نتایج یک مطالعه پژوهشی بین المللی در مورد مصرف قهوه و چای نشان می دهد که استفاده از هر یک از نوشیدنی های مطبوع فوق به صورت جداگانه یا با هم، می تواند خطر وقوع سکته مغزی و همچنین ابتلا به زوال عقل را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی و زوال عقل با چای و قهوه

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه پژوهشی بین المللی در مورد مصرف قهوه و چای نشان می دهد که استفاده از هر یک از نوشیدنی های مطبوع فوق به صورت جداگانه یا با هم، می تواند خطر وقوع سکته مغزی و همچنین ابتلا به زوال عقل را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس،بر اساس مطالعه ای که بر روی افراد سالم 50 تا 74 ساله انجام شده و نتایج آن اخیرا منتشر شده است، نوشیدن قهوه یا چای می تواند باعث کاهش خطر سکته مغزی و بیماری زوال عقل گردد.

سکته مغزی، یکی از رویدادهای تهدید کننده زندگی است که عامل 10 درصد مرگ و میر در سراسر جهان به حساب می آید. همچنین زوال عقل که یک اصطلاح کلی برای علائم مربوط به کاهش عملکرد مغزی است، به عنوان یک نگرانی بهداشتی جهانی با بار اقتصادی و اجتماعی بالا مطرح است.

در بسیاری از اوقات، زوال عقل پس از سکته مغزی رخ می دهد و بیمار را در وضعیت بسیار دشواری قرار می دهد. به گزارش سیناپرس،محققانی از دانشگاه پزشکی تیانجین چین در یک تحقیق بین المللی برای بررسی تاثیر قهوه و چای بر کاهش سکته مغزی و زوال عقل، پژوهشی را با بررسی داده های 365682 فرد ثبت شده در بانک اطلاعاتی بیوبانک بریتانیا که بین سال‌های 2006 تا 2010 به کار گرفته شده و تا سال 2020 مورد پیگیری واقع شده بودند، انجام داده اند.

در این مطالعه، شرکت‌کنندگان وضعیت مصرف قهوه و چای خود را گزارش می کردند و سپس در طول مطالعه میزان وقوع سکته مغزی و زوال عقل در آن ها بررسی می شد. طبق بررسی ها در طول دوره مطالعه، 5079 شرکت کننده دچار زوال عقل شدند و 10053 نفر حداقل یک سکته مغزی را تجربه کردند.

بررسی های فوق نشان داد افرادی که 2 تا 3 فنجان قهوه یا 3 تا 5 فنجان چای در روز یا ترکیبی از 4 تا 6 فنجان قهوه و چای می‌نوشیدند، کمترین میزان ابتلا به سکته مغزی یا زوال عقل را داشتند.

طبق این نتایج، افرادی که روزانه 2 تا 3 فنجان قهوه و 2 تا 3 فنجان چای می‌نوشیدند در مقایسه با کسانی که نه قهوه و نه چای می نوشیدند، 32 درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی بودند و 28 درصد نیز خطر ابتلا به زوال عقل در آن ها کمتر بود.به گزارش سیناپرس،این یافته ها مبنی بر آن هستند که مصرف میزان متوسط قهوه و چای به طور جداگانه یا ترکیبی به شکل روزانه با کاهش خطر سکته مغزی و زوال عقل مرتبط است و می تواند به عنوان یک راه پیشگیری از مشکلات فوق در نظر گرفته شود.

گفتنی است یافته های فوق که قطعا به مذاق عاشقان قهوه و چای بیشتر خوش می آیند، در مجله دسترسی آزاد PLOS Medicine منتشر شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha