آتش این بار دامن جنگل های ارتفاعات روستای "بلم جرک" در شرق گلستان را گرفت. جنگل هایی با گونه های بلوط و ممرز و البته دیگر گونه های هیرکانی. نیروهای مردمی و منابع طبیعی به منطقه اعزام شده اند؛ اما منطقه بسیار صعب العبور بوده و امکان رسیدن نیروها به آتش برای مهار، بسیار سخت و زمان بر است.

جنگل های "بَِلَم جَرَک" گلستان می سوزد/ دست های خالی مردم و جنگلبان ها در مصاف با آتش

سلامت نیوز: آتش این بار دامن جنگل های ارتفاعات روستای "بلم جرک" در شرق گلستان را گرفت. جنگل هایی با گونه های بلوط و ممرز و البته دیگر گونه های هیرکانی. نیروهای مردمی و منابع طبیعی به منطقه اعزام شده اند؛ اما منطقه بسیار صعب العبور بوده و امکان رسیدن نیروها به آتش برای مهار، بسیار سخت و زمان بر است.

 

شیب زیاد، باد شدید، تاریکی راه و ریزش سنگ های آتش گرفته از بالا کار را سخت تر می کند و باعث می شود عملیات اطفای حریق به خوبی پیش نرود. نیروها می گویند ای کاش هلی کوپتری بود تا دست کم آنها را به نقطه آتش رسانده و آنها نیروی شان را به جای صرف در بالارفتن از ارتفاع، صرف خاموش کردن آتش و نجات جنگل ها می کردند.

 

معلوم نیست آتش جنگل های ایران قرار است تا چه زمانی این ریه های زمین و عامل اصلی حیات شهرها، روستاها که علاوه بر این ها، زیستگاه حیات وحش نیز هستند به دلیل نبود امکانات همچنان خاکستر شوند.

تجربه جهان می گوید که هر منطقه جنگلی باید برای خودش یک هلی کوپتر سبک گشت هوایی داشته باشد تا در مواردی آتش های کوچک را خاموش کرده و برای آتش های بزرگ نیز چاره اندیشی از قبیل "یگان هوایی اطفای حریق منابع طبیعی" مناسب است. البته این کار نیاز به کار علمی دارد تا مشخص شود برای هر منطقه چه تجهیزاتی مناسب و لازم است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha