احساس طعم فلز در دهان می تواند به آن چه شما می خورید مرتبط باشد اما این امکان هم وجود دارد که این احساس به موارد زیر هم مربوط شود از جمله:

دلایلی که باعث می شود طعم فلزی در دهان داشته باشید

سلامت نیوز:احساس طعم فلز در دهان می تواند به آن چه شما می خورید مرتبط باشد اما این امکان هم وجود دارد که این احساس به موارد زیر هم مربوط شود از جمله:

 مصرف داروهای خاص
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،شایع ترین علت احساس طعم فلزی در دهان، داروها هستند. آنتی بیوتیک ، آنتی هیستامین، مکمل‌های بدون نسخه و داروهای فشار خون همه به  دلیل داشتن عارضه جانبی، عامل احساس طعم فلزی شناخته شده اند . دلیل این موضوع این است که وقتی شما این داروها را مصرف می کنید، بدن آن ها را جذب می کند و درنتیجه این مواد آزاد و در بزاق دفع می شود که نتیجه نهایی آن، اغلب احساس طعم فلز در دهان است.  یکی دیگر از عارضه های جانبی دارویی، خشکی دهان است که می تواند باعث ایجاد طعم و مزه فلزی شود.


 بارداری
 تغییر در حس طعم و مزه در دوران بارداری متداول است. تغییرات در جوانه های چشایی ممکن است به دلیل برخی از تغییرات هورمونی باشد که در دوران بارداری رخ می دهد. این تغییر معمولاً در سه ماه اول اتفاق می افتد و به طور معمول در سه ماه دوم از بین می رود.


 ضعیف بودن بهداشت دهان و دندان
مراقبت و تمیز نکردن دندان‌ها می تواند منجر به بیماری لثه و پریودنتیت شود که این بیماری در مراحل ابتدایی، می تواند باعث احساس طعم فلز در دهان شود. مراجعه به دندان پزشک هر شش ماه یک بار برای معاینه و تمیز کردن دندان ها، وضعیت بهداشت دهان و دندان ها را به روز می کند و در ضمن می تواند فرصتی برای شما باشد تا دندان پزشک بتواند درباره ایجاد و حفظ عادت های بهداشتی بهتر، به شما کمک کند.


  عفونت سینوسی، آلرژی
احتقان مرتبط با عفونت های تنفسی ممکن است باعث ایجاد طعم ناخوشایند یا طعم فلزی در دهان شود. در این شرایط، طعم مخاط موجود در بینی و گلو، روی زبان احساس می شود. مشکلات سینوس می تواند شامل مواردی از سرماخوردگی و عفونت های سینوسی گرفته تا عفونت گوش میانی و پولیپ بینی باشد.


 کمبود یا زیاد بودن روی در بدن نارسایی چشایی که احساس یک طعم
 غیر طبیعی یا اختلال در طعم در دهان است، می تواند در اثر کمبود روی ایجاد شود. افرادی که به دلیل مصرف مکمل های غذایی، بیش از حد روی دریافت می کنند، می توانند دچار حالت تهوع، درد شکمی و نارسایی چشایی یا همان احساس طعم فلزی در دهان شوند.


 شیمی درمانی
 یکی از عوارض شایع شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان، علاوه بر حالت تهوع، احساس طعم فلزی در دهان است. مشابه با دیگر داروها، داروهایی با مزه تلخ که به خون تزریق می شود، همراه جریان خون می تواند وارد بزاق شود که باعث ایجاد طعم فلزی در دهان بیماران سرطانی می شود.


  مسمومیت با جیوه
یکی از آثار جانبی مسمومیت با جیوه، احساس طعم فلزی در دهان است.  البته علایم شدیدتر این مسمومیت مانند مشکلات عصبی بیشتر نگران کننده است. مسمومیت با جیوه می تواند ناشی از کار در یک مکان صنعتی یا به دلیل خوردن ماهی آلوده به متیل جیوه باشد.


  ابتلا به بیماری کبد یا کلیه
اگرچه این موضوع نادر است اما ابتلا به بیماری کبد یا کلیه نیز می تواند طعم فلزی در دهان شما ایجاد کند. این بیماری باعث ایجاد مواد شیمیایی در بدن می شود که این مواد داخل بزاق آزاد و باعث ایجاد طعم فلزی در دهان می شود . به عنوان مثال، بیماران مبتلا به بیماری شدید کلیه، در بزاق خود مقدار اضافی آمونیاک دارند که باعث ایجاد طعم فلزی در دهان می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha