تزریق واکسن و رعایت شیوه نامه‌ها جدا از هر سلیقه و دیدگاه امروزه یک مسئولیت اجتماعی برای سلامت آحاد مردم جامعه به‌شمار می‌رود و یافته‌های علمی نشان می‌دهد بی‌توجهی به‌هر کدام از آنها می‌تواند ما را از ایمنی جمعی حداکثری دور کند.

پوشش واکسیناسیون در استان‌ها بین 50 تا 85 درصد

سلامت نیوز: تزریق واکسن و رعایت شیوه نامه‌ها جدا از هر سلیقه و دیدگاه امروزه یک مسئولیت اجتماعی برای سلامت آحاد مردم جامعه به‌شمار می‌رود و یافته‌های علمی نشان می‌دهد بی‌توجهی به‌هر کدام از آنها می‌تواند ما را از ایمنی جمعی حداکثری دور کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،هرچند خبرهای خوبی از برخی استان‌های کشور مبنی بر استقبال بیش از 85 درصد مردم از واکسیناسیون می‌رسد اما در برخی استان‌ها هم میزان استقبال تا حداکثر 50 درصد گزارش شده است. به‌ گفته مسئولان، متأسفانه مردم در برخی استان‌ها با استناد به شایعات فضای مجازی و ترس از تبعات تزریق واکسن از واکسیناسیون خودداری می‌کنند که این مسأله به نگرانی مسئولان برای بالاگرفتن دوباره شمار مبتلایان و ورود به پیک ششم کرونا دامن زده است‌.

به شایعات فضای مجازی توجه نکنید، واقعیت‌ها را ببینید
استان خوزستان یکی از استان‌هایی است که با وجود اینکه محدودیت سنی برای تزریق واکسیناسیون در این استان مرزی زودتر از بقیه استان‌ها برداشته شده اما پوشش واکسیناسیون در این استان از متوسط کشوری عقب‌تر است و این مسأله در کنار کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مسئولان بهداشتی استان را نسبت به وقوع پیک بعدی کرونا نگران کرده‌ است.


«فرهاد ابول نژادیان» رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می‌گوید: متأسفانه بخشی از مردم به‌دلیل شایعات فضای مجازی و واکسن ستیزی برخی شبکه‌های معاند از زدن واکسن خودداری می‌کنند.به‌ گفته وی، از 3 میلیون و 850هزار دوز واکسن تزریق شده در خوزستان، حدود یک میلیون و 500هزار دوز اول و مابقی دوز دوم را تزریق کرده‌اند‌.


وی با اشاره به اینکه تاکنون 75درصد جامعه هدف شهری و 55درصد دانش‌آموزان 12 تا 17 سال استان واکسن دریافت کرده‌اند، می‌افزاید: این در حالی است که هنوز 53 درصد روستاییان واکسن دریافت نکرده‌اند و این مسأله نگران‌کننده است.وی گفت: از بخشداران و دهیاران خواسته‌ایم به ما در این زمینه کمک کنند و ما حتی برای تشویق جامعه روستایی به واکسن زدن، بسته‌های معیشتی را در نظر گرفته‌ایم.


وی در همین حال پوشش واکسیناسیون شهر اهواز را بالای 80درصد عنوان می‌کند. این درحالی است که در شهر‌های شادگان، کرخه، کارون و حمیدیه از تزریق واکسن استقبال نمی‌شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: حال که واکسن به اندازه نیاز در دسترس است از مردم انتظار داریم به توصیه‌های جامعه پزشکی عمل کرده و برای زدن واکسن هر چه سریعتر مراجعه کنند.


اگر مردمی که از تزریق واکسن خودداری می‌کنند سری به بیمارستان‌ها بزنند متوجه می‌شوند که در حال حاضر بیش از90 درصد بیماران بد حال و آنهایی که به‌دلیل کرونا فوت می‌کنند، کسانی هستند که واکسن تزریق نکرده‌اند و من معمولاً این آمار را هر شب به اطلاع مردم خوزستان می‌رسانم.
به‌عنوان مثال ما در روز پنجشنبه در کل استان خوزستان 7 فوتی داشتیم که شش نفر آنها واکسن تزریق نکرده بودند و این واقعیت تلخی است که امیدوارم واکسن‌ستیزان به آن توجه کنند و به شایعات فضای مجازی توجه نکنند.

پوشش دوز دوم واکسیناسیون اردبیل 44 درصد است
 استان اردبیل نیز استان دیگری است که پوشش واکسیناسیون دوز دوم آن هنوز زیر 50 درصد است .«محمد جعفرزاده» معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی اردبیل می‌گوید: در اجرای واکسیناسیون کرونا برای گروه‌های سنی ۱۲ سال به بالا تا تاریخ 28 مهرماه تعداد ۱ میلیون و 244 هزار و 994 دوز واکسن در سطح استان تزریق شده که ۸۰۸ میلیون و 656 دوز برای نوبت اول با پوشش ۸۲ درصد و ۴۳۶ میلیون و 338 دوز برای نوبت دوم با پوشش ۴۴ درصد بوده است.


وی تأکید می‌کند: اهداف دانشگاه برای رسیدن ایمنی جمعی دستیابی به پوشش ۸۵درصد تا پایان مهر ماه است که جهت تحقق آن از تمام ظرفیت مراکز خدمات جامع سلامت و افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون و راه‌اندازی واکسیناسیون سیار استفاده شده است.خوشبختانه روند واکسیناسیون در سطح استان خوب بوده به‌طوری که روزانه به‌طور متوسط ۲۱ هزار دوز واکسن در سطح استان تزریق می‌شود و درصد پوشش واکسیناسیون نوبت اول در استان ۸۰ درصد بوده که بالاتر از میانگین کشوری است.


وی تصریح کرد: متأسفانه هنوز هم برخی مردم به‌دلیل شایعات فضای مجازی از زدن واکسن خودداری می‌کنند ‌اما ما انتظار داریم با استقبال هم استانی‌های عزیز با سرعت دادن به روند واکسیناسیون به پوشش پیش‌بینی شده ۸۵ درصد تا پایان مهر ماه برسیم.


واکسن زدن وظیفه اجتماعی است
با وجود اینکه روند واکسیناسیون در برخی استان‌ها مانند استان مرکزی بسیار بالاتر از میانگین کشوری است اما مسئولان باز هم خواستار مشارکت همگانی مردم از واکسیناسیون علیه کووید هستند.«سید محمد جمالیان» رئیس دانشگاه علوم پزشکی مرکزی به گران کوتاهی می‌کند. براساس آخرین یافته‌های علمی معتبر دنیا برای کنترل اپیدمی کرونا، هم باید سطح واکسیناسیون عمومی از 85 درصد فراتر رود، هم پروتکل‌ها به درستی رعایت شود در این صورت می‌توان به قطع زنجیره کرونا امیدوار بود.


 پس علاوه بر اینکه ما وظیفه داریم تا رسیدن واکسیناسیون به بالای 85 درصد مشارکت کنیم و نباید به شایعات پیرامون عوارض کرونا گوش کنیم اگر به بررسی افرادی که واکسن زده‌اند بپردازیم می‌بینیم که عوارض واکسن کرونا نهایت تب و لرز و بدن درد خفیف بوده است و اگر مردم واکسن گریز محسنات و عوارض آن را در دو کفه ترازو قرار دهند قطعاً کفه لزوم زدن واکسن سنگین‌تر خواهد بود.
به‌ گفته وی، تا پایان هفته گذشته 83.1 درصد جمعیت هدف استان مرکزی، دوز اول واکسن و 46 درصد دوز دوم را دریافت کرده بودند که هرچند از میانگین کشوری بسیار بالا‌تر است ولی واقعیت این است که ما در کل کشور بلکه جهان اگر به بالای 85درصد نرسیم نمی‌توان در حاشیه امن بود.

رئیس دانشگاه علوم  پزشکی جندی شاپور اهواز: از  بخشداران و دهیاران خواسته ایم به ما در این زمینه کمک کنند و ما حتی برای تشویق جامعه روستایی به واکسن زدن بسته های معیشتی را در نظر گرفته ایم . پوشش واکسیناسیون شهر اهواز  بالای 80 درصد است اما  در شهرهای شادگان، کرخه، کارون و حمیدیه از تزریق واکسن استقبال  نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha