یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 320715

خواب سطوح مختلفی دارد و باعث افزایش بهره وری روزانه و سلامت ما می شود پس آشنایی با آن ضروری است.

خواب خوب در خدمت کیفیت زندگی

سلامت نیوز: خواب سطوح مختلفی دارد و باعث افزایش بهره وری روزانه و سلامت ما می شود پس آشنایی با آن ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، تاکنون چندبار برای بیشتر بیدار ماندن یک فنجان قهوه خورده اید و چشم‌های پف کرده تان را از شر خواب آلودگی خلاص کرده اید؟ خیلی از ما به خاطر مشغله زیاد از خواب فراری هستیم اما آیا تابه حال به میزان خوابتان دقت کرده و خلق بدتان را مرتبط با میزان خواب دانسته‌اید؟ می دانید خواب درست و به اندازه چه اهمیتی در سلامت ما دارد؟

  خواب خوب و یادگیری موفق
کسی که یک شب نخوابیده عملکردش مثل کسی‌ است که 8 صدم درصد الکل در خونش باشد. چنین فردی در کشوری مثل انگلستان اجازه رانندگی ندارد! جدیدترین یافته‌ها اهمیت خواب را بیش از پیش آشکار کرده‌ است. مطالعه‌ای می‌گوید: «دانشجویان و محصلان باید بدانند شب بیداری قبل از امتحان نه تنها سودمند نیست بلکه عوارض بلند مدت دارد این در حالی است که  اگر در طول روز  اطلاعات و آموخته‌های جدید را وارد مغز کنید و شب‌های بعد خواب خوب و کامل داشته باشید تا 50 درصد در یادآوری اطلاعاتی که به ذهن سپردید موفق تر خواهید بود».


   در خواب چه اتفاقی می افتد؟
در طول خواب مغز ما در حال فعالیت پیچیده است بررسی مغز در فازهای مختلف و چرخه‌های 90 دقیقه‌ای اطلاعات جالبی به دانشمندان داده‌ است. دو نوع خواب سبک و خواب REM داریم که نسبت این دو خواب در طول شب یکسان نیست در خواب اوایل شب NonREM   و خواب دم صبح REM بیشتر است.
مرحله اول| چشم‌ها بسته‌اند اما به راحتی بیدار می‌شوید.
 مرحله دوم |  ضربان قلب کم می‌شود و دمای بدن به مرور کاهش می یابد. امواج مغزی شروع به کند شدن می کند و حرکات چشم متوقف می شود.
 مرحله سوم|  بیدار کردن تان سخت تر می‌شود و اگر بیدار شوید برای مدتی گیج هستید. جالب است بدانید در طول مدت خواب بدن تان در حال  احیا کردن خودش است و ساختن ماهیچه و استخوان  و تقویت سیستم ایمنی در خواب«NonREM» عمیق صورت می‌گیرد.خواب REM سبک است و عموما 90 دقیقه بعد از به خواب رفتن رخ می‌دهد. وقتی در REM هستیم، بدنمان فلج است. انگار مغز همان فرمان و دستور حرکت بیداری را صادر می‌کند اما دستورها بلاک می‌شود و بدن ساکن است.
 در این چرخه، چشم پشت پلک تند در حرکت است ما در این مرحله رویا می‌بینیم . در خواب REM ضربان و تنفس تندتر است.  اولین دوره عموما 10 دقیقه است به مرور این زمان افزایش می‌یابد به طوری‌که آخرین دوره ‌  REM می‌تواند یک ساعت طول بکشد. کودکان حدود 50 درصد از خوابشان را در سطح REM  تجربه می‌کنند در حالی‌که این میزان برای بزرگ سالان تنها 20 درصد است.ما بیشترین میزان REM  را در انتهای جنینی تجربه می‌کنیم و به مرور و در سه ماه پایانی به بعد نشانه های بیداری را میبینیم.


   خواب خوب و بازدهی  بدن
انسان بالغ به7  تا 9 ساعت خواب نیاز دارد که بسته به موارد سن ،موقعیت و ... متفاوت است. شما می‌توانید مشهودترین تاثیر کم خوابی را صبح روز بعد روی ظاهر و قشنگی صورتتان ببینید. کم خوابی علاوه‌بر این که روی توانایی حفظ کردن و یادگیری و ذخیره اطلاعات تاثیر می‌گذارد، مهم ترین دلیل بروز آلزایمر است!
    وقتی مغز از زباله پر می‌شود
سیستم تمیزکاری مغز وقتی در خواب عمیق هستیم شروع به کار می‌کند. ما با کم خوابی عملا مدت زمان خواب عمیق مان را کاهش می‌دهیم و مغز از زباله پر خواهد شد.


   چرخه خواب
چرخه‌خواب ما توسط  sleep cycle   ساعت درونی شکل می‌گیرد. ساعت درونی در هیپوتالاموس و سر راه عصب های چشم است و فعالیت‌های روزمره را راه می اندازد و پیام خواب و بیداری می دهد. به‌طور مثال به محض بیداری دمای بدن  افزایش می یابد  و هرچه به غروب نزدیک‌تر می‌شویم دمای بدن کم می شود.آدنوزین یک ماده شیمیایی مهم شناخته شده ‌است که در تمام سلول های بدن وجود دارد و مغز در طول فعالیت روزانه آن را تولید می‌کند. میزان آدنوزین در طول روز افزایش می‌یابد و با بیشتر شدن آن احساس خواب آلودگی در ما قوی‌تر می‌شود. در این مواقع نوشیدن یک فنجان قهوه یا چای حالمان را بهتر می کند اما چطور؟ کافئین با چسبیدن به گیرنده‌های حساس به آدنوزین کاری می‌کند که نتوانند غلظت را درست تشخیص دهند و با این حقه احساس خواب آلودگی را کم می‌کند.این دو سیستم کنترل کننده خواب در عین حال مستقل اند به همین دلیل است که اگر  در برابر افزایش آدنوزین مقاومت کنیم بلافاصله بعد از شروع صبح سرحال هستیم چراکه ساعت درونی پیام بیداری می‌دهد.اما باید توجه داشت زمانی که بدن مقاومتش را از دست بدهد هیچ عاملی نمی تواند از بسته شدن چشم ها جلوگیری کند . طبق مطالعه ای که روی راننده های کامیون در آمریکا انجام شد خطر تصادف برای آن دسته که کمتر از ۵ ساعت بخوابند ۳ برابر می شود در حالی که اگر همین افراد کمتر از ۴ ساعت بخوابند خطر تصادف ۱۲ برابر خواهد شد . بدون اینکه خود فرد متوجه کاهش عملکردش باشد .


کتاب why we sleep 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha