از ظرفیت بسیج جامعه پزشکی برای پیشگیری از جابجایی جمعیت بیماران داخلی و کاهش خطر این جابجایی جمعیت عظیم استفاده کنیم.

لزوم استفاده از ظرفیت بسیج جامعه پزشکی برای مناطق محروم

سلامت نیوز-*حسن جان فدا: از ظرفیت بسیج جامعه پزشکی برای پیشگیری از جابجایی جمعیت بیماران داخلی و کاهش خطر این جابجایی جمعیت عظیم استفاده کنیم.


به گزارش سلامت نیوز، سیاستگزاران و تصمیم گیران محترم در حوزه سلامت، استانداران محترم و نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی: سفر بیماران از استانهای کمتر توسعه یافته به استانهای توسعه یافته تر جهت درمان بیماری، توریسم درمانی نیست.

از ظرفیت بسیج جامعه پزشکی برای پیشگیری از جابجایی جمعیت بیماران داخلی و کاهش خطر این جابجایی جمعیت عظیم استفاده کنیم.

بعنوان نمونه استان یزد، سالهاست که در جذب بیماران خارج از استان، بخصوص استانهای جنوبی و شرقی برند است. سالها صدها هزار نفر از داخل و خارج کشور برای درمان با کیفیت تر و هزینه کمتر به استان یزد مراجعه می کنند.اگرچه این فرآیند معمول است اما توریسم درمانی نیست.توریسم درمانی یک تعریف دیگری دارد که اینجا مجال بحث درباره آن نیست.

اکثریت بیماران غیر بومی از استان هایی مثل کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و...جهت درمان به یزد تشریف می آورند. بطور معمول سفرها ، از طریق جاده یا راه آهن انجام میشود و کمتر از طریق پرواز است.اگر مخاطرات جاده ای را به سایر مخاطرات  این سفرها اضافه کنیم، در مجموع با توجه به بزرگی حجم تعداد مسافرین جابجا شده و مدت اقامت و هزینه ها و سایر موارد.... عدد خطر(ریسک)، قابل توجه است لذا پیشنهاد میشود با توجه به راه اندازی پرواز اخیر یزد به زاهدان و بالعکس و یزد به بندرعباس و بالعکس( که از قبل هم برقرار بود) به جای جابجا شدن این تعداد از انسانهای شریف و اکثراً محروم جامعه، بسیج جامعه پزشکی و دانشگاهها علوم پزشکی استانهای ذیربط با انعقاد تفاهم نامه همکاری فی مابین، نسبت به تامین و اعزام نیروی های انسانی پزشک و بطور کلی کادر درمان( به صورت داوطلبانه)، حداکثر 3 روز در ماه در استان های جنوبی، موافقت کنند و در این امر بشر دوستانه به یاری هموطنان عزیز خود بشتابند.
فرآیندی بسیار ساده اما کاری بسیار بزرگ، که در صورت خواستن و محقق شدن، جان انسانهای بسیاری که در این مسیر های جاده ای از دست میرفت دیگر از دست نمی رود  و خطر سفر حذف میشود.آمارها نشان از افزایش تصادفات جاده ای(خسارتی، فوتی و جرح و معلولیت) و مشکلات شهری متعدد به دلیل تبعات اجتماعی، فرهنگی، رفتاری و....دارد.


راهکار پیشنهادی:
بسیج جامعه پزشکی نهادی مردمی برخاسته از جامعه سرافراز پزشکی در سراسر کشور، همچون همیشه میتواند در پیشگیری و کاهش بحران ها یاور مردم باشد. این طرح پیشنهادی با یک ارزیابی درست، در استانهای دیگر هم قابلیت انجام دارد.

* دکترای تخصصی مدیریت بهداشت و درمان و مدیر گروه مدیریت کاهش خطر در حوادث و بلایای علوم پزشکی یزد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha