوی مواد نگهدارنده (از قبلی سوسیس و کالباس) بود.
روت بارینتوس ، سرپرست این تیم مطالعاتی و پژوهشگر موسسه تحقیقات پزشکی رفتاری ایالت اوهایو در این باره گفت: این واقعیت که ما به سرعت تاثیر مصرف غذاهای فراوری شده در سلامت مغز و حافظه را مشاهده می کنیم کمی نگران کننده است.به گزارش سیناپرس ، یافته ها نشان می دهد که مصرف غذاهای فرآوری شده می تواند مشکلات قابل توجه و ناگهانی در حافظه ایجاد کند.

این موضوع به طور خاص در افراد سالخورده، منجر به کاهش سریع حافظه و احتمال پیشرفت بیماری هایی مانند آلزایمر می شود. با آگاهی از این امر، پیشنهاد می شود مصرف غذاهای فرآوری شده را در رژیم غذایی خود محدود کرده و میزان غذاهای غنی از اسید چرب امگا ۳ را افزایش دهیم. به همین دلیل مصرف ماهی و سایر غذاهای دریایی به همه افراد و به ویژه افراد میانسال و مسن توصیه می شود.

برای بررسی دقیق تر این موضوع، پژوهشگران مجموعه ای از موش های صحرایی نر سه تا ۲۴ماهه را با رژیم های مختلف غذایی مورد بررسی قرار دادند. گروه نخست با رژیم طبیعی  شامل ۳۲ درصد پروتئین ، ۵۴ درصد کربوهیدرات های پیچیده بر پایه گندم و ۱۴درصد چربی تغذیه کرده و گروه دیگر با دریافت غذاهای فرآوری شده شامل ۱۹ و نیم درصد پروتئین ، ۶۳ و نیم درصد  کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نشاسته ذرت و ساکارز  و ۱۷ درصد چربی در کنار مکملهای امگا ۳ مورد مطالعه قرار گرفتند.

محققان توصیه میکنند مصرف غذاهای فرآوری شده را در رژیم غذایی خود محدود کرده و میزان غذاهای غنی از اسید چرب امگا ۳ را افزایش دهیم. به همین دلیل مصرف ماهی و سایر غذاهای دریایی به همه افراد و به ویژه افراد میانسال و مسن توصیه می شود.

در نتیجه این آزمایش مشخص شد موشهای مسن که از رژیم مبتنی بر غذاهای فراوری شده، تغذیه کرده بودند دارای علائم التهاب هیپوکامپ و آمیگدال بوده و با افت عملکرد حافظه مواجه شدند. به عنوان مثال ، این موش ها منطقه ای را که مدتی در آنجا گذرانده بودند فراموش کرده و نتوانستند عوامل تهدید کننده ای که از قبل تجربه کرده بودند را به خاطرآورند. بررسی های تکمیلی روی این گروه از موش ها نشان داد که  افزودن برخی مکمل های امگا۳ می تواند هرگونه التهاب ناشی از غذای فرآوری شده را از بین برده و روند از دست رفتن حافظه را متوقف کند.

همه موش هایی که از غذاهای فرآوری شده استفاده می کردند، با افزایش قابل توجه وزن مواجه شده و حتی مکمل های امگا۳ نیز در این زمینه مفید واقع نبود.شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Brain, Behavior, and Immunity  منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha