دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 335085

سلامت نیوز:این میوه دارای غلظت بالاتر از حد متوسط ملاتونین است. ملاتونین هم هورمونی است که به خواب سالم کمک می کند.

خواب بهتر با چند خوراکی و یک فرمول نوشیدنی!

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، خواب بخشی جدانشدنی از مفهوم سلامتی به شمار می رود. در واقع خواب کافی و با کیفیت نه تنها از عملکرد سالم مغز پشتیبانی می کند بلکه باعث می شود در طول روز هوشیارتر و متمرکزتر شویم. خواب مناسب همچنین سیستم ایمنی را تقویت می کند.

زمانی که خواب هستیم، بدن به طور خودکار و بدون آن که متوجه شویم به مغز استراحت می دهد و در صورت لزوم آن را وارد فاز تعمیر می کند. ماهیچه ها فرصتی دوباره برای بازیابی انرژی خود می یابند و سلول ها و رگ های خونی آسیب دیده هم ترمیم می شوند.

بر اساس مطالعه ای که از طریق مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا قابل دسترسی است، بی خوابی یکی از چالش های دانش پزشکی محسوب می شود. برای مثال نزدیک به 35 درصد از آمریکایی ها از علائم بی خوابی رنج می برند.

شاید وقت آن رسیده باشد که از غذاها و نوشیدنی های طبیعی که خواب بهتر را پشتیبانی می کنند استفاده کنیم. البته پیروی منظم از یک رژیم غذایی سالم و متنوع پر از میوه ها و سبزیجات تازه نیز کمک کننده است.

اگر شما هم برای داشتن خواب شبانه با کیفیت با چالش های مختلفی رو به رو هستید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه می توانم کیفیت خواب خود را بهبود دهم؟ در ادامه چند مورد از مواد غذایی موثر و همچنین یک نوشیدنی به شکل اسموتی(نرم نوش) را معرفی خواهیم کرد:

مواد غذایی عالی برای خواب شبانه راحت تر

خوردن یک میان وعده سبک که ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات باشد، راهی عالی برای داشتن یک شب آرام است. موارد زیر نیز هر یک به نوبه خود در این راه تاثیر قابل ملاحظه ای دارند:

- موز

موز منبع خوبی از منیزیم است که می تواند با شل کردن ماهیچه ها به خواب راحت شبانه کمک کند.

- جو دوسر

بلغور جو دوسر سرشار از کربوهیدرات و فیبر است که در مقادیر کم برای عملکرد دستگاه گوارش و شکم مفید هستند. گزارش شده است که مصرف جو دو سر قبل از خواب باعث خواب آلودگی می شود که به احتمال زیاد به دلیل محتوای جزئی ملاتونین است.

- چای بابونه

چای بابونه حاوی آنتی اکسیدان آپیژنین است که به گیرنده های خاصی در مغز متصل می شود و ممکن است در ادامه سبب خواب آلودگی شود. این عملکرد توضیح می دهد که چرا در بیشتر دمنوش های خواب آور از بابونه استفاده می کنند.

- آب آلبالو

این میوه دارای غلظت بالاتر از حد متوسط  ملاتونین است. ملاتونین هم هورمونی است که به خواب سالم کمک می کند. آلبالو همچنین نسبت به سایر هم خانواده های خود قند کمتری دارد. در نتیجه با پایین نگه داشتن سطح انرژی شما اجازه می دهد تا بتوانید استراحت کنید و دوباره شارژ شوید.

- بادام

بادام منبع عالی منیزیم و هورمون ملاتونین است. ملاتونین ساعت داخلی بدن را تنظیم می کند و به آن سیگنال می دهد تا برای خواب آماده شود.

- مواد معدنی

مکمل های حاوی مواد معدنی کمیاب یا حمام با نمک اپسوم می تواند به آرامش عضلانی کمک کند و خواب شبانه را بهبود ببخشد.

یک اسموتی برای کمک به خواب بهتر

و اما دستورالعمل "اسموتی خواب خوش" که به راستی می تواند پایانی بر مشکلات خواب هر یک از رده های سنی باشد:

- ¼ فنجان جو دوسر (نپخته)

- 1 فنجان اسفناج تازه

- ½ فنجان چای بابونه دم کرده (خنک شده)

- ½ فنجان آب آلبالو (یا حتی چای آلبالو خنک شده)

- 1 عدد موز (تازه یا منجمد)

- 1 قاشق غذاخوری کره بادام

جو دو سر نپخته را در مخلوط کن بریزید تا به صورت ریز آسیاب شود.

اسفناج، چای بابونه، آب آلبالو، موز و کره بادام را به مخلوط کن اضافه کنید و اجازه دهید تا یکدست شوند. به همین سادگی اسموتی خواب خوش شما آماده است!

اگر آب آلبالو شیرین نشده در دسترس نبود، آن را با چای یا آب بابونه اضافی جایگزین کنید. برای تهیه یک نوشیدنی آرام بخش در شب، این اسموتی را می توان به صورت گرم نیز سرو کرد.

محتوای تغذیه ای (تخمینی)

کالری: 351 کیلوکالری (18%)

 کربوهیدرات: 60 گرم (20%)

پروتئین: 9 گرم (18%)

چربی: 11 گرم (17%)

چربی اشباع شده: 1 گرم (6%)

چربی غیراشباع: 3 گرم

سدیم: 37 میلی گرم (2%)

پتاسیم: 984 میلی گرم (28%)

فیبر: 7 گرم (29%)

شکر: 27 گرم (30%)

ویتامین آ: 2889 واحد (58%)

ویتامین ث: 19 میلی گرم (23%)

کلسیم: 111 میلی گرم (11%)

آهن: 3 میلی گرم (17%)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha