به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، ماه مبارک رمضان فرارسیده و باز فرصتی فراهم شده تا دومینوی افزایش قیمت کالاهای اساسی به راه افتد. قیمت تخم‌مرغ همچنان خیال متعادل شدن ندارد و هر دانه دوهزار و 500تومان است. اما قیمت انواع گوشت قرمز در روزهای اخیر افزایش عجیب و غریبی را تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که براساس مشاهدات میدانی هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در فروشگاه شرکت پشتیبانی امور دام که مسوولیت تنظیم بازار را برعهده دارد ۱۹۷هزار تومان فروخته می‌شود.

افزایش زیرپوستی قیمت‌ها

همچنین شکر فله‌ای به بالای 20هزار تومان برای هر کیلو رسیده و مابقی اقلام مصرفی مثل حبوبات هم افزایش 15درصدی قیمت را تجربه می‌کند. به گفته کارشناسان اقتصادی، اغلب اقلام سبدخانوار آمادگی جهش قیمتی را پیدا کرده‌اند اما برنامه‌ریزی دولت تا حد زیادی افزایش قیمت را کنترل کرده است؛ البته زمزمه‌هایی از افزایش قیمت روغن خوراکی در بازار مطرح است و صحبت‌هایی از افزایش چندبرابری قیمت مرغ با حذف ارز ترجیحی به گوش می‌رسد.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت کنونی هر کیلو گوشت گوسفندی ۱۶۰ تا ۱۹۰هزار تومان، گوشت گوساله ۱۵۰ تا ۱۸۰هزار تومان و گوشت چرخ‌کرده ۱۶۰هزار تومان است. بنابر اعلام مسوولان، جمعیت کنونی دام سبک کشور ۶۵ تا ۷۰میلیون رأس بوده که این میزان تا یک ماه جوابگوی نیاز کشور است اما با ازدیاد تقاضا برای خرید در ایام پایانی سال واردات گوشت در دستورکار قرار گرفت.

قیمت هر کیلو مرغ ۳۱ تا ۳۴هزار تومان، برنج ایرانی۶۰ تا ۹۰هزار تومان، برنج خارجی ۱۲ تا ۳۲هزار تومان، پرتقال ۱۱ تا ۱۹هزار تومان، سیب ۱۲ تا ۳۰هزار تومان، کیوی ۱۵ تا ۳۰هزار تومان، موز ۲۸ تا ۴۰هزار تومان، خیار ۱۵ تا ۲۰هزار تومان و نارنگی ۱۵ تا ۳۵هزار تومان است. با اتخاذ سیاست مسوولان وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر توزیع هوشمند کالا، واردات ۱۰هزار تن گوشت گوسفندی و توزیع مرغ منجمد در کنار مرغ گرم جای هیچ‌گونه نگرانی مبنی‌بر التهاب بازار تا پایان ماه رمضان نیست.

حسنی، صاحب‌ مغازه قصابی در محدوده میدان جمهوری می‌گوید: «قیمت گوشت تا قبل از تعطیلات نوروز چند هزار تومان نوسان داشت و تقاضا نسبتا بالا بود. در چند روز اخیر به حدود 200هزار تومان رسیده است. دست من و توزیع‌کننده نیست، ما خوشحال می‌شویم قیمت طوری باشد که همه مردم بتوانند گوشت را تهیه کنند چون فروش‌مان بالا می‌رود و خواب جنس را نداریم.»

قیمت کالا مثل شکر و حبوبات هم چند درصدی افزایش پیدا کرده است. لطفی، یکی از شهروندان به خبرنگار «صبح‌نو» می‌گوید: «هرروز قیمت بالا می‌رود. ما عادت کرده‌ایم ولی فکر می‌کنم نظارت چندانی روی بازار نیست. مردم واقعا در گذران روزمره‌شان دچار مشکل شده‌اند؛ البته شیب قیمت در دولت آقای رئیسی قدری کنترل شده اما به‌طورکلی برطرف نشده است.»
 
 

کنترل بازار در ماه رمضان


 تامین اقلام موردنیاز مردم در نخستین بازار نوروزی و ماه مبارک رمضان از زمستان سال گذشته در دستورکار دولتمردان قرار داشت و به‌دلیل آنکه ماه رمضان بالافاصله پس از ایام نوروز آغاز می‌شد، برنامه‌ریزی‌های دولت باید به‌گونه‌ای مدیریت می‌شد که مشکلی در تامین کالاهای اساسی در این رویداد که مراجعه مردم برای خرید مایحتاج عمومی به بازار بیشتر می‌شود، ایجاد نشود.

اهمیت این موضوع به‌حدی بود که نخستین جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهور ‌به این موضوع اختصاص داشت؛ مخبر در این جلسه تاکید کرد: روند فعلی نظارت بر بازار باید به‌طور مستمر و به‌خصوص با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان ادامه داشته باشد تا قیمت کالاهای ضروری و اقلام پرمصرف سبد خانوار افزایش پیدا نکند.

«قاسمعلی حسنی»، دبیرکل اتحادیه بنکداران موادغذایی گفت: بازار اقلام اساسی در آرامش و رکود به سر می‌برد، چراکه مردم با امید کاهش قیمت از خریدهای انبوه اجتناب می‌کنند. به گفته وی، قیمت شکر از ابتدای سال چندبار دچار افزایش قیمت شد که اخیرا در ۱۳بهمن نرخ شکر گران شد. با قیمت‌گذاری دستوری، برنج با نرخ مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود.


 

 افزایش قیمت تخلف است


 «امیرهوشنگ بیرشک»، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی درباره شایعات گرانی روغن در بازار  می‌گوید: «هیچ افزایش قیمتی در روغن نباتی وجود ندارد. هرنوع افزایش قیمت ازسوی صنف روغن نباتی تکذیب و تخلف محسوب می‌شود. هر افزایش قیمتی باید ازسوی ستاد تنظیم بازار تصویب شود که تاکنون هیچ تصمیم‌گیری در این رابطه انجام نشده است.» او می‌افزاید: «آمادگی لازم برای تامین روغن بازار در ماه مبارک رمضان وجود دارد. افزایش قیمتی انجام نخواهد گرفت. به‌صراحت می‌گویم هر افزایش قیمتی تخلف محصوب می‌شود.»


«محمد یوسفی»، دبیر هیات‌مدیره انجمن کارفرمایی مرغ گوشتی هم درباره کنترل قیمت مرغ در بازار می‌گوید: «هیچ افزایش قیمتی در بازار مرغ در کار نیست. برنامه‌ریزی‌های دولت برای کنترل بازار در ماه رمضان به‌دقت در حال انجام است. حفظ این روند نیازمند پشتیبانی‌های دولت است که نهاده‌های دامی را به‌موقع در اوایل اردیبهشت به دست تولیدکنندگان برساند.

درحال‌حاضر تولید مازاد نیاز بازار در انبار وجود دارد و هیچ مشکلی در ماه رمضان ایجاد نخواهد شد.»یوسفی درباره اینکه قیمت مرغ با حذف ارز ترخیصی افزایش خواهد داشت، گفت: «قیمت مرغ با حذف ارز ترخیصی تغییر خواهد داشت اما هنوز هیچ اتفاقی در این خصوص رخ نداده است. قطعا دولت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسبی برای کنترل بازار و اینکه به قشر ضعیف جامعه فشار کمتری وارد شود ارائه خواهد کرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha